När ni går på promenad

Doris har halsband och vanligt koppel på promenaderna men oftast går hon lös. Hon håller sig ganska nära mig förutom om hon fastnar på någon kissfläck då hon kan hamna 10-20 meter bakom mig. Möter vi någon så säger jag åt henne att komma till sidan och beroende på dagsform och vem vi möter så kopplar jag henne eller tar tag i halsbandet just när vi möts.
Hon går lukta och kissa som hon vill så länge hon är lös, går hon någon gång i koppel så brukar jag försöka få henne till att hålla mitt tempo och sedan så pauser för att nosa.

Vårt största problem är att Doris gärna håller sig bakom mig vilket gör att jag inte alltid märker att hon har stannat för att lukta på något. Ibland är hon lite långsam på att komma på inkallning när vi möter någon och då får jag hålla ett extra öga på henne så att hon inte byter sida bakom minrygg precis efter mötet.

Jag har en fråga: en person här i närheten har ett gäng vinthundar (ser ut som whippets eller nåt liknande). Varje gång jag ser hen så går hen med en grupp 5-10 hundar i hyfsat kort koppel och alla går i en tät klunga bakom ägaren. Jag har sett personen flera gånger och har aldrig sett någon av hundarna kissa eller nosa på något eller göra något annat än att robotlikt följa ägaren som en klunga. Ser väldigt märkligt ut för mig som är van vid hundar som nosar och visar intresse för omvärlden och kissar lite då och då. Är detta en vinthundsgrej som jag inte förstår eller vad gör människan?

För att vi ska kunna göra vettiga promenader med fyra hundar så får de kissa och göra det de ska i början av promenaden och sen är det promenad som gäller, dvs inget stanna och sniffa utan ska det sniffas så görs det i farten. Nu när jag har Nessie lös så är det betydligt lättare och de har lite mer frihet än när alla fyra är kopplade då det blir betydligt jobbigare med koppel trassel om hundarna inte går där de ska. Sen får mina springa av sig lösa när det fri sikt och öppna ytor men i koppel blir det restriktivt för att man ska lyckas komma någonvart. Ju fler hundar, desto mer ordning behöver man.

Hunden har sele,lina på några meter fast i midjebältet. Han är den stressade och dragiga typen men nu efter 2 år (köpte som vuxen) så kan han äntligen gå lugnt oftast. Möter vi något så kortar jag in honom och antingen går fot eller stannar. Han får nosa och springa i diken sålänge han håller sig på vänster sida.

Dyker det upp nåt oväntat vilt så gäller det att va snabb och bromsa upp annars kan man åka med en bit. I början när han kom hade jag faktiskt antidragsele en tid just för att han stack.

När du ska ut på den dagliga långpromenaden med hunden - jag vill veta hur det ser ut :D
Går hunden i halsband/sele? Flexi eller koppel eller långlina? Går ni efter vägar eller i skogen (skogsvägar/stigar)?

Hur går din hund? Med nosen i backen eller bara pinnar på framåt hela tiden? Hur nära dig går hunden? Drar den eller löst koppel?

Bara idag mötte jag två hundägare med deras hundar där den ena hunden fladdrade iväg på 10 meter flexi och den andra gick iprincip så nära ägaren i så kort koppel att framtassarna nästan lyfte från marken.

Vi bor på landet utan grannar. Huset är omgiven av vall och hagar. Runt det är det trevlig skog som vi går i. Hunden går alltid lös. Hon är oftast max 1,5 meter från mig. Inkallning funkar alltid klockrent på henne även på längre avstånd. Så hon får vara lös iom det.
Hon snusar och luktar en del, klättrar upp på stenar/stubbar för att se bättre(hon väger 2,5 kg och är inte så stor). När hon gör det kan hon hamna på efterkälken och springer ikapp.
Ibland går hon först, ibland bredvid och ibland efter.

Är det skitväder så kan hon få mer bråttom på hemvägen när vi kommer ut på vår lilla väg till huset. Då hon kan ligga lite längre ifrån en. Hon galopperar några meter och väntar in mig och upprepar.

Vi möter aldrig folk. Men det finns en del vilt, bla örnar och räv som kan ta henne. Så jag får ha koll och se till att hon är nära nog för mig att ingripa.

Halsband och vanligt koppel (dvs inte flexi). Drar inte. Fast mest går han lös.
Går helst på små stigar i skogen. Längs vägar och i tätbebyggt område alltid koppel.

Sele och flexi, åker vi till storstan har han vanligt koppel.
Går inne i samhället, landsvägen ut till stallet, i spåret eller den lilla skog som finns.
Han får nosa mycket i början, kissa och sprätta.
Får han bedtämma själv vill han gå i snigelfart och nosa hela tiden men det har jag inte riktigt tålamod med 😅

Jag går med 2-4 hundar (oftast 2). Halvstryp på flatten, stryp på dalmatinerna. Vanliga koppel. I början av varje promenad måste de påminnas om hur man går ordentligt. Helt otroligt att de lyckas glömma det mellan promenaderna varenda gång :grin: I början är det äta bajs, äta gräs, äta allt annat de ser, attackera allt som rör sig, attackera varandra osv som gäller (3 av 4 är unghundar till mitt/deras försvar :D). I slutet av promenaden går de på slaka koppel antingen bredvid, strax bakom eller strax framför mig. De har tillåtelse att byta sida. Vi bor i ett bostadsområde och går såklart i det, men oftast går vi bort till motionsspåret för långpromenaderna.
De har tillåtelse att lukta men inte allt för länge, jag önskar inte behöva stå still utan föredrar att de har nosat klart när kopplets längd är slut, vilket oftast går bra.

Går jag någon gång med bara en hund kan den få lyxen att ha sele och flexi.

Jag har testat flexi förr. Men det var inget för mig. Jag tyckte mest det var bökigt. Plus att klumpen man håller i handen är tung att ha i handen långre tid.
Är i största allmänhet avig till flexi. Har alltför många gånger varit nära att köra över linor när ägaren är på ena sidan av vägen och hunden strosar på den andra. Många hundägare har dålig koll på hunden. Borde vara nån sorts licens på att rasta hund i flexi ;)

Så jag går med koppel eller lös.
Nuvarande fåntratt går i koppel nästan hela tiden eftersom jag inte är säker på honom. Släpper honom på öppna fält där jag har synkontakt hela tiden och kan busa.
Målet är att ha honom lös överallt utom på trafikerad väg. Få se om jag kommer dit.

Jag har testat flexi förr. Men det var inget för mig. Jag tyckte mest det var bökigt. Plus att klumpen man håller i handen är tung att ha i handen långre tid.
Är i största allmänhet avig till flexi. Har alltför många gånger varit nära att köra över linor när ägaren är på ena sidan av vägen och hunden strosar på den andra. Många hundägare har dålig koll på hunden. Borde vara nån sorts licens på att rasta hund i flexi ;)

Så jag går med koppel eller lös.
Nuvarande fåntratt går i koppel nästan hela tiden eftersom jag inte är säker på honom. Släpper honom på öppna fält där jag har synkontakt hela tiden och kan busa.
Målet är att ha honom lös överallt utom på trafikerad väg. Få se om jag kommer dit.

Skönt att höra att jag inte är den enda som tycker att flexiklumpen är besvärlig att hantera! Har man mer än en hund är ju 'hållarna' så stora att man inte kan ha flera koppel i samma hand. De går inte att fästa i bälte, stoppa i byxfickan eller hänga runt halsen heller.

Och för att svara på frågan. :)
Mina går i vanligt koppel och fasta halsband när vi rör oss i tätbebyggt område, annars är de lösa till 90%. Är det mycket hundar eller vilt igång är shiban lös och terriern i dubbelkoppel. De får nosa och strosa rätt mycket i godan ro, jag är ju ute för deras skull.
Ingen av dem drar i koppel nuförtiden men när terriern var yngre och jag visste att vi skulle till spännande plats tog jag sele på istället så att hon inte skulle dra i halsbandet.

Promenerar med mellan 1-6 hundar. Kopplande beroende på vilken omgivning vi går i, vi promenerar typ 90% i skogen och på skogsstigar. Oftast lösa, ibland i sele, draglinor och dragbälte när vi kör mer nån form av ”powerwalk”.

Är vi i stadsmiljö eller annan plats där man troligtvis kan stöta på folk och/eller trafik är de i koppel och helstryp/halvstryp (alt retriverkoppel, smidigt att ha i ryggfickan).

Skönt att höra att jag inte är den enda som tycker att flexiklumpen är besvärlig att hantera! Har man mer än en hund är ju 'hållarna' så stora att man inte kan ha flera koppel i samma hand. De går inte att fästa i bälte, stoppa i byxfickan eller hänga runt halsen heller.
Håller också med :D jag kan ibland använda flexi om jag går med ensam hund i skogen och den av någon anledning inte kan vara lös (vilket betyder att det är extremt sällan jag använder flexi..). I stan tycker jag flexi är värdelöst, man släpper väl ändå inte ut hunden på 5 meter lina bland bilar, cyklar, folk, hundar, katter osv :confused: Och har jag fler än en hund är ju flexi helt ohanterbart ju :meh:

Sele och långlina på alla promenader hemma dvs i skogen. Möter sällan någon och de enstaka sträckorna som vi går på vägen så går äldsta hunden fot och yngre hunden strax bredvid honom.
Sele och vanligt koppel om vi går i stadsmiljöer

Halsband av halvstrypmodell (läder med kedjetriangel) och ett smalt tunt läderkoppel. Ska vi gå i skogen så blir det sele och flexi eller lina.

Det är lite olika vilket koppel vi använder, kan gå i perioder vilket som känns bäst. Har flexi, långlina, virvelkoppel för två hundar, 3-meterskoppel, vanliga 1,80-meterskoppel och så ett sånt där stötdämpande koppel som är vad jag använder mest just nu. Har dem sällan lösa just nu. Oavsett koppel så har de koll på mig och håller sig nära.

Föredrar sele till hundarna, men ena hunden har helst halsband så hon får ha det ganska ofta. Även de andra har halsband ibland.

Jag låter gärna hundarna nosa, jag tror att det ger dem mer än vad det ger mig att traska på utan att behöva stanna :) Ofta håller de mitt tempo ändå och stannar inte speciellt länge, men speciellt tiken kan ha vissa dagar då det är extra viktigt att stanna ofta och nosa noggrant och då får hon göra det. 1-årshanen vill gärna lukta en stund och smaka lite på vår (kastrerade) tiks första kiss, han får göra det. Vår lilla halvmånaders är inte intresserad av att nosa och hålla på.

Det går alldeles utmärkt att fästa flexi i hundförarbälte. Det har jag. Hålla det i handen däremot fattar jag inte att någon gör frivilligt. Det är bara klumpigt och för mig numera omöjligt, jag har enormt svårt att ens hålla i ett vanligt lätt koppel under mer än några minuter pga min trasiga kropp.

Det att ett flexi är så smidigt och åker in av sig själv, mycket smidigare än ett vanligt koppel som har den längd det har och därmed riskerar att trassla sig och att man rent fysiskt måste korta det med handen istället för att det åker in av sig självt som är orsaken till att flexi fungerar så bra för min del.

Ett flexi ska enligt min åsikt användas på samma sätt som om hunden vore lös. Dvs. kommandon och inte dragande i kopplet och hunden måste såklart kunna gå ordentligt i koppel innan hen får friheten ett flexi innebär. Självklart används inte ett flexi i stan eller på andra ställen där det rör sig mycket folk/bilar/cyklister.

Det går alldeles utmärkt att fästa flexi i hundförarbälte. Det har jag. Hålla det i handen däremot fattar jag inte att någon gör frivilligt. Det är bara klumpigt och för mig numera omöjligt, jag har enormt svårt att ens hålla i ett vanligt lätt koppel under mer än några minuter pga min trasiga kropp.

Det att ett flexi är så smidigt och åker in av sig själv, mycket smidigare än ett vanligt koppel som har den längd det har och därmed riskerar att trassla sig och att man rent fysiskt måste korta det med handen istället för att det åker in av sig självt som är orsaken till att flexi fungerar så bra för min del.

Ett flexi ska enligt min åsikt användas på samma sätt som om hunden vore lös. Dvs. kommandon och inte dragande i kopplet och hunden måste såklart kunna gå ordentligt i koppel innan hen får friheten ett flexi innebär. Självklart används inte ett flexi i stan eller på andra ställen där det rör sig mycket folk/bilar/cyklister.

jag förstår helt klart att själva flexbiten är smidig när den används på rätt sätt, men det är just klumpen i handen jag inte heller kan med och då har jag helt rörliga och normalstarka händer. :) Jag har hellre ett långkoppel som släpar efter hunden i de fall jag inte vågar ha helt lös.

Jag har haft min hund i 2 veckor bara, och han är 10 månader i morgon. Det är en hund som inte är helt van vid promenader och att gå ordentligt i koppel så han drar och gnäller och skäller och har sig. Vi går olika promenader beroende på vad klockan är. Vi har ju grönområden där vi bor så det kan bli en promenad där, skogen blir det alltid på eftermiddagen eller kvällen, promenad längs en väg där det är mycket skog också samt promenad i en mindre del av skog och runt genom ett grönområde. Försöker variera.

Han har sele med frontkoppling, den jag fick med har han lyckats dra sönder tyget där vid frontkopplingen så den används inte nu, köpte en annan med frontkoppling men tycker inte den sitter bra när han drar. Fick med ett flexi som förra ägaren använt i skogen men jag har svårt för hålla ett sådant när hundar drar, så jag kopplade ihop två koppel likt jag brukade ha till de andra hundarna, men oavsett hur långt han får så drar han så nu har han bara ett koppel. Köpte ett midjebälte där ett koppelmedföljde så det används. Han får gå och nosa så mycket han vill och nu efter två veckor gör han faktiskt det mer och mer, tidigare var det mer hysteriskt spring bara. Kortare in och stannar när det kommer annan hund för han skäller och tjuter och vägrar bli tyst, kortar bara in kopplet om det kommer människa, så att han inte går fram till dem. Har lärt sig att mitt nej betyder att han inte ska gå fram till folk hur som.

Jag går med blindpinne och det är onekligen kämpigt att gå med en dragare då så midjebältet hjälper verkligen, och nu när han har börjat bli lugnare snabbare så är han mer mottaglig för att faktiskt tränas i att gå fint.

Jag har en fråga: en person här i närheten har ett gäng vinthundar (ser ut som whippets eller nåt liknande). Varje gång jag ser hen så går hen med en grupp 5-10 hundar i hyfsat kort koppel och alla går i en tät klunga bakom ägaren. Jag har sett personen flera gånger och har aldrig sett någon av hundarna kissa eller nosa på något eller göra något annat än att robotlikt följa ägaren som en klunga. Ser väldigt märkligt ut för mig som är van vid hundar som nosar och visar intresse för omvärlden och kissar lite då och då. Är detta en vinthundsgrej som jag inte förstår eller vad gör människan?
Prova att gå med så många hundar som nosar fritt kissar lite överallt, så förstår du :D
Sen har jag uppfattningen av just vinthundar att de inte har så extremt stort behov av att just nosa omkring. När jag går med alla går de nog lite som du beskriver, nosar gör de i farten och det blir ett mycket mer kontrollerat gångsätt en med 2-3 hundar. :)

Prova att gå med så många hundar som nosar fritt kissar lite överallt, så förstår du :D
Sen har jag uppfattningen av just vinthundar att de inte har så extremt stort behov av att just nosa omkring. När jag går med alla går de nog lite som du beskriver, nosar gör de i farten och det blir ett mycket mer kontrollerat gångsätt en med 2-3 hundar. :)

Ok, jag förstår ju det. Men det ser bara sååå tråkigt ut!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 123
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka