När ni går på promenad

De 3 små jag har nu går oftast med sele varav 1 i flexi och de andra 2 i vanliga koppel. Och de första 5-7 min får de sniffa, nosa runt och kissa lite som de vill och sedan försöker vi hålla någorlunda tempo utan att nosa runt för mycket :)Han i flexi har mer frihet och får gå fullt ut när det tillåter det

Skönt att höra att jag inte är den enda som tycker att flexiklumpen är besvärlig att hantera! Har man mer än en hund är ju 'hållarna' så stora att man inte kan ha flera koppel i samma hand. De går inte att fästa i bälte, stoppa i byxfickan eller hänga runt halsen heller.
Och jag får ont i axlar av att gå med vanliga läderkoppel, med flexi kan jag slappna av och röra mig på ett helt annat sätt, så för min egna hälsas skull är det också bäst med flexi. Det är kul hur olika det går att vara :D (Lyckas förövrigt hålla två flexi i samma hand vid behov, men jag har inte så stora flexin)

Angående flexikoppelhandtag har jag fått upp reklam för nåt flexiaktigt som istället för handtag har en grej man sätter på handleden. Är lite kluven till och det skulle vara smidigt eller jobbigt!

Vår lilla halvmånaders är inte intresserad av att nosa och hålla på.
Ojdå, det blev en blandning av halvårs och sexmånaders :o Givetvis har vi inte en tvåveckorsvalp som vi går promenader med :laugh:

Angående flexikoppelhandtag har jag fått upp reklam för nåt flexiaktigt som istället för handtag har en grej man sätter på handleden. Är lite kluven till och det skulle vara smidigt eller jobbigt!

Ojdå, det blev en blandning av halvårs och sexmånaders :o Givetvis har vi inte en tvåveckorsvalp som vi går promenader med :laugh:
Sådana flexi har jag aldrig sett! Vad heter de?

Sådana flexi har jag aldrig sett! Vad heter de?
Lishinu hette det visst, ser ut så här:
unnamed.webp

Skulle säkert vara skönt i många situationer :) Mina hundar kan dock dra lite ibland och då vet jag inte hur skönt det är :p

Vanligt koppel och sele eller halsband. Lös där det passar. Han går oftast med löst hängande koppel. Går han lös hamnar han en bit före pga. högre grundtempo och får då kommando att vänta på oss regelbundet.

Han får inte störa någon men samtidigt ska det vara avslappnat för oss båda.

Min går i vanligt koppel med halvstryphalsband. Har en sele också som vi använder när vi joggar eller åker skidor. Går han lös halkar han ofta efter för att han stannar och luktar på saker. Får ropa ikapp honom regelbundet, men han tycker det är kul att rusa ifatt.

Koppel och halsband, är vi på promenad så promenerar vi och inte kissa revir eller nosa omkring så 1 km tar en evighet, klar vi stannar om hundarna behöver gå på toa men tycker det syns tydligt på dom.

Inte lösa om det inte är i inhägnad eller vid jakt, hundarna får upp vittring tidigare än någon kan se något djur.

Går mest på stigar och vägar om det inte är svamp plockning.
Möter inte så många när jag är ute men när vi gör så kortas kopplen upp och håller hundarna nära och sedan börjar det hoppas och stutsa för hundarna vill fram och hälsa och leka.

Går på skogsvägar och byavägen. Äldsta går nästan alltid lös, oftast 3-5 m ifrån mig och kommer ofta till min sida och kollar läget. Vid hundmöte kopplar jag eller sätter i sidan. De andra två har förverkat sin rätt att gå lösa på ett bra tag, sen valpen (ok, hon är snart ett år) kom så sticker hon och mellanhunden på det mesta som rör sig 😡 Så det är koppel eller lina på. De traskar ofta på glatt, nosar lite ibland, men mer framåt. Kan dra lite ibland, det är en miss i utbildningen. Den lilla har sele, de andra halvstryp.

Läderkoppel och halsband om vi går i områden, lös eller i långlina om vi går i skogen.
Han stannar och nosar då och då. Men annars pinnar han på. Jag har varken lust eller tålamod till att stanna varannan meter, vi är ute och går tillsammans och jag vill ha ett sammarbete mellan oss då.

Om vi går mest på fält/i skogen: Båda har halsband och 8 m flexi. Går vi längs någon bilväg/genom samhälle/annat olämpligt ställe så har jag kopplena korta och ”fastsatta” (håller tummen på knappen också eftersom det händer ibland att den liksom lossnar). När det passar har de hela längden. Om vi går mer i stad/samhälle: Halsband och läderkoppel.

Jag är ganska mycket av filosofin HUNDpromenad. De får oftast bestämma takten när vi är ute. De får nosa (nästan) hur mycket de vill även om det innebär att det tar lite längre tid att komma någonstans - undantaget är hanhunden och löptikfläckar. (Det innebär inte att han inte får nosa alls - utan mer att det kanske inte behöver vara 5 min sniff var tredje meter...) Det är väldigt smidigt med flexikopplena. Då kan den ena stanna och nosa och jag och den andra hunden kan fortsätta framåt under tiden... Inget trassel heller (vågar inte ens tänka på att vara ute med båda i långlina... :nailbiting: ). Och det går utmärkt för mig att hålla två i en hand! I flexikopplena drar de mycket mindre än i läderkopplet (tanten har väl lugnat ner sig, men den andra drar rätt mycket... :angel:)

Om vi går mest på fält/i skogen: Båda har halsband och 8 m flexi. Går vi längs någon bilväg/genom samhälle/annat olämpligt ställe så har jag kopplena korta och ”fastsatta” (håller tummen på knappen också eftersom det händer ibland att den liksom lossnar). När det passar har de hela längden. Om vi går mer i stad/samhälle: Halsband och läderkoppel.

Jag är ganska mycket av filosofin HUNDpromenad. De får oftast bestämma takten när vi är ute. De får nosa (nästan) hur mycket de vill även om det innebär att det tar lite längre tid att komma någonstans - undantaget är hanhunden och löptikfläckar. (Det innebär inte att han inte får nosa alls - utan mer att det kanske inte behöver vara 5 min sniff var tredje meter...) Det är väldigt smidigt med flexikopplena. Då kan den ena stanna och nosa och jag och den andra hunden kan fortsätta framåt under tiden... Inget trassel heller (vågar inte ens tänka på att vara ute med båda i långlina... :nailbiting: ). Och det går utmärkt för mig att hålla två i en hand! I flexikopplena drar de mycket mindre än i läderkopplet (tanten har väl lugnat ner sig, men den andra drar rätt mycket... :angel:)

Det fetade: Jag håller med. Nu har jag inte egen hund men går med annans hund regelbundet. Och hundpromenader är just hundpromenader. De är till för hunden. Han får nosa och upptäcka världen och behöver inte gå precis bredvid mig hela tiden för att jag ska komma någonstans på tid. Jag släpper honom där jag anser att det är lämpligt. Då kan han stanna och nosa, jag fortsätta gå och så springer han ikapp mig när han är klar. Om han verkligen fastnar vid en fläck (tikfläck) så kan jag be honom gå vidare efter ett tag men oftast kommer han ändå när jag gått tillräckligt långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 123
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka