När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sök bla på tyska halvhalter....så ser du att de inte har något med handen - tygeln att göra
Titta nooga på hur tyskarna rider sina unga hingstar- för att få dem i uppförsbacke-garanterat inte bara sätesridning.

I den tyska utbildningskalan så kommer ju också
takt och losgelasseheit - före kontakt med bettet :idea:
då måste man ju som ryttare kunna uppnå dessa kvaliteter utan inverkan av bettet...... nicht war ? :crazy:
det är därför som de stora tyska namnen förordar inspänning av unghästen? mot här där man i första hand använder Chambon.
Hur tror du att de kommer upp från lång o låg form?

Mycket intressant tråd, ska läsa vidare när jag har tid, men jag undrar om du kan PMa mig om vilken ridskola det är du syftar på? om det kanske är min ridskola du menar.. :P

visst!
har sett ryttare där som har fått tävla LB i 20 år o inte kommit vidare- de sitter dock tjusigt.

det fanns en som vann MSV B där för lika många år sen.

Men vilka ryttare kommer upp till mer än LA om de fortsätter på ridskola i hela sitt liv? De flesta kommer inte längre än till LB på en hyfsad nivå, säkerligen beroende på hästmaterialet, ridlärarnas utbildning, antal ggr vecka de rider...

Jag kommer inte ihåg så mycket av HH annat att hon la ner honom - dvs lägre än lång och låg, med näsan framför lodplan :D
oops

Sedan minns jag detta med höftleden, och att han sa på tyska att hon måset ge mer tygel, efetrsom halsen måste bli längre om hästen skulle kunna öka steglängden, vilket översattes med att hästen måste bli längre...
Hur lång skulle den bli när den inte hade bakbenen med sig?
Ryttaren red med för mkt inverkan-negativ-o fick den inte att bära upp sig. Om den hade gjort det så, hade hon inte behövt rida så himla aktivt, fast hon bromsade den med sin ridning.

De svenska unga tjejerna red betydligt mkt bättre OCH hade vackrare sits.

Men där har de både bra hästar o ridlärare.
det stora abret är förstås bytena.

men LA borde de kunna avancera till.

Det finns en annan ridskola som iallafall förr köpte upp msv-utbildade hästar i både hopp o dressyr. Vad jag vet så tävlades dessa bara av instruktörerna o än i dag.

Ja, här verkar det som om folk kan rida utan tyglar överhuvudtaget-Bara med sätet- jo just det:D

I VL ser det inte ut så-utopi:crazy:

För mig ingår alla hjälpers samverkan.

Då ifrågasätter jag- förutom att hästen är inspänd för dens väl- hur den påverkas genom bara sätet- glömde bort nu att folk kan det här. Även halvhalter.
Har linföraren ingen annan uppgift förutom att hålla den kvar på volten?Tänker nu inte på nybörjare.

Sätet o kroppsposition är viktig-självklart, men inte alltid allena.
Är väl trött o grinig idag

Naturligtvis kan man rida utan tyglar. Fast de behövs ju som nödbroms och som krontrollorgan. Alla hjälper ska samverka! Men ingen människa kan från ruta ett samverka med alla sina hjälper. Man måste dela upp dem för att sedan kunna koordinera=samverka med alla tillsammans.

Jag förstår inte vad du menar med linföraren. Din fråga är otydligt ställd. Linföraren instruerar väl eleven till en bättre sits?

Sätet och positionen är grunden i ridningen. När man kommer vidare lägger man till hand och skänkel.

På det tyska sättet så gör man takten _ren_ med sin possition i och med att man rakriktar med sin possition.

de första kvaliteten heter ju takt = balans = ren takt

Det vis man måste vara stark på är i sin hållning för om/när hästen tappar sin balans vilket alll oridna hästar gör - så måste man ändå sitta/stå kvar i rätt possition för att hjälpa hästen hitta tillbaka.

Det man lär sig på SRS på lina...

Ja men balansen är det första, eller fattar jag dej fel:confused: ? Alltså takten kommer av balans. Bland annat. Ryttaren i balans hjälper hästen med sin balans.
Men det är nog väldigt svårt i alla fall för de flesta av oss att enbart med sin postition hjälpa en obalanserad unghäst till balans. :crazy: Det krävs ju då också att hästen kan arbeta avspänt något sånär och inte tex okoncentrera pga störningar eller pga svårigheter med sin exteriör mm.

Det är lika viktigt då, med rätt position, balanserad ryttare, men så mycket svårare. :crazy:
Inte rider man väl unghästar på lina då?:confused: På volt hela tiden? Eller är det först efter de har utbildats på lina i två år som ryttarna rider unghästar?

Behöver nog en redogörelse för att förstå hela tänket och hur det fungerar.

Jag kommer inte ihåg så mycket av HH annat att hon la ner honom - dvs lägre än lång och låg, med näsan framför lodplan :D
oops

Jag uppfattade att det VAR lång o låg, inte lägre än....:confused: Så sa han väl inte?

Hade lagt in en länk till en artikel om B, (som jag f ö gärna vill se mer av, även jag besviken :crazy: men den länken var "olaglig" och togs bort tillsammans med det svaret. Minns inte vad jag hade skrivit men då var det väl inte viktigt:angel:

Hittar ingen annan nu. Men jag uppfattade att det VAR lång o låg och det är så jag ser det också. (apropå annan tråd :D )

Senast ändrad av en moderator:

I den tyska utbildningskalan så kommer ju också
takt och losgelasseheit - före kontakt med bettet :idea:
då måste man ju som ryttare kunna uppnå dessa kvaliteter utan inverkan av bettet...... nicht war ? :crazy:

Men - då börjar det likna det jag läser på Barock:confused: De har skarpt bett men det gör inget för de inverkar inte med handen i alla fall:confused:

Är det så?

Jag säger inte emot ang sitsens och kroppens inverkan, jag vet väldigt väl:crazy: hur viktigt det är.

Men jag förstår inte hela resonemanget ang inverka helt utan handen. Är det då så att man använder (i TYskland nu) inspänning istället för handens inverkan? Annars blir det väldigt likt AR?

Varför har man den i sådana fall inspänd?
Den enda mig veterligen som är i D. vår (Buke) egen Majola, rider hästarna på graman av alla möjliga orsaker.

Inget fel alls att lära sig sitta först, men i S. har vi inte den traditionen(longering) på ridskolan. Dels av ekonomiska skäl, men oxå antalet köande nybörjare.

Jag bor ju också i Tyskland men jag rider ju western så vi kanske jobbar lite annorlunda. Men nybörjarna longeras de också fast utan inspänning. Åtminstone hos den ridläraren som finns i vårt stall.

http://www.youtube.com/watch?v=c1MBfwTcoh8

Så här såg det ut när dottern fick sin första ridlektion i Tyskland.

Titta nooga på hur tyskarna rider sina unga hingstar- för att få dem i uppförsbacke-garanterat inte bara sätesridning.

Diskussionen blir så ointressant när man generlaiserar över personer.
Alal tyskar rider ien likadant har inte samma ideal.
Alal tyskar rider iten efter det tyska systemet som de har på sina statliga ridksolor.

det är därför som de stora tyska namnen förordar inspänning av unghästen? mot här där man i första hand använder Chambon.
Hur tror du att de kommer upp från lång o låg form?

Jag vet bara hur jag kommer upp från lång och låg.
med de tyska halvhalterna

Men - då börjar det likna det jag läser på Barock:confused: De har skarpt bett men det gör inget för de inverkar inte med handen i alla fall:confused:

Är det så?
Denna fråga skulle jag också vilja ha svar på....angående skarpa bett...och ingen inverkan med tygeln....:confused: :confused:

Jag säger inte emot ang sitsens och kroppens inverkan, jag vet väldigt väl:crazy: hur viktigt det är.

Verkligen viktigt!! En förutsättning tycker jag för god ridning i balans och harmoni.

Men jag förstår inte hela resonemanget ang inverka helt utan handen. Är det då så att man använder (i TYskland nu) inspänning istället för handens inverkan? Annars blir det väldigt likt AR?
Intressanta frågor flashlight!!

Ser fram emot uttömmande svar!!

Jag bor ju också i Tyskland men jag rider ju western så vi kanske jobbar lite annorlunda. Men nybörjarna longeras de också fast utan inspänning. Åtminstone hos den ridläraren som finns i vårt stall.

http://www.youtube.com/watch?v=c1MBfwTcoh8

Så här såg det ut när dottern fick sin första ridlektion i Tyskland.

Tack för lite info! Det ser ut som mina barn:rofl: fick hålla på. Som jag skrev tidigare. Från mycket små och framåt. Även om jag själv lärt mej fel tyckte jag nte de skulle behöva göra det också. OCh framförallt skullle de sitta kvar:p

Men vad kostar en sån lektion då? (Jag kan ju skicka retroaktiv räkning till alla tre:devil: )

Jag vet bara hur jag kommer upp från lång och låg.
med de tyska halvhalterna

Förklara gärna skillnaden på de tyska och de svenska halvhalterna.
Du har säkert redan gjort det tidigare i någon tråd men jag har dåligt minne.

Det är en timmes lektion, men hälften av tiden är hästvård, så man sitter på hästryggen ca 30 minuter. Det betalar vi 12 Euro för, dvs ca en hundring. Inte dyrt tycker jag, för en privatlektion på 60 minuter.

Det är väl nästan billigare än en ridskolelektion här:confused: Har i o f s ingen aning om priser på ridskolor men en kamrats dotter började nyligen och jag tyckte det lät hemskt dyrt där.

Väl använda pengar i alla fall.:)

i ordning :D

Alltså takten kommer av balans. Bland annat. Ryttaren i balans hjälper hästen med sin balans.
jag är helt enig :)

Men det är nog väldigt svårt i alla fall för de flesta av oss att enbart med sin postition hjälpa en obalanserad unghäst till balans. :crazy: Det krävs ju då också att hästen kan arbeta avspänt något sånär och inte tex okoncentrera pga störningar eller pga svårigheter med sin exteriör mm.

Det är lika viktigt då, med rätt position, balanserad ryttare, men så mycket svårare. :crazy:
Inte rider man väl unghästar på lina då?:confused: På volt hela tiden? Eller är det först efter de har utbildats på lina i två år som ryttarna rider unghästar?

det är lätt i såna här diskussioenr missförstå varandra. ne unghästar rids rakt fram med undantag för hörnpasseringar första året.

Behöver nog en redogörelse för att förstå hela tänket och hur det fungerar.
Tänket är att stärka hästen i en fri men balanserad form gärna i galopp efetrsom det får fart på ryggrörelserna. Får att ge hästen tid att anpassa sin kropp till att bära ryttare.

Självklart rider inte en unghästutbildare utan kontakt.

Det är skillnad okså på att utbilda ryttaren och hästen. Förhoppningsvis utbildar man inte ryttaren på en unghäst :D
Lite så är det på SRS men där går allt till under ordnade former, man har också mycket gratis om man utbildar en hel grupp unghästar samtidigt - de lugnar varandra.

Jag uppfattade att det VAR lång o låg, inte lägre än....:confused: Så sa han väl inte?
Det gjorde han säkert inte, fråga de som kan tyska.
Som jag uppfattade det så ville han att hon successivt skulel länga tygeln så att hästen själv skulle stretcha framåt nedåt - en check på att hästen arbetat rätt.

När du letar efter losgelassenehit så kommer ju hsäten självmant att stretcha sin överlinje på detta sätt - det ser jag som uppvärmning och nedvaravning.
men mankan ju inte arbeta en med näsan i backen. Vid själva arbetetet så bestämmer ju tygelns längd hur långt framåt nedåt hästen skall gå. En rätt riden hsät följer ju tygeln farmåt - nedåt och först när den gör det så kan du ju lägag hästen vart du vill i en form. Längre form mer tygel - kortare form - mer invikt rumpa, ngt kortare tygel

Hade lagt in en länk till en artikel om B, (som jag f ö gärna vill se mer av, även jag besviken :crazy: men den länken var "olaglig" och togs bort tillsammans med det svaret. Minns inte vad jag hade skrivit men då var det väl inte viktigt:angel:

Pm'a gärna

.
ne unghästar rids rakt fram med undantag för hörnpasseringar första året.
Det är som du beskrivit att du rider. År efter år?
Var hittar du faktan från detta påståendet.

Självklart rider inte en unghästutbildare utan kontakt.
Men du skrev ju nyss att de inte hade ngn kontakt.:confused:
När du letar efter losgelassenehit så kommer ju hsäten självmant att stretcha sin överlinje på detta sätt - det ser jag som uppvärmning och nedvaravning.
Men igen:confused:
du red ju hästen med näsan vid bogspetsen.
Många hästar söker sig inte framåt/ neråt, utan framåt/
men mankan ju inte arbeta en med näsan i backen. Vid själva arbetetet så bestämmer ju tygelns längd hur långt framåt nedåt hästen skall gå. En rätt riden hsät följer ju tygeln framåt/ - nedåt och först när den gör det så kan du ju lägag hästen vart du vill i en form. Längre form mer tygel - kortare form - mer invikt rumpa, ngt kortare tygel
:crazy: igen. En sådan häst tog du ju upp med tyska halvhalter- utan tygel.
Det går åt ganska mkt tygel när den är nerlagd.

Senast ändrad:

Är det så?

Nej det är inte barock, hästen rids ju fram till en kontakt.

Jag poängterar bara possitionen eftersom den oftast glöms bort i sverige.

Vitsen är ju att HELA kroppen skall säga samma sak.

Hur många är medvetna om att deras bäcken kanske säger höger galopp med sittbenen istället för vänster, medan "underskänklarna" säger tvärtom. Om både sittbenen axlarna och skänklarna säger samma sak så blir kvaliteten på fattningen så extremt mycket bättre.

Det är omöjligt att lära sig åtta saker samtidigt - possitionen är ändock viktigast - den måste man säkerställa först... anser då de som utbildar ryttare på lina.

Det lär krävas 100 000 repetioner för att en rörelse skall ske vi aryggmärgen. När man tränar in den så måste det tas upp till den medvetena hjärnan. Det är därför det gnuggas in.

och eftersom det har gnuggats in och sitter i ryggmärgen - har de ofta svårt att förmedla just den kunskapen

Men jag förstår inte [Ihela [/I]resonemanget ang inverka helt utan handen.

Självklart inverkar du inte helt utan handen, men handen har mycket mindre betydlese an det traditionella mellan - hand och skänkel.

istället sker 90 % av inverkan med det som befinner sig mellan hand och skänkel

Det är naturliga instinkter att dra i tygeln - liksom att kura ihop i och lyfta överskänekln och låsa höftleden.

Det är också naturliga isntinkter att ge faen i att hoppa från 5 meterssvikten och gå ned igen istället.

Men sport handlar ju om att lära in nya rörelsereaktioner istälelt för nya instinkter.

Kontrollerar du inte din tyngpunkt på en cykel så svenger den eller välter.

Kontrollerar du inte din tyngdpunkt på en häst så börjar den kompensera.
En häst som kompenserar - hindras att prestera

och det vill vi ju inte :D

.
Var hittar du faktan från detta påståendet.
.

jag är rätt beläst. :D
Dessutom flitig gäst på clinics.

I detta fall var det något som Balkenhol sa på sin clinic på strhlm.

Det står ochså i "The complete training of horse and rider" Av Alois Pdhajsky. Kottas föregångare.

Alltså att unghästen stärks rakt fram första året.

Första året är 1 år ungefär :D

Senast ändrad:

Ska svara, mycket att tänka över, och just nu tittar jag på hoppning på eurosport så jag kan inte koncentrera mej....:o . Återkommer!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka