När ni lindar

Sv: När ni lindar

Mjo, men jag tänker att trycket ju kan bli ojämnt beroende på hur lindan uppför sig när benet blir smalare.

Nu lindar jag ytterst sällan och mest stallbandage till de hästar som behöver med fleece och padd. Favoriterna är mias, helt klart. Men finns ju en del helt okej fast jag vet inte märket på dem. Har ett par BoT fleecelindor och dessa har jag inte padd under, annars gör de ju ingen nytta. Men annars tycker jag att man ska ha paddar på alla sortes lindor, med undantag från BoT:n dådå.

Höll på att glömma! Jo för mig gör det inget om padden syns vid stallbandage, men vid ridning tycker jag att det är snyggare när padden inte syns, men det är ju lite smaksak. Sålänge den sitter rätt och med jämt tryck så är det i sin ordning.

Senast ändrad:

lindar bara med fleecelindor, och utan padd, tkr inte de behövs eftersom dom inte är elastiska alls :)

Har funderat på det själv, men på nåt vänster verkar det sitta bra ändå .

Lindat monga ben som hestsktare i proffsionella dressyrstall. Sett monga olika varienter, har lindat bode med och utan paddar ( utan enbart flis el kombilindor) och har alldri upplevt nora problem med stasade ben - undantag stallbandage med tunna paddar ( foredrar tjocka paddar och tunna lindor till stallbandage och lindar do absolut aldri over kanten - men kan dra ot 'relativt' hort). Ridbandage med flisindor lindar ja overkanten (enbart pga utseende)- viktigast er att trycket blir gjemt men har som sagt aldri haft nora problem. Krevs dock trening att linda rett. Tycker du att benen blir klumpiga med paddar - e kanske paddarna for tjocka eller lindorna for longa? elle so er det helt enkelt hur det kommer se ut ( om din hest er krefftigt byggd) lindar du for utseendet so tycker jag det gor utmerkt att linda utan paddar ( med flis el kombi) skyddar ju anntagligen mer med paddar (vet inte helt vad vetenskapen har kommmigt fram till i denna froga;) men verkar ju klart mest logiskt) men besta skydd for hestar som slor po sej eller liknande (enligt min erfarenhet) er vel sittande benskydd - fordelen med lindor kan vara att de er mjukare och mer forjsamma, men allvarligt talat so foredrar ja personligen ( som inbiten dressyrryttare) benskydd for skyddets skull men benlindor for utseendet. Foredrar personligen ner paddarna inte er allt for tunna do de lett veckar sej - lycka till - och tror det blir super om du bara for tag po rett lindor ev paddar for just din hest:)

Använd elastiska lindor när du ska rida med dem. Det sitter bra och är ingen säkerhetsrisk.
Om det är snyggt eller inte spelar väl ingen jättestor roll. Huvudsaken att det är funktionellt tycker jag.

Jag föredrar Mia´s paddar dom med teddy på ena sidan och fleece på andra. Dock har min ponny så korta underben så paddarna blir ju påtok för långa.. Vågar man klippa dom eller fransar dom upp sig då? :)

Jag har alltid paddar under, vågar inte riskera att linda för hårt. Även fast det inte ser klokt ut på min ponnys bakben, han har väldigt smala ben så kommer det stora tjocka lindor på benen, ser inte klokt ut! :rofl:

ALLTID padd (mias och ett par eskadronkopior), ALLTID fleece.

Det snyggast, enklast, skönast........

Tycker man det blir klumpigt är det bara att klippa av dem en bit utan att lindan förstörs - vilket inte går med varken acryl eller elastisk.

Börjar över kotan, går neråt och gör två varv längst ned innan jag jobbar mig uppåt och avslutar med spännet under knät.

yes det har jag, iaf i den här modellen enligt de i affären

Lindar också alltid med padd (Mias är favvo) när jag lindar med fleece lindor. MEN lindar ALDRIG med padd då jag använder mina BOT lindor, då skulle ju hela effekten av BOT´n försvinna... Så där kan det absolut inte vara meningen att man ska linda med padd och hästens ben har aldrig varit så fina som när han går med BOT lindorna...

Jag använder alltid paddar när jag lindar, även om det i vissa fall kan bli lite klumpigt...

När jag lindar arbetsbandage har jag fått lära mig att alltid lämna en liten bit av padden synlig, eller så att padden precis täcks, så det gör jag i både över och underkant.
Vid nattbandage brukar jag linda över padden i nederkant, men i överkant göra likadant som vid arbetsbandaget.
På natten använder jag Schockemöhles fleecelindor med Mias lindor. Vid arbete har jag ett par Kingland ½elastisk, ½ fleece.

Satte precis stallbandage på Prince. Jag hoppas jag hittar bra paddar när jag ska på Skåne-tur nästa helg. Ser inte klokt ut nu. Paddarna fram går upp över halva knät, och där ville jag inte linda, så 4 cm padd sticker upp fram. Bak har jag gröna PolyPads, dessa går hela vägen upp till hasen (och långt nedom kotan).

Ja, eller hur! Det är såna Poly Pads, fast de är faktiskt till för att linda med... Ett felköp från engelska e-bay, men har använt dem som underlag i kattburen innan. :p:D

Såna i filt fick jag med hästen, men de är inte i den längd jag vill ha... De som är för bakbenen kan jag ha fram, men vad ska man då ha bak??

Det är nog bäst att jag åker till 20 hästaffärer nästa helg och kollar läget. :angel:

Är det fulllängd på de du fick med då?
OM du besöker 20 hästaffärer så borde du hitta något som passar.
Annars har väl Jysk rea nu. Köp en madrass och klipp till :rofl:

Nej, de jag har med är det klippt i.

Madrass? Då är det nog bättre med polypaddar! :D

Men lille prinsen skulle väl inte banga för en tempur-madrass runt varje ben, är man Prins så är man! :cool:

Jag använder också alltid dom, billiga och underbara eftersom man kan klippa dom i perfekt storlek :)

Annars är Mia's favoriter nu på senare tid.

Jag lindar så att det precis täcker padden.
Gillar inte tjocka paddar eller som dom överlappar (föredrar oftast därför dom man kan klippa)

Lindar ibland upp på halva knät, fast löst, om det passar hästen (beror ju på lite på hur deras ben är och i övrigt) bara för att det är snyggt.
Annars är det under knät.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är för paddar man ska ha under fleece lindor, kan någon vara snäll och berätta var man kan köpa i skåne gärna helsingborgs trakten eller länka någon sida till mig eller så? Hade blivit väldigt tacksam :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Autistisk bror
  • Rumsväxter 2