När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Bla annat nämnde Balkenhol att ryttaren måste släppa igenom häsetns rörelser i sin egen höft = swinga = jucka.
Det sa han ju - att den första ryttaren måset swinga mer i ryggen..

Det handlar inte om att skyffla på något sätt utan om att vara helt avslappnad i sin höftled, så hästen tilåts arbeta genom ryggen. och får ryttarens rygg att swinga som sin egen.

Det som ändå är det viktigaste i sitsen, nämndes inte ens i ridsports referat...

Ja det är en väldigt bra beskrivning av bland det allra viktigaste och just det bla tror jag man skulle lärt sig bättre med att bli longerad n är man lär sig rida. Få tränare har beskrivit det bra, åtminstone inte så jag fattade vad det handlade om:o

Oftast är det nog två år, och det de lär sig är inte att sitta fiint utan att inverka med sin hållning = position och bli kvar i sin possiton vad som än händer.
När ryttaren sitter kvar helt utan tygel eller genaom att knipa med benen trots att hästen brallar till då är det dags att hålla i tyglarna.

Nu pratar vi beridarutbildning men samtidigt handlade det om ridskolor i tyskland. Hur utbildas eleverna där?
Så jag tror det handlar om olika saker nu. Även på ridskolorna longeras tydligen eleverna. Får de lära sig på samma sätt att inverka?
Eller är jag fel ute nu?

Kottas brukar ofta säga "If you Can't control yourselves - how do you expect to control your horse":confused:

:bow: :bow: :bow:

*Lindansare - det är nog balans på den nivån det rör sig om

Absolut.:) :bow: Men det är ju ändå betydligt svårare på en outbildad eller felriden häst som far omkring än på en balanserad välutbildad häst, som jag tror det också handlade om? Man måste kunna använda sikn kropp för att inverka även då coh det är mycket svårare:crazy: Om man nu inte är beridare.

Senast ändrad av en moderator:

Den finns rätt gott om ryttare som sitter väldigt prydligt och "skolboksmässigt" men som inte rider AKTIVT. De sitter bara "fint" ovanpå och inverkar inte på hästen. Vitsen med en bra sits är ju att den ska användas till att få hästen arbeta på ett korrekt sätt. Annars känns det rätt värdelöst med en skolbokssits.

Nirak
Det är nog det jag försöker att få fram:o :crazy:

Ahhh!! :idea: Men då håller jag med dig! ;)

Nirak

Det där tänkte ju jag svara!:)

Instämmer, jag tror det är där skon klämmer.
Vad var det nu Balkenhol sa på Globen, eller var det Lette, att på spanska ridskolan blir man longerad i TRE år, innan man får rida själv.
Det tycker jag säger en hel del.Men vilka hästar får de rida sedan- jo välutbildade o konstant översyn
(balkenhols ryttare var inte följsam, utan red med en stötande sits som oxå påverkade hästen negativt.)
Jag tror att blir man inlärd en bra sits, så spelar det ingen roll vilken häst eller vilken utbildningsståndpunkt den har, för man klarar att koordinera sina hjälper och rida rätt i alla fall.Men det enda man har gjort är att snurra runt på en volt- runt runt.
vi vet ju att det är svårt att rida hästen rak.

Jo, visst, de får rida korrekt utbildade hästar med argusögon på sig.

Men jag upplever nog att de många ridskolor har ökat kraven på lektionshästarna. De ska vara mjuka att sitta på, fogliga och tämligen välutbildade.

Jag ser det inte som att snurra runt, men tänker att om man lärt sig behärska en god inverkan, så spelar det ingen roll om hästen är ställd eller rak.

Jag har funderat en del på din överskrift,
En fin sits

En fin sits tycker jag ofta blir statisk.
Kanske är det bättre att rida lite "fult" och hellre inverka effektivt.

Ja, där kom vi in på fint eller effektivt.

Kanske handlar det om ordval.

Anser du att man kan inverkar korrekt och effektivt om man sitter i obalans eller med spänningar i kroppen?

I mina ögon är en balanserad och följsam sits enda vägen till korrekt inverkan, och då finns inte motstridigheten "fint eller effektivt".

Varför tror du att en utbildning so börjar med att fokusera på sitsen skulle leda till mer "prinsessridning"?

Utbildningsväg A: 1. Sitt följsamt utan att störa hästen 2. Inverka genom sits 3. Förfina och utveckla ridningen med tygelhjälper

Utbildningväg B: 1. Sitt kvar och styr hästen med tyglar och skänklar. 2. Börja öva på att sitta "rätt" 3. Inverka med sitsen korrekt.

Varför skulle A leda till mer fokus på huvud och hand än B (som du antyder med meningen om graman..)?

Snurra runt är när den blir longerad inspänd.
Hur mkt kan man inverka där?

En fin sits=en sits efter skolboken.
Men hur lär man sig att inverka rätt?
Alla hästar fungerar inte likadant- jämt.

Man är inte alltid följsam i sin sits, utan ibland krävs en drivande sdn, utan att man för den delen motarbetar hästen- vilket jag tyckte att HH ryttare gjorde.

En svårklassryttare som red min häst med för starkt säte, fick den inte att gå framåt. Inte så konstigt, då hon red/inverkade för mkt- typ passagesäte.

en bra sits är där man kan påverka den positivt o den förstår vad man vill o inte stör den. Menar nu inte att det kan se ut hur som helst, att det stör harmonin/ att fokus hamnar där.

Vem kommer inte ihåg K. Bacon som hoppade lika högt över hästen, som den gjorde över hindret, men hästarna hoppade bra o såg glada ut.

Anser du att man kan inverkar korrekt och effektivt om man sitter i obalans eller med spänningar i kroppen?

I mina ögon är en balanserad och följsam sits enda vägen till korrekt inverkan, och då finns inte motstridigheten "fint eller effektivt".

Ja, men en balanserad sits är inte alltid "fin".

Att jag skulle anse att man inverkar korrekt med en obalanserad sits eller med spänningar.:mad:

Om vi tar ex, så sitter inte Birgitta Kjellin direkt fint, men hon har vunnit det mesta med sin unghäst.

Det finns en rätt stor del hoppryttare som inte sitter fint, men som rider oerhört balanserat och effektivt.

Varför har man den i sådana fall inspänd?
Den enda mig veterligen som är i D. vår (Buke) egen Majola, rider hästarna på graman av alla möjliga orsaker.

Inget fel alls att lära sig sitta först, men i S. har vi inte den traditionen(longering) på ridskolan. Dels av ekonomiska skäl, men oxå antalet köande nybörjare.

Snurra runt är när den blir longerad inspänd.
Hur mkt kan man inverka där?

En fin sits=en sits efter skolboken.
Men hur lär man sig att inverka rätt?
Alla hästar fungerar inte likadant- jämt.

Man är inte alltid följsam i sin sits, utan ibland krävs en drivande sdn, utan att man för den delen motarbetar hästen- vilket jag tyckte att HH ryttare gjorde.

En svårklassryttare som red min häst med för starkt säte, fick den inte att gå framåt. Inte så konstigt, då hon red/inverkade för mkt- typ passagesäte.

en bra sits är där man kan påverka den positivt o den förstår vad man vill o inte stör den. Menar nu inte att det kan se ut hur som helst, att det stör harmonin/ att fokus hamnar där.

Vem kommer inte ihåg K. Bacon som hoppade lika högt över hästen, som den gjorde över hindret, men hästarna hoppade bra o såg glada ut.

Ok, jag är med, fin sits - enl skolboken.

Ang long träning - sits träning, jag tror nog först att man inte inverkar alls, utan tränar sin egen centrering, och kroppskontroll.
Pilates....
Sedan tränar man att följa hästen, därefter inverkan.

Ang en bra sits håller jag med i det du skriver, det är väl ungefär det jag försöker säga själv....

Jag påstår inte att du anser att en spänd sits är en bra its, men jag förstår inte heler varför "man" fokuserar på att sitsutbildning skulle ge en prydlig men ofunktionell sits. Vem lär ut att sitta så? Finns det några exempel eller är det en fördom? De exempel jag har sett lär som sagt ut sitsinverkan och balans...

Egentligen vet jag inte var du vill komma med den här tråden, har för mig att det finns en annan tråd som utmynnade i samma sak som den här...(sits kontra inverkan).

Egentligen vet jag inte var du vill komma med den här tråden, har för mig att det finns en annan tråd som utmynnade i samma sak som den här...(sits kontra inverkan).

Den tråden finns här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=713853

Iofs är inte axel trådskapare, men den handlar om sits/inverkan. I den här tråden föreslår jag att alla deltagare håller sig till den ursprungliga frågeställningen i inlägg nr 1.

OK!
Hittade ingen sdn. Undrade över långvarig utbildning med inspänd longering.
Ointressant ämne kanske.

Orsaken till att man har hästen inspänd och i lina är att man inte får ha tyglar. Ska man börja som nybörjare med att kontrollera en häst utan hand behöver man nog lite hjälp... Kan man inte använda handen måste man använda rumpen ;)

Att man kan åka häst bara för att den går på lina är ju ganska löjligt, behöver du aldrig påverka din häst på volten? Hur gör du övergångar? Den linridningsmodell jag genomgått krävde som sagt att jag kunde kontrollera (inspänd) häst någorlunda i alla gångarter innan tyglar tilläts... Det om något kräver väl att man inverkar korrekt?

Jag har vänner som börjat rida i Tyskland som nybörjare. Vi har faktiskt aldrig gått in på exakt hur deras start var, jag ska fråga vid tillfälle :)

Att det inte funkar med den svenska modellen som folksport är en annan sak, då är det ett ekonomisk argument och inte ett funktionellt. Svenska ridskolor bygger på att man först lär sig svänga och någorlunda stanna hästen själv innan man börjar fundera på vad ridning egentligen innebär. Dessutom vill vi att våra barn ska kunna börja väldigt unga, innan de är riktigt emottagliga för koncentrerad och fokuserad träning.

(Ursäkta alla saknade bostäver i mina inlägg, trasigt tangentbord :o )

Men vad är din åsikt, att det tyska utbildningssystemet är fel?

Jag har vänner som börjat rida i Tyskland som nybörjare. Vi har faktiskt aldrig gått in på exakt hur deras start var, jag ska fråga vid tillfälle :)

Ja gör det!:)

Har nu funderat lite till och lägger fram några tankar bara.

Jag tycker som sagt själv att det hade varit bra att få börja longeras men inte i två år, men det gäller kanske inte "vanliga " ryttare?

Mina barn longerade jag så när de var små för att ge dem en säker sits, de fick dock rida även med tyglar, men longering ett par gånger i veckan. Alla tre har haft bättre sits än jag nånsin får, helt naturligt, jag tror att all "balansridning" spelade in. Och suttit säkert på de flesta hästar.
Nu hade vi en ponny som var "läromästare" men linade även på de andra som var yngre och mer oregerliga ibland, och fullbloden, så det blev trning på att både inverka och vara i balans.

Jag tror nämligen att balansen är det allra viktigaste, att tvingas vara i balans med hästen för att sitta kvar :p och inverka. Med det svenska systemet får man lättare ryttare som håller balansen i handen och det är senare svårt att jobba bort. Man kan sitta prydligt på en välbalanserad häst men på en som kräver sin ryttare faller det prydliga och "instinkten" att klamra i handen tar vid.

Jag antar att det är tyskarnas grundlighet:angel: som gör att man sitter hela två år på lina, det låter ju väldigt mycket och ajg undrar om "vanliga" ryttare gör det? Det låter ju svårt att sen rida UTAN linan.

Men jag känner till för lite för att uttala mej. Du eller någon annan får gärna kolla upp, och inte bara beridarutbildning utan "vanlig" ridutbildning.

I Sverige har vi ju haft de gamla militärerna tex som kör med mycket grund, handen sitsen, balansridning osv, men på ett annat sätt. På dagens ridskolor vet jag inte riktigt hur det är.
Det har ju med ekonomin att göra som sagt, Redan idag är det ju dyrt för många att rida.

Men jag tror också det här systemet vi har kan leda till att man försöker sitta prydligt men då inte kan inverka för man har lärt fel från start och får inte ihop det:crazy:

ja lite lösa tankar bara...

När jag och mina kompisar red som små hade vi ett mål - Att galoppera, så ofta och så fort som möjligt.. sen var hoppning superkul och dressyr "ett nödvändigt ont"

Nu när jag är äldre och har egen häst och VILL någonting med min ridning kan jag bli besviken på både mig själv och ridlärarna att DE inte prioriterade sitsen och att jag var totalt ointresserad, så länge jag satt kvar när det gick i 190 så var det nog.

Jag jobbar mycket på min sits.. att den är "fin" (fin är lika med en lodrät sits utan flaxande armar och ben) och att jag kan slappna av så jag kan följa MED hästen i rörelserna. Jag kan påverka hästen, flytta balansen och det blir en mer medveten ridning som jag styr med kroppen.

Jag lyckas ibland i dagsläget, jag har för dålig balans och dålig muskulatur i kroppen - och då går hästen i en bra form utan att jag eg gör så mycket.. mer än sitter "fint" ("rätt")

Steg 2 när den "fina/korrekta" sitsen blir mer naturlig så kommer jag också att kunna inverka BÄTTRE på min häst då den sitsen möjliggör detta på ett bättre sätt, samt att jag behöver inte tänka så mycket på hur jag sitter och kämpa med mig själv för att "bara sitta."

Så mitt svar på din fråga Axel är: när sitsen är "fin" utan att jag får kämpa livet ur mig, kan jag ur detta rida mycket bättre och då kan jag även börja "finlira" med min häst utan att sitsen fördärvas av spänningar och obalans i min egen kropp.

Jag tycker att det är som för barnen! De börjar med att vända på sig, sen rulla runt, sitta, krypa och gå/springa/hoppa. (oftast, en del hoppar över krypandet och börjar springa nästan direkt ;) )

Allt har sin tid, och man måste börja i grunden för att komma vidare.

Om jag som dansare inte hittar min grundposition, min styrka och balans och hur jag ska använda kroppen så kan jag inte heller börja på högre nivå och dansa som tex "Bounce"..(dansgrupp) jag måste börja någonstans.. och det är från grunden. Fusk med grunden straffar sig senare när det riktiga finliret börjar.

Så tänker jag och det är det jag jobbar efter

Senast ändrad:

Tyskarna skäller ofta på svenskar för att vi rider för mycket med handen. I Tyskland är det vanligare att ryttarna får longeras i flera månader för att sitta tillräckligt bra och öva upp sin känsla för att kunna rida i största möjliga mån med sitsen. När den är tillräckligt bra får de börja rida med tyglar.
En bra tanke tycker jag som håller med om att vi ser alldeles för mycket ridning med hand.
När jag började rida på ridskola (-76) fick vi rida med knut på tygeln och med ledarhäst i manegen. Så red vi i över ett år innan vi fick börja ha tyglarna och träna på att vända över spåret. Vi tyckte det var lite tråkigt då men senare förstod jag hur nyttigt det varit. Vi tränade sits och följsamhet utan att behöva styra och tempot bestämde täthästen.(som alltid reds av en duktig ryttare som inte hörde till gruppen) En gammal kavallerist var det som hade ridklubben.
Det bevisar ju att det faktiskt går utmärkt att lära ut ridning på det sättet även på en ridskola. Varför ska barnen träna galopp när de inte kan sitta i bra balans i skritt?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka