När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Eftersom denna tråd handlar om en del jämförelser med Tyskland vill jag berätta lite det jag såg av barns utbildning där när jag sommaren 99 var där och arbetade i ett dressyrstall.

Han som drev stallet var en helt fantastisk ryttare med meriter i Grand Prix. Han var helt underbar att lära sig av men otroligt petig med allt från stallarbete till ridning. Han hade en son som då var 8 eller 9 år, kommer inte riktigt ihåg. Min tyska var rätt skräpig när jag kom ner och denna lilla pojk surrade i det oändliga på snabb tyska med mig, till pappans stora nöje. Jag vet inte hur många gånger pappan förklarade att jag inte förstod något när pojken speedade igång,men det bekymrade inte lill-killen.... jätterar unge förresten.

Hursomhelst,pojken hade en C-ponny som han tävlade i barnklasser där ponnyerna går inspända. Lukas, som killen heter, höll precis på att lära sig rida sin ponny utan inspänningstyglar. Jag var den lättaste ryttaren där och fick under sommaren hjälpa Lukas att rida igenom ponnyn ordentligt, just för att den skulle vara välriden för honom att lära sig inverka på. Kommer ihåg att han var jätteimpad när jag red hans ponny och att han tittade på mig som sin idol.... knorren på storyn kommer dock nu:

Har sett i resultatlistor att han numera tävlar internationellt i juniorsammanhang på två olika hästar, varav en godkänd hingst... undrar vem som beundrar vem nu?!!? "Skitunge", snacka om att varva och dra ifrån rejält :devil: :rofl:

Min slutsats var dock denna, ungarna får först lära sig stadga och följsamhet i sitsen genom longering och att rida inspända. Så snart de behärskar grunderna, lär de sig också att inverka med sitsen i första hand, inspänningstyglarna är till för att de ska hålla handen stilla och inte lära sig handridning som första metod. De får alltså utveckla sitsridningen innan handen läggs till som inverkande hjälp.

Jag såg otroligt flera duktiga juniorer träna för "min" tränare under tiden jag var där, och det var helt fascinerande hur duktiga de var redan i femtonårsåldern, och ridandes på stora hästar. Vi hade en fjortonåring som hade en häst uppstallad hos oss, hon tävlade S klass....

Jag vet inte hur mycket svårare det är på en unghäst - men behöver ju var vara starkare i sin balans och takt åt hästen.

Det har ju varit lite diskussion öm hästar som går fel. H H ryttare har ju lärt sig tekniken att rida framåt nedåt med sin sits, utan hjälp av tygel och utan halvhalter - hästen trillar ändå inte framåt.

Det tycker jag är samma teknik som att rida unghäst.
Det är fysiskt jobbigt att rida med så mycket stadga, å andra sidan rider man på stora bågar utan att behöva hålla ihop sin bål så mycke,t att det går att göra tvära svängar eller flytta sidvärts.

Det kräver än mer presission i min värld, det jag ser som svårt även på en utbildad häst är ju att den är så välriden att den lyder varje miss i hållningen.
En felriden häst kompenserar ju för ryttarbrister- en korrekt riden häst gör ju inte det.
Det kan den ju inte om den skall gå att rida för sitsen på riktigt - då skall den ju svara för små förändringar i sitsen.

Det var rätt intressant nyligen, för någon skulle släppa upp en rel. nybörjare på en häst, och sedan skulle de rida galopppiruetter.

Undrar vad det blev för kvalitet på dom :D

Jag påstår inte att du anser att en spänd sits är en bra its, men jag förstår inte heler varför "man" fokuserar på att sitsutbildning skulle ge en prydlig men ofunktionell sits.

Det förstår inte jag heller.

men jag förstår inte heler varför "man" fokuserar på att sitsutbildning skulle ge en prydlig men ofunktionell sits.

Förmodligen förstår man inte hur mycket ryttarens biomekanik påverkar hästens biomekanik -
Alltså hållning och ett par centimeter hit eller dit på en kroppsdel, eller rörligheten i lederna för den delen.

Om man inte förstår vitsen - tycker man kanske att det är onödigt.

Jag tycker att det är roligt att sverige ( läs strhlm ) tar till sig av kritiken och tar hit Meyners och andra sitsfokuserade tränare.

Likaså att vi använder oss av de tyska programmen.

Det går trögt, men det börjar ju faktiskt hända saker.

*KL*

Det här hör kanske inte hit, men jag måste ändå skriva, jag är så glad!!!!:) :) :)

Har inte arbetat en häst ordentligt på flera år pga studier, föl och nu långtidsskadad häst som endast skrittas. Men i helgen fick jag låna en häst (ca 180 cm!) att jobba lite med. Trots att jag upplever min sits som ganska instabil nu pga tappad styrka i ryggen framförallt så lyckades jag ändå få denna jättehäst att jobba i en jättetrevlig form, stadig och fin med en lätt kontakt. Vi provade till och med lite passage! :love:

Förmodligen finns det någon form av grundsits som ändå inte gått förlorad på de här åren plus att jag kan vara enormt envis. Detta i kombunation gjorde att inverkan på hästen blev ganska bra i slutänden. :idea:

Så, nu har jag skrivit av mig lite. :)

Men vad är din åsikt, att det tyska utbildningssystemet är fel?
Nej!
Att det inte går att jmfa svenskt med tyskt. Möjligtvis samma om de har duktiga föräldrar eller har ekonomi för att skicka ungen på ryttarinternat;) -typ:crazy:

Klart att det blir lättare om man sitter med egen balans för att kunna utföra rätt hjälper.

Tycker att longering är bra just för balansen, men resten:confused:

Har du inte "fastnat" lite i att hästen är i lina i dina tankebanor då? Det är inte tränaren på marken som styr hästen, longerlinan är bara till för att man inte ska vara helt förlorad om man inte klarar av att kontrollera hästen utan tyglar. Det tog mig säkert 5 varv på volten de första gångerna jag skulle få till ett bra avbrott på tränarens superskolade häst :o Det är inte sitsträning à la balansövningar det handlar om, utan aktiv ridning utan tyglar.

Ska jag vara ärlig är jag ganska seg i kolan :crazy: o vet knappt vad jag har skrivit om.

Återkommer när jag är piggare.

Ang just detta, "hur man gör" olika saker undrar jag om inte ridlärare o tränare överlag är väldigt dåliga på att förklara HUR:confused: Man får komma på mycket själv för de är inga pedagoger, många. Kanske skulle de få mer pedagogik i sin utbildning, hur lära man ut hur en ryttare ska åstadkomma det ena eller andra, tex övergångar med sätet.:crazy:

(Jag lät en annan person prova att känna på hästen i ridhuset och h*n sa efter en stund: "jag kan inte rida den här, den är för välriden:cool: " Om det är sant är en annan sak men känslan blev att hästen svarade för ALLT, vilket stressade ryttaren:crazy: .)

Det svåraste jag någonsin suttit på är hästen nämnd ovan :o Jag är absolut inte van vid "muskelridna" och okänsliga hästar, men just känslan av att han inte visste varken ut eller in av mina motstridiga hjälper, och jag visste inte ens vad jag gav honom för signaler :crazy:

Nej!
Att det inte går att jmfa svenskt med tyskt. Möjligtvis samma om de har duktiga föräldrar eller har ekonomi för att skicka ungen på ryttarinternat;) -typ:crazy:

Nej, det är viktigt.
Men är det så på alla tyska ridskolor eller de även budgetvarianter som liknar våra?

Det svåraste jag någonsin suttit på är hästen nämnd ovan :o Jag är absolut inte van vid "muskelridna" och okänsliga hästar, men just känslan av att han inte visste varken ut eller in av mina motstridiga hjälper, och jag visste inte ens vad jag gav honom för signaler :crazy:

Ska jag vara ärlig blir jag själv ibland stressad av att hästen är så ambitiös och lydig och jag får ofta "be om ursäkt" när jag klantar mej.:o

Klart att det blir lättare om man sitter med egen balans för att kunna utföra rätt hjälper.

Tycker att longering är bra just för balansen, men resten:confused:

Hej!

Vad menar du med "men resten"
..inte bara du som är seg idag... hahaha..

Jag gör ett allmänt inlägg nu.

Det verkar som om en del tror att man på lina bara lär sig följsamhet. Några här tycks tro att man måste ha tyglar och skänklar för att inverka. Det behöver man ju inte! I min ridning går det mesta genom sitsen. Jag saktar av med den, driver med den och sätter takten med den. Även böjningen regleras med sitsen. Att lära sig sitta korrekt är helt nödvändigt för att jag ska kunna få rätt inverkan.

Ingen människa klarar av att koordinera alla hjälper på en gång. Därför är det bra om man börjar på lina för att få hjälp med att koordinera för följsamhet och hästens böjning. Det går ju också att göra övergångar på lina.

Det går att inverka på lina! Man hindras från att styra som man vill, men man kan fortfanare bestämma böjning, takt och gångart på hästen. I den här tråden låter det lite som om man kan vara helt passiv bara för att hästen är inspänd och går i ett någotsånär bestämt mönster.

Ja, här verkar det som om folk kan rida utan tyglar överhuvudtaget-Bara med sätet- jo just det:D

I VL ser det inte ut så-utopi:crazy:

För mig ingår alla hjälpers samverkan.

Då ifrågasätter jag- förutom att hästen är inspänd för dens väl- hur den påverkas genom bara sätet- glömde bort nu att folk kan det här. Även halvhalter.
Har linföraren ingen annan uppgift förutom att hålla den kvar på volten?Tänker nu inte på nybörjare.

Sätet o kroppsposition är viktig-självklart, men inte alltid allena.
Är väl trött o grinig idag

Senast ändrad:

Vi lever väl i olika verkligheter vad det verkar...

Sök bla på tyska halvhalter....så ser du att de inte har något med handen - tygeln att göra

Ingen här rider väl perfekt hela tiden, men kvaliteten blir ju avsevärt bättre med sitsen än med handen

I den tyska utbildningskalan så kommer ju också
takt och losgelasseheit - före kontakt med bettet :idea:
då måste man ju som ryttare kunna uppnå dessa kvaliteter utan inverkan av bettet...... nicht war ? :crazy:

Och det är ju här som den stora skillnaden ligger,
Att man enligt den utbildningskalan _inte_ halar in tygeln tills kontakt uppstår - utan rider hästens näsa fram tillkontakt - och ja då måste du kunna rida med sin hållning - utan tygel - fram tills hästen själv är framme på bettet. Även förhållningar och igångsättningar.

Själv spänner jag inte in elevers hästar, de rider sällan på volt öht.

På SRS är linförararens uppgift att instruera inte att hålla hästen kvar på volten det gör ju ryttaren med sin possition.:idea:

Om du longerar en häst så lägger den sig alltid en aning, men om du rider den så kan du böja den med din possition och styra med vikten.
De fel ryttaren gör då - om man rider endast med possition - blir helt uppenbara då det inte finns en tygel eller underskänkel att korrigera med. :angel:

Jag har lärt mig själv att rida grudngångarter med så lång tygel som HH ryttare la ned sin häst med, och så får de jag undervisar också göra - det är enda sättet att lösa det med sin possition istället för att börja svänga med tyglarna, eller använda mothållande hjälper.
Är possitionen korrekt behövs inga mothållande eller korrigernade hjälper.

Senast ändrad:

Jag vet inte hur mycket svårare det är på
en unghäst - men behöver ju var vara starkare i sin balans och takt åt hästen
. Inte alls.
en unghäst ska störas så lite som möjligt o bara understödjas.

Om man tittar på de allra bästa unghästarna så hjälps de tillbaka i balans med små halvhalter. Det är därför som de kan gå på max utan att falla framåt.

Det har ju varit lite diskussion öm hästar som går fel. H H ryttare har ju lärt sig tekniken att rida framåt nedåt med sin sits, utan hjälp av tygel och utan halvhalter - hästen trillar ändå inte framåt.
Din uppfattning av lång o låg var med näsan vid bogspetsen.
En lösgjord häst söker sig självmant längre ner-om man låter den göra så.
HH joggade bara o det hade varit kul att se med lite mer bakbensarbete så att man fick se lite mer lätthet i hans rörelsemönster, vilket han borde ha, när han nu har vunnit sitt bruksprov.

Du missförstår nog vad jag menar med takt på en unghäst.
På det tyska sättet så gör man takten _ren_ med sin possition i och med att man rakriktar med sin possition.

de första kvaliteten heter ju takt = balans = ren takt

Det vis man måste vara stark på är i sin hållning för om/när hästen tappar sin balans vilket alll oridna hästar gör - så måste man ändå sitta/stå kvar i rätt possition för att hjälpa hästen hitta tillbaka.

Det man lär sig på SRS på lina...

Jag kommer inte ihåg så mycket av HH annat att hon la ner honom - dvs lägre än lång och låg, med näsan framför lodplan :D
oops

Sedan minns jag detta med höftleden, och att han sa på tyska att hon måset ge mer tygel, efetrsom halsen måste bli längre om hästen skulle kunna öka steglängden, vilket översattes med att hästen måste bli längre...

Sedan är det nog stopp av vad jag kommer ihåg därifrån, det var mest en besvikelse tycker jag.

Balkenhol skulle ju visa ryttarens utbildningsgång - jag vet inte om han lyckades med det - för jag håller med om att sista inte var optimal....
och den första kunde ju inte böja hästen med sin possition

Detta då skrivet för att belysa min besvikelse...inte för att prata skit

Nu skall jag handla....

Senast ändrad:

Mycket intressant tråd, ska läsa vidare när jag har tid, men jag undrar om du kan PMa mig om vilken ridskola det är du syftar på? om det kanske är min ridskola du menar.. :P

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka