När ni lindar

Sv: När ni lindar

KL
Jag lindar alltid med BoT paddar under och sen har jag långa fleecelindor, jag lindar lite upp över knät över padden, tycker det blir snyggast, sen ser det ut som om hästen har lite längre ben också. Min häst har också väldigt grova ben men det ser smidigt och lätt ut endå. Sen får man helt enkelt lära sej att linda jämnt så att det blir snyggt.

Sen det här med att linda med fleece utan lindor, exakt varför vill man det? Det ger ju varken stöd eller skydd då. Så även ifall risken inte är stor att den blir skador av det så förstår jag inte vitsen med det.
Jag lindar för stödet och värmen och skyddet, sen gillar jag inte elastiskt heller, fungerar inte bra tycker jag.

Med lite övning sà blir det snyggt. Lindar ben snyggt pà nolltid.

Fast jag hàller inte riktigt med om att man alltid behöver paddar men stödet blir mjukare och gämnare. Fast det är ju inte riktigt meningen att man skall linda bennen hàrt. Det skall stödja och inte ge blodstockning ;) Man skall lätt fà in fingrarna under lindan bàde med och utan passar. Använder eskvadron paddar funkar bra tycker jag.

Du lindar snyggt, men hur 17 har du betten:eek:
det ser ut som de sitter lika högt- på varándra:confused:

Jag använder oftast fleecelindor, bara ibland elastiska eller kombolindor.
Jag lindar med paddar under, dock har jag inte hittat några paddar som är perfekta ;)

Jag lindar ca 5 cm ovanför padden, alltså en halv lindsbredd ovanför kanten. Sen lindar jag något varv nedanför padden.

Jag gillar paddarna som är vita på insidan och bruna på utsidan, men har ingen aning om var man köper dem.. Så om någon vet, tipsa gärna då jag behöver påfyllning :) Alltid padd, och jag brukar linda så att ca ½ cm av padden syns.

Jag lindar ridbandage med pad + elastiska och lindar kanske ½ - 1 cm över paddkanten, blir snygast då :p
Med stallbandagen är det inte så noga hur det ser ut...

Mina paddar är nog för tjocka. Dessutom är de för långa, täcker hela bakbenet från kronan upp till hasen, och lindan räckte inte till. Fick träna med lindor fram bara (filt-paddar som är lite kortare) och naken bak.

Såg en träningskompis som hade skitsnyggt lindat, hon hade eskadron, så det blir väl till att införskaffa sådana, och sen träna mer på att få det snyggt. Då kanske det till och med går med fleece.

kl

Jag klipper av 2 av lindorna i paketet så det bli kortare. Jag menar, hästens framben är kortare, varför är då inte lindorna kortare till frambenen?...

Mina paddar är lite bulliga till fram, men jag tycker ändå att det brukar bli okej.
25368146.jpg

26525466.jpg

Mest är det ju bara att träna, jag lindade ju båda hästarna varje natt en månad i rad, v

Oj, fy vad jobbigt det låter :p

kl
Ni som lindar med Mias paddar, den med ull på ena sidan och fleece på andra, vilken sida ska man ha mot hästen? :o ulliga sidan?

Inte det minsta jobbigt faktiskt. :) Och mycket lättare att få snyggt, då det täcker hela kotan utan att bli klumpigt.

kl.

jag lindor aldrig med padd under vare sej det är bara fleece eller fleece + resår.

Fick råd att ha padd under när han var svullen på benen så hade det under lindorna och svullnaden gick ju ner lite grann, så då blev det ju friktion med paddarna.
Eftersom min häst är lite gallig blir även hans ben finare när jag rider och även då skulle det bli friktion ifall jag satte på paddarna innan jag rider.
Nu vet jag visserligen inte hur det är med andra paddar men det var eskadron jag hade och friktionen blev ju tydlig eftersom det är frotté.
(är världens sämsta föklarare(?))

Ibland lindar jag förresten med BoT-paddar och det går fint:laugh:

Jag förstod faktiskt inte :o

Varför har du inte paddar, hade du inte blivit rekommenderad och sett en förbättring?

haha ojdå, missade att skriva poängen.

Han fick lymfangit när svullnaden på benen gick ned lite grann, (benet var tjockt som ett träd. Så nu "vågar" jag inte ha padd under, då benen även blir lite finare under tiden jag rider och risk att paddarna blir för stora och det blir friktion.

Har förresten ALDRIG hört att man ska ha paddar under fleecelindor, det är faktiskt helt nytt för mej, men då kanske man ska ta och spara ihop till ett par BoT-paddar till om det nu ska vara mycket bättre än utan padd.;)

ok, då fattar jag lite bättre :D

Men borde inte lindorna också riskera att bli slappare allteftersom du rider och stasa?

(sitter och tänker nu, inte menat som kritik på nåt sätt)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar