När ni går på promenad

nkim

Trådstartare
När du ska ut på den dagliga långpromenaden med hunden - jag vill veta hur det ser ut :D
Går hunden i halsband/sele? Flexi eller koppel eller långlina? Går ni efter vägar eller i skogen (skogsvägar/stigar)?

Hur går din hund? Med nosen i backen eller bara pinnar på framåt hela tiden? Hur nära dig går hunden? Drar den eller löst koppel?

Bara idag mötte jag två hundägare med deras hundar där den ena hunden fladdrade iväg på 10 meter flexi och den andra gick iprincip så nära ägaren i så kort koppel att framtassarna nästan lyfte från marken.

På långpromenader blir det oftast flexi, går vi mest i tätbebyggt har jag vanligt koppel. Hon brukar hålla sig en två-tre meter runt mig, vill stanna och sniffa mycket (vilket hon får). Vi bor i villaområde i göteborg och brukar ta några hundra meter - en kilometer innan hon kan få tillgång till hela flexilängden när vi kommer ut till mer skogslika områden. Möter nästan alltid mycket hundar, cyklar och människor på våra promenader så det är sällan hon faktiskt är fem meter ifrån mig. Kanske om hon stannar och luktar och jag fortsätter gå :D Hon drar inte så mycket, men kan gå med lite motstånd. "vänta" är kommando för att sluta gå med motstånd och vänta in mig och det fungerar suveränt. Vi försöker träna på att hon ska gå i slakt koppel utan att ha fixering på mig, det är svårare. Tips mottages gärna :D

Minst någon gång i veckan åker vi iväg och går i terrängen i skogen, då har hon oftast långlina släpande. Vågar inte ha henne helt lös.

Har sele med ring i bogen och går vi promenader i stadsmiljö vill jag att han antingen går i kort koppel precis bredvid mig eller snett före - i slakt koppel.
Men för det mesta går han lös i skogen och då går han antingen före eller efter mig, beroende på vilken sikt jag har framåt.

När du ska ut på den dagliga långpromenaden med hunden - jag vill veta hur det ser ut :D
Går hunden i halsband/sele? Flexi eller koppel eller långlina? Går ni efter vägar eller i skogen (skogsvägar/stigar)?

Hur går din hund? Med nosen i backen eller bara pinnar på framåt hela tiden? Hur nära dig går hunden? Drar den eller löst koppel?

Bara idag mötte jag två hundägare med deras hundar där den ena hunden fladdrade iväg på 10 meter flexi och den andra gick iprincip så nära ägaren i så kort koppel att framtassarna nästan lyfte från marken.
Oftast går de i halsband eftersom ingen av dem trivs i sele. Tiken går lös där det är möjligt annars går hon i koppel. Då är hon oftast längst fram eller längst bak (om hon vill gå en annan väg). Hanen går i långlina eftersom jag inte vågar ha honom lös men vill att han ska ha lite frihet. Han drar sällan.
Vi bor i stan men försöker ta oss ut i skogen då och då så vi går både på asfalt och på stigar i skogen
20200408_125527(0).webp
.

Min hund går bredvid mig på vänster sida med löst hängande retrieverkoppel. Gör skillnad på promenad och rastning - vid promenader får man inte nosa eller revirpinka. Givetvis stannar vi vid väl utvalda gräsplättar där min hund får nosa och göra sina toalettbestyr.

Senast ändrad:
Går jag med alla (7) och det inte är på skogstigar går alla i vanligt koppel. Eftersom att jag vill kunna möta folk/ bilar går alla på vänster sida, något framför eller bakom. Ingen drar, och de nosar inte fritt utan vi stannar på olika ställen som de verkar intresserade av. Om vi går på en skogsväg brukar jag ha två av mina lösa, de springer aldrig före men stannar gärna och nosar lite var de vill. De håller sig på vägen/ stigen då det är höga blåbärsbuskar vid kanterna.

Om jag går med mina (3 små) har jag antingen alla i flexikoppel, går vi vid många människor vanligt koppel, eller har två lösa. Äldsta tiken vågar jag inte ha lös, hon sticker då, så hon går i flexi om de andra går lösa.

Vi möter folk då och då, de små ylar gärna när vi möter hundar men ingen drar och de brukar vara ganska lugna även om de bara vill dra och skälla :)

Alla har sele, olika modeller :)

Oftast halsband. Går vi koppelpromenad har jag vanligt koppel, ca 2 m. Hon får stanna och nosa när hon vill, men inte dra. När hon hittat en pinne att bära brukar hon gå på rätt bra och kan behöva påminnas att inte dra.

I skogen går hon oftast lös. Vissa rundor där hon behöver kopplas till och från t ex pga närhet till järnväg eller där många andra också går har jag flexikoppel. Detta då hon har svårt att gå fint i koppel i skogen och jag inte vill träna koppelgående just då.

Den ena går alltid i flexi. Oftast i halsband ibland i sele. Hon drar aldrig utan går mest och nosar.

Den andra går i halsband och kort koppel hemma och i flexi + sele i skogen. Hon drar som en galning om man inte håller henne samlad vid sidan. I skogen springer hon fram och tillbaka och nosar lite när hon har tid. 😛

Vid möten så kortar vi givetvis upp kopplena och håller hundarna åt sidan.

Koppel och får nosa och lukta, blir det möte så får hon gå fot. Rastningspromenaderna är till för hennes och min mysstund. Ibland när hon är färdig tränar vi lite tillsammans.

Nessie går lös och pinnar på så jag får ibland säga åt henne att stanna, hon går för det mesta före. Resten går i vanligt koppel om inte maken gör mig sällskap då kan vi ibland ha flexi på "valpen". Valpen pinnar på bra framför men gör mellan varven busiga utfall mot de andra hundarna och sitter i nackskinnet på dem med tänderna om man inte har koll. Nano går oftast på nån av sidorna och sniffar längs gräset och lilla Nike går oftast precis ett halvt steg bakom. För enkelhetens skulle har alla halsband men valpen gick tidigare i sele. Corgisarna pinnar på och har alltid bråttom framåt, Nano går lite i sin egen värld och Nike bara går där hon går och tycker säkert att det skulle vara mysigare i soffan.

Sele, flexi och hundförarbälte använder vi. Vi går i skogen/på små grusvägar och möter väldigt sällan någon. Vid dålig sikt säger jag till honom, nu går vi kort, och då kommer han in och går bredvid eller strax framför. Kommer det en bil eller vid de ytterst få tillfällena vi möter gående/cyklister går han vid sidan i kort koppel.
Jag ser det som självklart att han nosar runt, promenaden är lika mycket till för hans skull som för min och han får gärna stanna och gräva på lämpliga ställen om han vill det. Han får röra sig som han vill men nu under koppeltvångtiden får han inte springa in i skogen/vika av från stig/väg. Jag säger bara djurbebisarna om han glömmer bort sig så vet han vad jag menar.
Han drar extremt sällan i kopplet.

Här hemma så går två hundar i koppel (de jagar gärna annars) och de andra går lösa. Vi går upp i skogen från vår gård och det finns inga andra människor eller hundar i "vår skog". De två i koppel har var sitt 8 meter flexi och de får gå som de vill.
Om vi åker in till stan för att gå med hundarna (antingen inne i centrum eller utanför) så går alla i vanliga koppel. De får gå som de önskar, men om vi möter människor med eller utan hundar, så kortas kopplen in, så att hundarna håller sig vid vår vänstra sida. Jag släpper aldrig fram mina hundar till andra.
Vi använder alltså koppel och halsband till hundarna. Sele gillar jag inte alls.

Oftast har de sele och sitter fast i midjebältet, då får de dra och nosa bäst de vill, så länge de är framför mig. Annars halsband och koppel. Går vi korta rundor här hemma så är det oftast halsband i flexikoppel. Vi håller oss mest i skogen och på grusvägar, helst där inga andra människor är... inte för hundarnas skull, de tycker det är kul att se/träffa andra människor och hundar, utan för min skull. Alla fyra är jakthundar, så de är nästan alltid kopplade, två av dom får gå lösa snabba kissrundor runt huset.

Jag varierar, men föredrar sele + flexi på båda. Ibland har jag halsband, ibland har jag fasta koppel. Oftast går vi på skogsstigar eller off road, men för att alls ta oss till sådana ställen krävs promenad längs asfaltsvägar.

De båda föredrar tveklöst att mest pinna på framåt, de använder inte nosarna så mycket. Men, råkar de passera någon spännande kissfläck så stannar de gärna för att nosa och markera. Det är delvis därför jag tycker det är smidigt med flexi, jag går i ungefär samma tempo hela tiden, damerna går oftast framför men kan stanna till för att nosa och sedan trava ikapp mig när de nosat klart.

Ibland går de nära, ibland hela flexits längd, oftast någonstans mitt mellan. Jag vill inte att de drar och oftast går de prydligt. Får vi möte, ser vilt eller ska korsa en väg så vill jag att de går vid min sida och då på sidan som gör att jag är mellan tex mötande hund och dem. Det gäller oavsett om de har fast koppel, flexi eller inget koppel alls.
36973711_483269362117912_8414266989324795904_n.webp

I halsband (kedja eller halvstryp) alltid, Ammo släpar helst med mig som ett ankare om han får gå lite friare men har löst det genom att han typ alltid går lös istället eller annars i kort koppel.
Han springer gärna runt mycket, drar en repa stannar och nosar och sen springer en runda till. Eller så bär han på sin boll och spårar saker. Han går typ alltid 20m framför mig, om han inte stannat för att lukta på något så jag hinner förbi honom, men kollar ibland om jag är med. Han brukar även stanna om vi möter någon annan med hund i någon kurva, något han lärt sig själv.
Går inte att promenera honom trött i koppel riktigt med får han gå lös blir han nöjd i alla fall så vi är båda gladast så.

Jag har en fråga: en person här i närheten har ett gäng vinthundar (ser ut som whippets eller nåt liknande). Varje gång jag ser hen så går hen med en grupp 5-10 hundar i hyfsat kort koppel och alla går i en tät klunga bakom ägaren. Jag har sett personen flera gånger och har aldrig sett någon av hundarna kissa eller nosa på något eller göra något annat än att robotlikt följa ägaren som en klunga. Ser väldigt märkligt ut för mig som är van vid hundar som nosar och visar intresse för omvärlden och kissar lite då och då. Är detta en vinthundsgrej som jag inte förstår eller vad gör människan?

Nora går i halsband och koppel när vi går inne i samhället. Sista kvällsrundan runt kvarteret brukar jag dock inte orka med koppel så då brukar hon gå lös. Hon har gått bra i koppel fram till alldeles nyligen, men nu har hon börjat dra rätt mycket. Vet att jag måste agera för att stävja det, men min depression gör att jag orkar bara inte. I skogen brukar hon ha en färgglad sele, mest för att hon ska synas.

När vi går i utkanten av byn, på fält och i skogen är hon alltid lös. Kopplar henne vid möten, för de mötandes skull. Det hade egentligen inte behövts. Har vi varit i skogen och hon är trött får hon gå okopplad hela vägen hem till dörren, så länge vi inte möter någon såklart.

Nora går alltid med näsan i backen. Hon är glad och busig på promenaderna, men lyssnar alltid. Hon kissar oftast bara en gång oavsett hur länge vi är ute.

6F3ADE96-6E4A-41DA-A62B-183C40EEB8F8.jpeg

Påväg hem från skogen. Vi bor vid slutet på vägen.

Jag har en fråga: en person här i närheten har ett gäng vinthundar (ser ut som whippets eller nåt liknande). Varje gång jag ser hen så går hen med en grupp 5-10 hundar i hyfsat kort koppel och alla går i en tät klunga bakom ägaren. Jag har sett personen flera gånger och har aldrig sett någon av hundarna kissa eller nosa på något eller göra något annat än att robotlikt följa ägaren som en klunga. Ser väldigt märkligt ut för mig som är van vid hundar som nosar och visar intresse för omvärlden och kissar lite då och då. Är detta en vinthundsgrej som jag inte förstår eller vad gör människan?

Antar att det är enda sättet om de inte ska trassla in sig i varandra?

Vi har en granne som har fem borzoier som han brukar vara ute och cykla med. Och jag som tycker det är jobbigt nog att cykla utan hund :laugh:

Skulle inte säga att det är en vinthundsgrej. Möjligen en "promenera med 10 hundar samtidigt" grej. Är de påväg till en rastgård kanske? Att ha 10 hundar som går kors och tvärs i koppel är ett helvete så om de är på väg till ett visst ställe där de blir rastade ordentligt kan jag förstå att ägaren vill ha ordning i leden på väg dit.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 123
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka