När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

För att inte tala om hur mycket bättre spanjorer och portugiser sitter än tyskar och övriga som ska ha så "fin" sits. Skillnaden är milsvidd:eek:

Jag börjar väl lite då så kan du komma med frågor också. Vår ridklubb har fem skolhästar. Ridläraren är beridare (Berufsreiter FN) och utbildad bl a hos E v Neindorff. Har ridit svår klass i både dressyr och hoppning, upp t.o.m. skolsprången hos EvN och har tagit fram en lång rad godkända hingstar.

Hos oss är det vanligt med en ganska lång tid på lina. Ett år är inte ovanligt, även om det förstås går snabbare hos en del och långsammare för andra. Jag hade ridit LA dressyr i Sverige (visserligen bara ett par klasser men med upp till 64-65% i alla fall). Jag hade med mig min egen häst (for inte dit för att rida, utan flyttade till Tyskland och hade helt enkelt med mig min häst). Behövde sedan en beridare/utbildare och på den vägen var det. Jag sattes först på lina, delvis för min skull, delvis för att vi började om med inridningen av min häst och han ville överföra hjälpgivningen från linförare till ryttare (så gör han vi i stort sätt all inridning). Dock har jag inte alls haft så många longen som jag önskat mig (på ett och ett halvt år ca 20 stycken, då de på skolhästarna är väldigt eftertraktade och min tidvis varit i utbildningsstadier då det inte varit så lämpligt att göra det med henne. Dock försöker jag då och då att få möjligheten till det, men jag låter nybörjarna gå före när det är trångt så att säga.

Efter övergången från lina till att rida fritt hänger tyglarna för det mesta ganska löst och hästarn går i huvudsak på inspänningarna (vi använder wienertyglar som är glidande och inte lika mycket inbjuder hästen till att hänga sig på som vanliga enkla inspänningstyglar). Allt eftersom (någon tidsgräns kan jg inte ge, det beror oerhört mycket på begåvning, ambition, hur ofta man rider osv osv) tar ryttaren över mer och mer av tygelhjälperna. (Eller ja, inspänningstyglarna ger ju inga hjälper förstås!)

Övergången från inspänningar till utan går till på lite olika sätt. På vissa ryttare och vissa hästar så tar ridläraren bort hjälptygeln vissa lektioner, eller delar av en lektion. På andra går det över graman (mer inverkan för ryttaren, men fortfarande med stöd och hjälp av hjälptygeln). Gramanen längs sedan ut delar av lektionen och ryttaren får då rida enbart på tränstygeln. Vi har i dagsläget bara en skolhäst som är riktigt lätt att rida på tygeln, och den är tyvärr ganska liten (en smäcker d-ponny) så många av de lite längre komna ryttarna kan ändå inte rida henne, vilket förstås är väldigt trist. Hon hade kommit mycket bra till pass annars. Extra bra är det förstås om man ibland har möjlighet att låna en privathäst som är lite mer utbildad och genomriden, och förhoppningsvis lättriden.

Det jag ibland kan tycka är lite hårt och lite synd är att vår ridlärare är av den åsikten att man på inspänningarna ska lära sig inverka. Alltså tar han plötsligt av dem och har man då hästen inte på tygeln inom fem-tio minuter så åker de på igen, för då är man inte kapabel att rida utan menar han. Jag kan kanske tycka att man kan ge ryttarna lite mer tid, för självklart blir de lite paralyserade när de plötsligt ska klara allt själva. Hans åsikt är alltså att det är bara lättja om man inte inverkar trots att man har hjälptyglar på för det går utmärkt att lära sig. Denna lättja yttrar sig i, som du redan antytt, att ryttare som ridit väldigt länge med inspänningar får luckor i sin hjälpgivning. Det får ofta en väldigt passiv hand (vilket ju inte är detsamma som en mjuk hand tyvärr).

Jag dristar mig till att ge lite tidsuppgifter i alla fall. Vår ridlärare har varit hos oss i drygt ett och ett halvt år. Innan var det en tämligen dålig ridlärare så det material av ryttare som han övertog var ganska miserabelt. Han arbetade nästan uteslutande med sitsen i över ett år och har först på senare tid börjat ta bort hjälptyglarna för vissa ryttare på vissa hästar. Men då måste man förstås även ta med i beräkningen att det är svårt att lära om gamla ovanor också. De som började rida för honom har ju å andra sidan inte ridit fritt så himla länge, så där kan jag inte göra någon jämförelse vad gäller tid.

Prismässigt ligger kostnaderna för ridlektioner ungefär som i Sverige (våra aktuella priser: 8 € för ungdomar och 11 € för vuxna).

Senast ändrad:

Jag har för övrigt lättast att hantera galoppen utan tygel, undrar vad det beror på :confused:

Enligt Chris på kursen hästens förutsättningar för arbeta så skaps ju ryggrörerelserna av hästen bakben

En aktiv hand hindrar därför bakbenen.

Ryggens rörelse omfång är störst i galoppen - lättare att störa hästen med handen där tror jag.
Stör man hästen i munnen - stör man den i ryggen - och galoppen blir vare sig ren eller rund.

Det första att fokusera på är ju att få rumpan på plats - det gör man ju i alla fall inte med handen.

Mina tankar...

Det kanske ser snyggt ut med denna upppumpade bröstkorg (om du nu referarar till den portugisiska sitsen) men det skapar spänningar i kroppen.

Sedan sitter ju inte alla portugiser så.

Liksom inte alla tyskar sitter likadant.

Kan du ge initialer som exempel på en tysk sits som du inte gillar. Inte för att diskutera enskilda ryttare utan olika stilar

Själv gillar jag US IW HK HS tex.

Men rider ryttarna flera ggr/vecka? Eller är det som i Sverige där de flesta ridskoleelever rider enbart en gång i veckan...

Nybörjarna rider i regel en gång i veckan. Annars varierar det mellan en och tre gånger i veckan för de som rider skolhäst. Det beror förstås på ekonomiska förutsättnignar och om de har andra fritidsintressen och så.

Tack, då förstår jag lite mer hur det KAN vara i alla fall.

Tänker också att detta med inspänningen kan vara en fälla, är det för hästarnas skull?

Det låter lite knepigt att de är så svåra att rida utan:confused:

Tänker också att detta med inspänningen kan vara en fälla, är det för hästarnas skull?

Både och. Dels är vår ridlärare av den åsikten att det är skadligare för hästarna att gå med "huvudet rakt upp" (eller rakt fram eller var de nu gör av det) än att gå inspända. Självklart är han av åsikten att det bästa är om de rids korrekt på tygeln. Dels är det lättare att komma till ridning på en inspänd häst, åtminstone om man har ambitionen att lära sig rida. Vi har tyvärr ganska många ryttare som kommer en gång i veckan och vill "rida" dvs sitta på hästen i en trekvart och därmed inte utvecklas särskilt mycket...

Det låter lite knepigt att de är så svåra att rida utan:confused:
...och däri ligger nog mycket av svaret på den här frågan. Hästarna fördärvas av dåliga ryttare. Det är ju tyvärr lite av ridskolehästens lott. :( Ponnyn som jag beskrev ovan var jag med och valde ut. Det är den mest lättridna häst jag någonsin suttit på (för det arbete hon ska utföra). Det tog två dagar så stog hon i mitten och backade och småstegrade och det var uteslutande ett resultat av dålig ridning (eller snarare ingen ridning alls).

Vidare har vi t ex en som är mycket obekväm att sitta på. Den bromsas och bromsas av ryttarna hur mycket ridläraren än säger att de måste rida mer framåt för att han ska kunna komma igång och arbeta med sin rygg. Den hästen kommer nästan bara till lösgjordhet vid longering (samt med ett fåtal ryttare som faktiskt rider framåt).

Och det är ju skillnad på "på tygeln" och "på tygeln". Självklart kan de hållas fast i någon sorts form men det innebär ju inte att de är helt genomsläppliga och på tygeln. I dessa fall tror jag att han föredrar att ha dem inspända (enligt devisen det är handen som verkar bakåt inte tygeln) framför att ryttarna i desperation lär in ovanor. Och vi har rätt kassa ryttare, det hör förstås till saken. Men som sagt det beror på vad man menar. Jag ser t ex många filmer här där hästarna hålls fast i munnen och stöttar sig med underhalsen, men så länge de hålls fast framför lod så verkar de flesta vara rätt nöjda med det. :devil: (obs! ej riktat till dig!)

Vidare har vi t ex en som är mycket obekväm att sitta på. Den bromsas och bromsas av ryttarna hur mycket ridläraren än säger att de måste rida mer framåt för att han ska kunna komma igång och arbeta med sin rygg. Den hästen kommer nästan bara till lösgjordhet vid longering (samt med ett fåtal ryttare som faktiskt rider framåt).

Och det är ju skillnad på "på tygeln" och "på tygeln". Självklart kan de hållas fast i någon sorts form men det innebär ju inte att de är helt genomsläppliga och på tygeln. I dessa fall tror jag att han föredrar att ha dem inspända (enligt devisen det är handen som verkar bakåt inte tygeln) framför att ryttarna i desperation lär in ovanor. Och vi har rätt kassa ryttare, det hör förstås till saken. Men som sagt det beror på vad man menar. Jag ser t ex många filmer här där hästarna hålls fast i munnen och stöttar sig med underhalsen, men så länge de hålls fast framför lod så verkar de flesta vara rätt nöjda med det. :devil: (obs! ej riktat till dig!)

Ha ha jag klarar inte ens att lägga in film ens om jag hade nån så jag känner mej inte träffad ang det:D

Tack för dina beskrivningar och tankar!

Det är ju precis det som är dilemmat, att en osäker ryttare på en häst som behöver jobba framåt klamrar och håller tillbaka i ren självbevarelsedrift, det var vad jag menade med att på svenska ridskolor lär man sej nog ofta att få dålig hand eftersom ryttarna inte klarar av det de ska göra, både sej själva och hästen.

Och det där att inte ge plats åt hästen ser man ofta. Jag kan förstå tanken med inspänning även om det också har stora nackdelar. Det blir lite pest eller kolera:crazy:

Jo jag tror du är rätt inne på spåret.

De har ju stiltävlingar betydligt mer än här i sverige och de barnen som rider ´sitter oftast på ponnyer som är inspända med inspänningstyglar. Inte jättehårt men dock så de går i rätt form

Det där tänkte ju jag svara!:)

Instämmer, jag tror det är där skon klämmer.
Vad var det nu Balkenhol sa på Globen, eller var det Lette, att på spanska ridskolan blir man longerad i TRE år, innan man får rida själv.
Det tycker jag säger en hel del.Men vilka hästar får de rida sedan- jo välutbildade o konstant översyn

fast detta stämmer ju inte. de utbildar ju hästarna på spanska ridskolan. de har inte alltid färdigutbildade hästar där.

Jag har aldrig någonsin sett ryttare som sitter så stilla som de gör just där. De har en mkt föredömlig ridstil.

För att få rida de mest utbildade hästarna måste du själv klara alla deras prov på vägen. det räcker inte med att bli longerad i 3år

En sak i detta är att de ofast INTE rider med sigbyglar utan utan och det ger bra balans.

Tack för utförliga svar :)

Det kanske inte är så dumt, min ET säger att ridksolehästarnas ligament är helt uttöjda på undersidan av ryggraden.
och det är ju inte heller bra

Jag glömde, svara på detta (och smiter så gärna från "julstöket":angel: )

Tycker också du har rätt i detta ang underhals och vet av egen erf att särskilt hästar som har exteriören emot sig som många hopphästtyper (och fbl som jag rider) har lätt att gå bakom och/eller med underhalsens muskler ist f överlinjens. Det är väldigt lätt att luras och tro att den arbetar ok. De skjuter på bak och trycker fram ner manken istället för upp:crazy: De får därför aldrig tas upp för tidigt i formen.
Det krävs att man får upp manken och till det behövs pilbågens båda ändar, går inte endast från ett håll.

Tack för utförliga svar :)

Det kanske inte är så dumt, min ET säger att ridksolehästarnas ligament är helt uttöjda på undersidan av ryggraden.
och det är ju inte heller bra

Nej jag vet att åtminstone vissa ridskolehästar satte man inspänning på för hästens skull på den ridskola vi hade intill stallet där vi höll till tidigare. V et inte det hjälper så mycket alltid de kan alltid knäppa av och sänka ryggen ändå, i alla fall som de var inspända.

Och det är ju skillnad på "på tygeln" och "på tygeln". Självklart kan de hållas fast i någon sorts form men det innebär ju inte att de är helt genomsläppliga och på tygeln. nöjda med det. :devil:

I helgen var min dressyrtränare här (utbildad i Tyskland) hon red mitt stora sto nu för första gången efter hon blivit behandlad av kiropraktor och fick igenom henne på riktigt i nacken eftersom det nu blev möjligt. Hon sa att ja nu är det nog första gången hon faktiskt går på tygeln, halsen och nacken och ja hela överlinjen blev helt annorlunda än vad den varit tidigare vilket var roligt att se. Dagen efter var det smörigt att träna vill jag mena :D

Folk brukade säga - när min förra tränare hade ridit till hästen, så satt det i en vecka:) :crazy:

Folk brukade säga - när min förra tränare hade ridit till hästen, så satt det i en vecka:) :crazy:

Eftersom min tränare är lite elak mot dom hon känner väl nu så överdriver hon fel o brister för att visa:crazy: som för mej att slarva m ytterhjälperna i tid och otid, och genom det sitter det hon gör kvar även hos mej vilket ju gjorde ett kanonpass när jag red nästa dag. :idea: Glömmer inte ytter nu, alls, (fn, i alla fall, men det har en tendens att återkomma tyvärr)

Instruktören brukar vad jag vet tala om för eleven/-erna hur den ska annvända sin kropp, tex trycka med vaderna eller foten.

Foten?

Men att använda sin kropp handlar väl inte om att trycka med benen i första hand och ännu mindre med foten:confused:

Vet inte om du fattar frågeställningen? Vad som saknas hos instruktörerna. Om du vill ha mer förklaring så säg till:idea:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka