När ni kör

Nikki o Fabian

Trådstartare
kör ni alltid i alla gångarter då eller skrittar och travar ni mest?
Kör ni i stort sett bara era hästar? alltså rider inte.
Vad gör ni när ni kör, kör ut i skogen/trafiken/på volten/ andra ideér?

När ni kör på volten, vad tränar ni på då?

Hur ger ni galopphjälpen?
// Nikki som betsämmt sej för att börja köra mer än rida
DSC08041.jpg
[/IMG]

Sv: När ni kör

Kör bara på skogsvägar i skritt och trav. Har provat galopp en gång ofrivilligt men det gick riktigt bra faktiskt :) Mjukt och fint.
Skulle gärna köra på banan men vagnen går inte in där genom grinden, sen är banan på tok för liten.
Kanske prova om vi hittar nån bra stubbåker.

Fast jag rider i stort sett bara för tillfället, hoppas kunna köra lite oftare sen.

Galopphjälpen förresten, blir enbart "Gaaaaaalopp" och ev lite smackning som extra push framåt.

Senast ändrad av en moderator:

Fjordingen både red jag och körde förut, nu har jag shettisarna som jag kör och dom rids inte.
Jag brukar trava och galoppera med de som är så pass körda att de kan göra detta lungt. Mkt övning med tömkörning och longering och jag lär dem tidigt att de ska lyda mina rösthjälper och då använder jag samma vid körning tex "S" vid trav och "gaalopp" vid galopp.
Hinner inte köra så mkt nu så det blir mest skritt och tömkörning efter skogsvägar och stubbåkrar :D
Har ju ingen bana men tre någolunda jämna gräsplan men de är ändå för gropiga då jag inte har stötdämpning på vagnen :eek:
Så det blir mest körning på skogs och grusvägar.

Kör bra mycket mer än vad jag rider, rider någon gång ibland, bli mest körning o tömkörning. Kör i alla gångarter, överallt dvs ridhus, skog och ängar, inte jättemycket i trafik, blir mest mindre grusvägar, men ibland kör vi även bredvid 70väg.
Tränar lydnad, form, konkörning, dressyr, kondition osv.
För galopp säger jag bara gaalopp ( som de flesta andra här också verkar göra)

kör ni alltid i alla gångarter då eller skrittar och travar ni mest?
Kör ni i stort sett bara era hästar? alltså rider inte.
Vad gör ni när ni kör, kör ut i skogen/trafiken/på volten/ andra ideér?

När ni kör på volten, vad tränar ni på då?

Hur ger ni galopphjälpen?
// Nikki som betsämmt sej för att börja köra mer än rida
DSC08041.jpg
[/IMG]

Visst är bilden från Körunda golfklubb? (Har bott i Grödby). :)
Jag bara travtränar och kör dressyr på volten ibland, men då är det skritt och trav som gäller.

Nordisen kör och rids nästan lika mycket just nu, och vi galopperar varje gång i vagn för att det är den gångart som bygger mest på honom.

Jag har lärt in galopp från tömkörning, som med allt annat, så jag ger bara ifrån mig ett litet pussljud efter att jag samlat honom ordentligt och så galoppar vi tills jag säger hooo. Det är skönaste gångarten i vagn tycker jag faktiskt. Man får se upp med glädjesparkar bara. :love:

galoppbild!

När jag kör på volten så tränar jag mest ytterstödet på tömmen och de vägarna som finns i lätta programmet i dressyr. Mycket serpentiner för det tycker jag ger en mjuk häst som tar stödet bra. Ryggningar blev det mycket innan, och sen fram i trav direkt. Det är en övning jag kör hårt med i tömkörningen med, ger fina ryggar o bakben, och kvicka lyhörda hästar förstås.
Jag tar även mycket hjälp av hörnen för att få ytterstödet att sitta genom att hästen inte får svänga förräns jag släpper på stödet, hästen ska alltså följa yttertömmen i hörnet inte svänga in med bogen. Man tränar sin piskförighet samtidigt, vilket inte är min starka sida direkt. Brukar avsluta passet med några koner som vi racar igenom för att han tycker det är så kul! Att en häst går framåt är det viktiga, och hinderkörningarna får honom att vilja gå framåt ordentligt. Han är även uppvärmd bra efter dressyrpasset så att han kan svänga snävt i galopp tex.

oj, ursäkta uppsatsen men det är kul när det blir lite körfrågor.

Senast ändrad av en moderator:

Bara kul o läsa. Jag behöver lite ideér.

Men jag har två till frågor:
Vad kör ni med för bett? samma i skogen som på volten som i trafiken?
Har ni flera vagnar som ni varrierar mellan?

Jag har den rockarden på bilden när det är dressyr och jag kör mest med postkandaret, kanske nån enstaka gång tränsbett men bara på volten då. Av säkerhetsskäl vill jag ha stångbett vid körning.
När han rids är det tränsbett och alltid i tömkörningen såklart.

Vi drar visserligen många olika redskap o fordon med hästen men jag föredrar såklart min bullet rockard :love:
Han drar annars gräsklipparen en gång/vecka och så remmalagsvagnen 2-3 ggr/månad. Det ger bra styrka att dra lite tungt ibland, ca 1,5 ton drar vi med stora vagnen när vi kör gäster. Mäktig känsla :bow:

Jag skulle villja våga köra dressyr med vanligt bett, men ibland kan han få fnatt o bralla iväg, även på volten. Inte för att det händer så ofta, men när det händer så vill man kunna stanna innan han hinner få upp farten o leva ut sina konster:devil:

Jag körde dressyr idag på en åker. Lite serpentiner och avsaktningar o igångsättningar och lite tempo växlingar. Alltså han lyssnar sjukt bra på rösten, gjorde halt, han står still, jag säger förberedande hjälpen(hans namn tydligt) han blir på spänn, sen sa jag bara trava och han kom fram i trav på en gång:banana:
Så himla duktig:love:
Han ökar bara man säger öka. Allt är så himmla lätt.

Galoppera honom oxå två ggr(jätte korta sträckor), men han tycker det är svårt att galoppera i vagn och jag tycker det är svårt o ge honom stödet i tömmen då han inte riktigt har framåtbjudningen i galoppen som i traven.
Nått tips på hur jag kan stärka honom o få bjudningen i galoppen?
Tömköra är inte så bra, då han ska undvika att jobbas på volt spår och jag kan inte galoppera honom på rakt spår för det går för fort.

Borde väl egentligen skaffa mej en sadel så jag kan bege mej ut o kantra honom. Jag rider ju utan sadel och har gjort det i snart 1 år så det är inga problem, men det underlättar om man kan få upp sin egna rumpa lite.

Lite mer diskussion ang bett. Hur mycket måste du jobba med det?
Jag behöver knappt ta nått i Fabbe, utan det bästa är att han får gå i ett friskt tempo och att jag möter upp honom med tömmen, då hamnar han i en bra lite högre form o jag ser att han jobbar med ryggen och bakbenen. Han får ju typ inte vara framtung pga hans pålagringar i fram kotorna.
Jag kommer ihåg körhästarna på skolan, dom fick man verkligen kämpa med för att dom skulle gå i rätt form. Dom gick med postkandar och man fick hålla rätt rejält i vissa för att det bara blev race(stora nordisar) och inte knäckte dom bara av i nacken heller utan gick mer med huvudet uppåt, rätt stumma i käften alltså.

Han är kvar i Umeå och är hopponny på heltid nu. Vilken koll!

Nu kör jag nordis på arbetstid, men jag har han som min egen.

På Nordisen måste jag vara rätt hård i början men efter hand blir han lätt i handen och känslig, samma vid ridning. När jag har tränsbett gapar han och fibblar med bettet så det slipper han ha när jag vill att han ska ta stöd.

Vilken skola har du gått på?

Ang stärka galoppen så kan du ju tömköra han på rakt spår, och göra mina halt/trav övningar och så småningom galopp från skritt eller halt. Det bygger rumpa! hehe

Pontus gör helhärliga galoppfattningar från halt nu både i vagn och under ryttare, men han har fått lite akademiskt tänk från nån ryttare en gång i tiden. Måste fota det, det är så maffigt när nordisar sätter sig!

Det varierar en del hur mycket vi kör, men 3-6 ggr/veckan varierat bana och skogen i skritt och trav. Annars rids han. Galopperar bara vid maraton och ridning. Vi har rätt nyligt börjat jobba med galoppen i ridningen och då lyssnar han till puss-ljud. När jag kört maraton har jag (eller min groom...) bara drivit på så har han fallit in i galopp. Vi jobbar nästan alltid till att börja med att gå i ett lugnt tempo i låg form, sen med lite mer tryck och högre tempo/tempoväxlingar och avslutar med lång låg form. Sen varierar det ju vad som funkar bra och vad som behöver jobbas på.

Nu har vi en träningssulky/rockard som vi kör med. Den gamla maratonvagnen såldes förra veckan och imorrn kommer en begagnad troed-maratonvagn:d :bump: Rockarden är bra vid dressyrkörning då den är lättare.

Vi använder alltid rakt tränsbett förutom vid hoppning då han går med pelham med delta, men han hoppar inte speciellt ofta. Jag har inte velat sätta in ett stångbett i munnen på han eftersom det i början inte gjorde någon skillnad med stång och tränsbett - båda drog i munnen. Det funkar jättebra nu och han är inga problem att få stopp på. Har provat tredelat några gånger men alltid har det gått åt helvete och jag har sagt att jag aldrig ska använda det igen, sen nån månad senare ligger det där och man tänker "Jag kanske skulle prova det här....":devil: Har gett bort det nu!!

Han är kvar i Umeå och är hopponny på heltid nu. Vilken koll!

Nu kör jag nordis på arbetstid, men jag har han som min egen.

På Nordisen måste jag vara rätt hård i början men efter hand blir han lätt i handen och känslig, samma vid ridning. När jag har tränsbett gapar han och fibblar med bettet så det slipper han ha när jag vill att han ska ta stöd.

Vilken skola har du gått på?

Ang stärka galoppen så kan du ju tömköra han på rakt spår, och göra mina halt/trav övningar och så småningom galopp från skritt eller halt. Det bygger rumpa! hehe

Pontus gör helhärliga galoppfattningar från halt nu både i vagn och under ryttare, men han har fått lite akademiskt tänk från nån ryttare en gång i tiden. Måste fota det, det är så maffigt när nordisar sätter sig!

Ok. Vart jobbar du och vart i sthlm är du?

Jag gick på berga naturbruksgymnasium och hade brukskörning när vi hade hästövningar.

Hur ska jag kunna hänga med honom i galopp på rakt spår?

Jag har den rockarden på bilden när det är dressyr och jag kör mest med postkandaret, kanske nån enstaka gång tränsbett men bara på volten då. Av säkerhetsskäl vill jag ha stångbett vid körning.
När han rids är det tränsbett och alltid i tömkörningen såklart.

Vi drar visserligen många olika redskap o fordon med hästen men jag föredrar såklart min bullet rockard :love:
Han drar annars gräsklipparen en gång/vecka och så remmalagsvagnen 2-3 ggr/månad. Det ger bra styrka att dra lite tungt ibland, ca 1,5 ton drar vi med stora vagnen när vi kör gäster. Mäktig känsla :bow:
Drar du 1.5 ton utan loksele? :eek:

Vaaaaaaaa!!

Drar snigelfarmor helt själv 1.5 ton!!!!!!????????

Bamse släng dig i honungsburken..

nä puh..det stod vi..hon går i par alltså

Men ärligt..varför köra på stångbett???

Har hittills inte haft en enda häst som förutom vid tävling har behövt något liknande.

Ibland har jag satt på ett skarpare bett för att "skärpa" till hästen lite men bara för att sedan gå tillbaka till de mjuka bett en välinkörd häst..och en mjuk o följsam kusk..endast behöver.

Min erfarenhet säger mig att ju skarpare bett dessto skarpare häst..inte tvärtom!

Nedå. man SKA ha stångbett när man kör. Punkt. Försök inte ens med sidpull eller nått sånt.

Men jag är ju en tönt som vill ha bettskivor på mina huvudlag..hur gör jag då då??:D

Och nu kom jag ihåg vad tråden handlade om också..

Jag galopperar aldrig med mina hästar framför vagn.
Vet egentligen inte varför..men jag finner ingen anledning till det..och jag tycker att dom varit för otränade för att galoppera framför vagnen.. så de ha farit ut i alla möjliga glädje och konfys-utryck när vi har gungat fram.

Det är väl också en anledning, jag tycker det gungar. Har väl inte haft någon lämplig vagn kanske.

Har man inget mål för hästen (som jag haft med mina travare..lr när man har haft uppdragskörningar o måste öva lite mer på buller o bång-vägar och miljöer)) så får hans (har enbart haft hingstar o valacker) humör för dagen bestämma lite.

Kör aldrig i paddocken utan som det så klokt sägs;

-Det är den vardagliga träningen som ger en lydig häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka