När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Folk brukade säga - när min förra tränare hade ridit till hästen, så satt det i en vecka:) :crazy:

Det här och mer sitter i tills hon kommer nästa gång, nu kan jag komma vidare en bit till nämligen, det är ju det som är meningen.

Fan det lät skrytigt :D

Jag håller med dig. Man måste lära sig känna på en skolad/inspänd häst innan man kan skola andra.

Jag har själv aldrig fått en färdig häst och den första hästen jag suttit på som kunde en hel del var när jag var 17 (-05) - men den hade ingen grundstyrka eller kondis, så hästens kunskaper fick jag inte del av förrens senare. Däremot har jag haft pedagogiska tränare (inte den dyra varianten förrens de senaste året/åren, och bara runt 1gång/månad ungefär).
Min ovärderliga hjälp är min mamma :banana: (hon är väldigt duktig på grundridningen, och är mina ögon från marken), och att jag naturligt har lätt för att sitta rätt.

Däremot tycker jag att det låter smart att genom inspänning o lina lära ryttare hur man ska sitta, för långt ifrån alla som är "född i sadeln" utan behöver hjälp. Det kan nog ge dom mycket. Men man får nog hålla det i "lagom" mängd, som någon nämnde innan så har nog inte alla ekonomiskt möjlighet att sitta i 2-3 år för att longeras, inte iheller att hålla lågan igång så länge. Man får aldrig höra hur många i Tyskland som hoppar av/ger upp tidigt på ridskolan för att man tappar gnistan, orken? Det måste ju ändå kräva stark fokusering för att orka sitta i lina i 3 år. Alla vill inte bli superstjärnor, men att ge fler en lite mer befäst sits i början vore verkligen bra om det går att genomföra.

*har inte läst hela tråden :p *

Jag har aldrig heller ridit helt färdiga hästar. Min ponny gick visserligen stadigt LA när jag fick honom, men jag kunde inte riktigt möta hans utbildning med dåvarande tränaren som inte fokuserade på sits.

Vi utvecklas tillsammans, men han är svår att rida och utbilda pga sin exterör. Dessutom började jag rida med ett nytt hjälpsystem som krävde en omställning för både honom och mig, och det underlättade ju inte precis.

Jag skulle antagligen lära mig att rida bra snabbare om jag inte hade haft en häst som har det ganska svårt för sig. Därför tror jag det är bäst om man i grundutbildningen får sitta på en häst som kan gå på lina och som verkligen kan samma hjälpsystem som man ivll lära sig :D, så man får hjälp på vägen.

KL

Kom att tänka på den här "gamla" tråden idag. Den kom ju från ämnet och hamnade på ridskolor och i Tyskland.

Jag tänkte att när man tänker på att försöka sitta rätt så blir det möjligen snyggt men sämre ridning. :crazy: Är man alltför fokuserad på att "sitta fint" kan man inte rida riktigt. Det måste sitta i ryggmärgen hur man ska rida. Man kan inte rida med lite tryck och energi om man samtidigt bara tänker på hur man sitter.:crazy:

Därför tar det så lång tid att få bort ovanor:crazy: För ibland måste man fokusera på att ändra fel man har. Därför är ridning så svårt.

När jag fokuserar 100 på att rida och inte på något annat, så rider jag riktigt bra:o . (Alltså inte på sits, omgivning, om nån ser, om hästen går ok eller ej, mm.) Fokuserar på det sätt som en idrottsmman gör inför en prestation tex. Då rider jag som bäst, det vet jag och det har jag fått höra många gånger. Lite :devil: -anamma.

Det är som om det finns i ryggmärgen men når inte alltid dit. Och det gör att det är så svårt att förkalra vad man egentligen gör. Men nyttigt att tänka på.

Om det är tvärtom, ofokusrad = koncentrerad på annat,. tex sitsen = rider dåligt.

Det gäller all ridning, dressyr hoppning, allt.

Hur är det för er?

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför som jag rider så dåligt på tävling när jag inte kan programmet i sömnen:crazy:

Ang. D. o ridskolor så var det visst i ämnet, då vissa glorifierar D. så pass mkt.
Förr när vi hade militärerna, var det heller ingen folksport, som vi idag oftast använder till friskvård o livskvalité.

