När ni lindar

Sv: När ni lindar

Jag har köpt Mias paddar nu, med teddy på en sida och fleece på andra. Fanns inte både fram och bak i svart, så det blev vanilj runt om. Red idag med dem under fleecelindor, och fick till det bra bak, blev inte så snyggt fram, får nog träna lite mer framöver nu...

När jag använder lindor kör jag på acryllinror :) Har sådana med padd som sitter ihop med lindan. Jag är urusel på att linda men när jag använder dom lindorna brukar jag få till det snyggt :D

Fortsatta funderingar. Får det numera rätt snyggt med mina mias paddar.
Men fleecelindor blir ju smutsiga nästan innan man satt på dem? De måste alltid tvättas efter en användning när det kommit torv och snö och sand på dem.
Då är mina ÖB-lindor bättre, de är bara att skaka av. :angel:

Jag har tunna yllepaddar vid ridning. Lindar strax över kanten så att den döljs.

Om jag lindar stallbandage har jag något tjockare paddar och lindar aldrig utanför kanten.

Lindar alltid med Mias paddar+fleecelindor, dt blir inte fult elr knöligt, ens på kort ponnyben.

dsc05664_49293253.jpg

Kass bild, men man ser kanske lite.
Lindar en bit upp på knät över & någon centimeter under padden.

Lindar ni kant i kant med paddarna, lämnar en bit (fult?) eller lindar över paddändarna?

Jag får det inte snyggt!

Och lindar jag med padd + fleecelindor ser det ut som om han har blöjor runt benen. :p Jättetjockt och klumpigt.
Vad har ni för paddar? Varför?

Jag læmnar altid en liten bit padd synlig både uppe och nere på benet, det kanske rør sig om ett par mm och skulle jag råka linda lite øver så viker jag jag upp lindan något.

Anvænder bara elatiska lindor nær jag rider.

Senast ändrad av en moderator:

jag lindar alltid kant i kant. tycker att det är det snyggaste :)
har mias ridsport teddypaddar till fram och eskadron till bak. Båda för de är luftiga och för de inte är så tjocka :)

Jag har alltid pad under elastiska. På praktik i dressyrstall hade de oftast fleece med paddar bara i fram, fleece utan padd i bak.

Lite knepigt att få till fleece + paddar utan knöligheter tyckte jag i början, men det handlar ju om att få in knixen för hur långa/tjocka ben hästen har och hur långa/tjocka lindorna och paddarna är. ^^

På medisen har jag elastiska i fram med paddar där jag lämnar en rand både uppe och nere eftersom han är så jäkla känslig och jag tycker det är lite läskigt med elastiska. De blir ju liksom "vassare".

I bak har jag bara fleece, inga paddar. Dels för att jag lärt mig att det är ok och dels för att han inte har några så långa paddar. (tänkte dock införskaffa)

Jag lindar för att han gärna blir gallig/varm/svampig/ful i benen och det går ner mer när jag rider med lindor. Tveksam hur mkt stöd det ger men tänker att nån effekt har det väl på cirkulationen eftersom jag ser resultat.

Däremot vill jag slänga in en fråga - hur är det med oelastiska bomullslindor (tror det är bomull) - för mig är det stallbandage. Eller är det någon vits att rida med det också? Som sagt - främjar det cirkulationen kanske det är bra, men jag tycker de borde åka omkring lättare och inte ge samma stöd (om det nu ger så mkt stöd alls att linda :p)

*halvt kl*
Jag är med lite på ditt tvivel med stöd här. Jag har fått lära mig att det egentligen inte ger speciellt mycket stöd att linda utan mest värmer, är snyggt och skyddar mot slag. Men alla här påpekar ju att det ger stöd.

Vad gäller egentligen?

Nej, det ger inte särskilt mycket stöd. Däremot skyddar lindor perfekt mot slag, ger inte skav och är snyggt:).

Arbetsbandage gör jag alltid med Eskadrons climatex korta paddar och fleecelindor. Gillar inte lindor i annat material.
25173177.jpg

29529107.jpg

29238066.jpg

Så här lindar jag stallbandage. Har Eskadrons climatexpaddar stallpaddar) och lindar ner om kortan och sen så högt det går. Tänkte köpa en uppsättning av Jacsons stallpaddar också som är stora och lagom tjocka, dessutom mkt prisvärda. (Lite dålig bild)
25173661.jpg

KL

När jag lindar ridbandage så lindar jag precis över kanten oftast, har tyvärr inga bilder på det, men den här nedanför visar ungeför hur jag lindar fast man får tänka sig att paddarna inte syns! (det är lindat för stallbandate på min stora för just nu får jag hålla på och linda olika hela tiden och med olika paddar för han får skav...är på boxvila, så det är lite "special" lindning haha)
Ibland lindar jag lite högre upp bara för att det ska se snyggt ut, men oftast inte.

För stallbandage lindar jag med stora tjocka paddar och ner runt kotan och så högt det går, såhär:
(förutom när han får skav för då får jag som sagt variera med ovanför lindningen)

Såhär lindar jag min ponny som inte har superlånga ben. Jag lindar med fleece och miaspadd.
(Jag är medveten om att en knapp på kavajen är borta. Mitt älskade odjur bet av knappen. :love:)

4th_by_Tarjeis.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 024
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar