Sv: När ni kör
Jag skulle villja våga köra dressyr med vanligt bett, men ibland kan han få fnatt o bralla iväg, även på volten. Inte för att det händer så ofta, men när det händer så vill man kunna stanna innan han hinner få upp farten o leva ut sina konster
Jag körde dressyr idag på en åker. Lite serpentiner och avsaktningar o igångsättningar och lite tempo växlingar. Alltså han lyssnar sjukt bra på rösten, gjorde halt, han står still, jag säger förberedande hjälpen(hans namn tydligt) han blir på spänn, sen sa jag bara trava och han kom fram i trav på en gång
Så himla duktig
Han ökar bara man säger öka. Allt är så himmla lätt.
Galoppera honom oxå två ggr(jätte korta sträckor), men han tycker det är svårt att galoppera i vagn och jag tycker det är svårt o ge honom stödet i tömmen då han inte riktigt har framåtbjudningen i galoppen som i traven.
Nått tips på hur jag kan stärka honom o få bjudningen i galoppen?
Tömköra är inte så bra, då han ska undvika att jobbas på volt spår och jag kan inte galoppera honom på rakt spår för det går för fort.
Borde väl egentligen skaffa mej en sadel så jag kan bege mej ut o kantra honom. Jag rider ju utan sadel och har gjort det i snart 1 år så det är inga problem, men det underlättar om man kan få upp sin egna rumpa lite.
Lite mer diskussion ang bett. Hur mycket måste du jobba med det?
Jag behöver knappt ta nått i Fabbe, utan det bästa är att han får gå i ett friskt tempo och att jag möter upp honom med tömmen, då hamnar han i en bra lite högre form o jag ser att han jobbar med ryggen och bakbenen. Han får ju typ inte vara framtung pga hans pålagringar i fram kotorna.
Jag kommer ihåg körhästarna på skolan, dom fick man verkligen kämpa med för att dom skulle gå i rätt form. Dom gick med postkandar och man fick hålla rätt rejält i vissa för att det bara blev race(stora nordisar) och inte knäckte dom bara av i nacken heller utan gick mer med huvudet uppåt, rätt stumma i käften alltså.