Ja om det bara var på tävling, så skulle jag rida bra jämt (varför tror du jag väntar med att ens tänka tävling:angel: ). Men det finns så
mång andra situationer också, som n är tränaren står där och man kommer på allt som man INTE ska göra, elller när det står en "publik"
i ridhuset och ser bistra ut och bara glor och pratar :crazy: Eller om "publiken" tvärtom berömmer = prestationskrav, måste fortsätta lika bra nu:o :crazy: Eller splittrad pga stress.

Eller värst av allt när jag får för mej att något inte är ok med hästen:crazy:

Men vad du beskriver är ju precis som hur inlärning går till. :)

Vi har ju reflexer som är instinkter - som är nedärvda. En del av dem är i vägen vid ridning - och måset ersättas med andra inlärda reflxer.

För att ändra rörelsemönstret så måste du ta upp en rörelse till den medvetna delen av hjärnan och det brukar talas om att det krävs 100 000 repetioner för att det nya skall sitat reflexmässigt i härnstammen ( tror jag om jag inte minns fel :angel: )

Elitidrottare pysslar ju med sånt här i och med att de förfinar sin teknik för at tprestera bättre. Under den tid de plockar upp en rörelse till den medvetna delen ( Hjärnbarken :angel: ) presterar de sämre.

Efter tillräckligt många repetitioner sitter det som en refelex och man kan göra det på känsla.

Sedan är det också konstaterat att man efter att ha tagit ett kvalitativt språng (lärt sig något) så är man lite hög på det ett tag. När detta sedan planar ut en aning så upplever de flesta att det går bakåt, när det i själva verket är så att man bara befäster de nya kunskaperna.
Så känslan kan vara att det går bakåt, fast man utvecklats. Vem har sagt att det ska va enkelt?
FL; det är lite som med musiken, helst ska man glömma allt i den yttr världen och vara "ett" med det man gör. Hur ofta detta kan förekomma kan man undra - det finns ju tekninker man kan lära sig för att nå längre med detta. Men ofta upplever jag att det handlar om proffesionalitet, att kunna göra det man kan - även om man inte är ett med det man gör.

Men vad du beskriver är ju precis som hur inlärning går till. :)

Vi har ju reflexer som är instinkter - som är nedärvda. En del av dem är i vägen vid ridning - och måset ersättas med andra inlärda reflxer.

För att ändra rörelsemönstret så måste du ta upp en rörelse till den medvetna delen av hjärnan och det brukar talas om att det krävs 100 000 repetioner för att det nya skall sitat reflexmässigt i härnstammen ( tror jag om jag inte minns fel :angel: )

Elitidrottare pysslar ju med sånt här i och med att de förfinar sin teknik för at tprestera bättre. Under den tid de plockar upp en rörelse till den medvetna delen ( Hjärnbarken :angel: ) presterar de sämre.

Efter tillräckligt många repetitioner sitter det som en refelex och man kan göra det på känsla.

Mren det är mer än inlärning, även mental träning som behövs för att rida bra.

När man inte fokuserar störs man av annat som påverkar känslan, känner man sej som en kratta som är ren belastning och hetl fel för hästen så blir det även sån ridning:crazy: .

Känner man sej å andra sidan som Kyra och allat känns enkelt så blir det en god cirkel oftast som gör att man rider bättre.

Det har också med förmågan att fokusera att göra och hur "lättstörd" man är.

Men även sånt ägnar sig ju idrottsmän av alla sorter åt så det är inget speciellt för ridningen egentlgien.

Cristobal: håller med, det handlar om att lära sig tekniker bla mentaltoch se bara på vilket idrottsproffs som helst när de fokuserar:idea:

visst har du rätt. :)

Vad gäller publiken så skall man inte söka bekräftelse från dem.

Ohh så många gånger jag fått beröm när hästen blivit spänd och gått i balanstrav.

Och de gånger man råkat gjort nåt bra - så ser det för tråkigt ut :D

Nä - man för köra sitt eget race, hitta det man tror på själv och göra så gott man kan.

Domare är ju människor de med, de har ju också olika ideal.

Det du får är ju inte en objektiv bedömning för en sådan finns ju inte - utan det du får är ju en respons just från den domaren.

Sedan så döms ju missar ned . men de har du ju varit medveten om själv - förhoppningsvis :D

glömma allt i den yttre världen...

jojo - hur skall detgå till - jag blir lätt spänd så fort det är hårda männsikor och hårda ord i ridhuset.
Där sitter jag och försöker meditera.
:crazy:

sist satte jag faktiskt i öronproppar - då det var dubbellektion I DRESSERANDE DRESSYR

( är det tillåtet enligt TR ? att ha proppar på ryttaren?)

:D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur