Om vi går mest på fält/i skogen: Båda har halsband och 8 m flexi. Går vi längs någon bilväg/genom samhälle/annat olämpligt ställe så har jag kopplena korta och ”fastsatta” (håller tummen på knappen också eftersom det händer ibland att den liksom lossnar). När det passar har de hela längden. Om vi går mer i stad/samhälle: Halsband och läderkoppel.
Jag är ganska mycket av filosofin HUNDpromenad. De får oftast bestämma takten när vi är ute. De får nosa (nästan) hur mycket de vill även om det innebär att det tar lite längre tid att komma någonstans - undantaget är hanhunden och löptikfläckar. (Det innebär inte att han inte får nosa alls - utan mer att det kanske inte behöver vara 5 min sniff var tredje meter...) Det är väldigt smidigt med flexikopplena. Då kan den ena stanna och nosa och jag och den andra hunden kan fortsätta framåt under tiden... Inget trassel heller (vågar inte ens tänka på att vara ute med båda i långlina...
). Och det går utmärkt för mig att hålla två i en hand! I flexikopplena drar de mycket mindre än i läderkopplet (tanten har väl lugnat ner sig, men den andra drar rätt mycket...
)