F
flashlight
Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?
Ja det är en väldigt bra beskrivning av bland det allra viktigaste och just det bla tror jag man skulle lärt sig bättre med att bli longerad n är man lär sig rida. Få tränare har beskrivit det bra, åtminstone inte så jag fattade vad det handlade om
Nu pratar vi beridarutbildning men samtidigt handlade det om ridskolor i tyskland. Hur utbildas eleverna där?
Så jag tror det handlar om olika saker nu. Även på ridskolorna longeras tydligen eleverna. Får de lära sig på samma sätt att inverka?
Eller är jag fel ute nu?
Absolut. Men det är ju ändå betydligt svårare på en outbildad eller felriden häst som far omkring än på en balanserad välutbildad häst, som jag tror det också handlade om? Man måste kunna använda sikn kropp för att inverka även då coh det är mycket svårare Om man nu inte är beridare.
Bla annat nämnde Balkenhol att ryttaren måste släppa igenom häsetns rörelser i sin egen höft = swinga = jucka.
Det sa han ju - att den första ryttaren måset swinga mer i ryggen..
Det handlar inte om att skyffla på något sätt utan om att vara helt avslappnad i sin höftled, så hästen tilåts arbeta genom ryggen. och får ryttarens rygg att swinga som sin egen.
Det som ändå är det viktigaste i sitsen, nämndes inte ens i ridsports referat...
Ja det är en väldigt bra beskrivning av bland det allra viktigaste och just det bla tror jag man skulle lärt sig bättre med att bli longerad n är man lär sig rida. Få tränare har beskrivit det bra, åtminstone inte så jag fattade vad det handlade om
Oftast är det nog två år, och det de lär sig är inte att sitta fiint utan att inverka med sin hållning = position och bli kvar i sin possiton vad som än händer.
När ryttaren sitter kvar helt utan tygel eller genaom att knipa med benen trots att hästen brallar till då är det dags att hålla i tyglarna.
Nu pratar vi beridarutbildning men samtidigt handlade det om ridskolor i tyskland. Hur utbildas eleverna där?
Så jag tror det handlar om olika saker nu. Även på ridskolorna longeras tydligen eleverna. Får de lära sig på samma sätt att inverka?
Eller är jag fel ute nu?
Kottas brukar ofta säga "If you Can't control yourselves - how do you expect to control your horse"
*Lindansare - det är nog balans på den nivån det rör sig om
Absolut. Men det är ju ändå betydligt svårare på en outbildad eller felriden häst som far omkring än på en balanserad välutbildad häst, som jag tror det också handlade om? Man måste kunna använda sikn kropp för att inverka även då coh det är mycket svårare Om man nu inte är beridare.
Senast ändrad av en moderator: