När man inte får träna för den tränare man önskar..

Hellena

Trådstartare
Detta är inte direkt mitt problem, men området där jag har häst finns det massor och mängder av hästgårdar. På ett flertal gårdar får man bara träna för dom tränare som finns på gården. jag har eget stall och jag tränar för vem jag vill.. men jag undrar om hur ni som står som inackorderingar.. om en sådan regel skulle
gälla på erat stall... hur skulle ni reagera? jag vet att det beror på om man står på gården just för den tränaren.. det har tillock med gått så långt att en stall att man inte får träna för en annan tränare alls.. alltså inte ens åka iväg med hästen... det tycker jag väl är lite att ta i.. vad tycker ni?

-helena

Sv: När man inte får träna för den tränare man önskar..

Jag tränar för vem jag vill.. Det finns det ingen som kan bestämma över.. :mad:

Visste inte ens att det fanns sånna idioter som ska försöka bestämma tränare för sina inackorderade..

När man står inackorderad så har man fortfarande fri vilja. Så man har rätt att träna för vem man vill.. Dock om det står i hyresavtalet att man bara får träna för just "den" tränare.. Ja, då gäller det kanske.. Men jag skulle aldrig skriva på ett sånt avtal. Ska stallägaren ha ett sånt avtal ska också träningen ingå i priset eftersom det är krav på att träna för den och ingen annan..

Vem kan hindra en från att åka vart man vill med sin egen häst? Finns ingen som kan det. Vill man åka iväg med sin egen häst å träna så gör man det, ingen som kan säga/hindra det.

Fast det brukar väl vara så att man inte får bedriva "konkurerande verksamhet". Vill man träna för någon annan så brukar man då få betala en större ridhusavgift istället. Det brukar inte vara helt förbjudet att ta dit andra tränare öht.

Jag skulle bli redigt irriterad. Visst kan stallägaren sätta stopp för att man tar dit andra tränare, men ingen har rätt att hindra mig från att åka nånstans om jag vill det. Jag skulle aldrig skriva på ett kontrakt som tar ifrån mig rätten att själv välja vem jag vill köpa den tjänsten av.

Håller med! Det är ju bara att åka iväg. Sen att en stallägare inte godkänner andra tränare på sin anläggning är ju en helt annan sak. Kan ju handla om tex konkurrerande verksamhet, men då är det ju som sagt bara att lasta hästen och åka iväg! :)

Jag tycker att det är skitfånigt att inte få ta ut den tränare man vill ha, det finns tillräckligt många ryttare som vill träna så det räcker åt tränarna.

Men visst kan jag köpa att stallägaren bara vill ha "sina" tränare på anläggningen.

Men om de skulle förbjuda mig att åka iväg å träna för vem jag vill ja då skulle jag inte ställa min häst där!

Det är ju bara nyttigt att rida för olika, även tränare blir ju hemmablinda!
Å det finns ju fler än 1 bra tränare liksom...

Att man inte får åka iväg och träna för vem man vill tycker jag låter VÄLDIGT överdrivet. Är ju som att stallägaren ska bestämma vilken hovslagare, vet, eller vilken sadel man ska köpa. Vad har dom med det att göra?

Hej!

Jag skulle aldrig ställa mig i ett stall där jag inte själv fick bestämma vem jag vill träna för.

Jag äger ingen bil och att ta mig iväg till min tränare på annan plats skulle innebära lån av både släp och bil- dvs ett ganska stort och dyrt projekt. Så stall som bara tillåter träningar för vissa tränare går fetbort.

Dessutom kan jag tycka att det är bra att se olika tränare på hemmaplan, jag menar, vad är man rädd för? Att folk ska se hur bra "min" tränare är och därför byta till henne?? (Min tränare är btw fullbokad;)).

Trams, tycker jag, som sett avarter av tränare på vissa anläggningar och verkligen inte skulle stå i stallet om de var de enda alternativen som godkändes.

/Lavinia, extremt noggrann med vem hon tränar för

Jag vet ett relativt stort stall i norra delen av Sverige som har ca 30-40st inackorderingar.
Det är enbart stallägarna som även de är aktiva tränare som får hyra in andra tränare. Inackorderingarna får enbart rida för dessa tränare osv

Det är helt sjuukt jag vet. En tjej hade åkt iväg på en träning lite sådär i tystnad på eftermiddagen i en närliggande kommun - När hon kom tillbaka så stod alla hennes grejer ute på gårdsplanen och en av stallägarna hade fullkomligt bett henne att fara o flyga.

Så där står hon på kvällen med en häst och alla grejer och har ingenstans att ta vägen.

Alltså är inte detta lite sjukt? Jag trodde inte på det först, jag trodde det var en skröna som de körde bara, men efter att fått det bekräftat och flera bildbevis så blev jag överträffad.

Allvarligt talat - Jag är fan rädd för hästfolket

Där kan vi snacka om rädsla för konkurrens :crazy: Kan det ens vara ok att med omedelbar (som i omedelbar) verkan säga upp någon, för en sådan sak? Eller stod det i kontraktet? :confused:

//Liten, som ryser och bestämmer sig för att köpa en stor chokladask till "min" stallägare till jul.

Skulle aldrig acceptera det. Finns ingen som helst anledning för stallägarna att göra så och jag tror bara de slår sig själva på tummen genom att göra det.

Hej

jag vet bara ett stall som är så hårda att man inte får åka iväg till en annan tränare.. en tjej som gjorde det fick flytta...

hej

det är ju konkurrent och att det sliter på ridhuset.. men det betalar man ju för tycker man.. eller? jag tror inte att det kommer att hålla i längden.. folk kommer att flytta och dom kommer att få temporära inackorderingar.. som bara står där när man inte har nån annanstans att ta vägen... det är synd att man ska strypa folk på ett sånt sätt...

Sliter man mer på ridhuset med den tränare man vill rida för än gårdens engen tränare?

Har man bokat ett ridhus eller att det ingår i hyran så har man ju hursomhelst betalat för att få nyttja det och det är ju knappast så att tränaren sliter på ridhuset..

Är man så orolig för konkurrens att man väljer att tvinga folk att träna för en, ja då ska man nog se till att bli en bättre tränare så folk frivilligt köar till en.
Hur kul känns det att indirekt tvinga folk att träna för en? Det borde ju vara frivilligt och kommer folk frivilligt ja då är det ju gott för egot...
Min mage skulle då inte kännas bra om jag tvingade ngn att träna för mig...

HELT GALET

Näe jag tror helt klart att de stallägarna skjuter sig själva i foten, å som du säger får kortvariga hyresgäster- alt de som bara vill träna för dom.
Men JAG skulle inte trivas med att vara så låst till ngn speciellt utvald tränare..

Jag har varit med om det. Stod uppstallad i ett stall där stallägaren (X) är tränare och jag har tränat för denne i ett par år. En vinter bestämde jag mig för att lasta min unghäst och åka iväg på en träning för en annan tränare (som stallägaren själv tränat för). Detta då X inte hade lediga lektionstider, jag tyckte att den andra tränaren vore ett bra komplement till ordinarie tränare OCH tyckte det vore alldeles ypperligt att på att åka iväg med pållen och öva på att uppföra sig på bortaplan.
Jag hade hört rykten tidigare om att X blivit sur på någon annan elev (ej inackorderad hos X) som tränat för någon annan, så jag drog mig för att berätta att jag tänkt åka iväg -dessutom tyckte jag inte att jag behövde be om lov till vad jag gör med min häst.
Hursomhelst fick X höra detta och fullkomligt exploderade, h*n var vansinnig och skällde ut mig efter noter. Det sista som sas var att om jag åkte så hade jag ingen stallplats längre.
Hade det inte varit närmare 1m snö ute så hade jag tackat för mig, lastat hästen direkt och kört hem den till föräldrarna, men nu gick inte det. Jag åkte på träningen, sa upp min stallplats och flyttade från stallet en månad senare. (OBS, fanns inga direktiv om detta med träning på bortaplan i kontraktet. Jag förstår att man inte vill ha andra tränare till sin egen anläggning men inackorderingarna måste ju få åka vart de vill).
Detta var jättetråkigt då jag verkligen gillade X även om h*n är en rätt speciell person. Nu när detta hände så tappade jag respekten helt för X -en vuxen människa beter sig inte så.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har eget stall och tränar således för vilka tränare vi vill. Vi har inackorderade och de får själva bestämma över sina hästar och sin ridning. Vill de vara med när tränare kommer ut eller samåka till närliggande anläggningar för träning så är de varmt välkomna. Vill de åka själva till andra tränare eller ta ut egna tränare hem till oss så är det inga problem. Vill man ta hem tränare vill vi dock att man säger till i god tid så att vi kan planera vår egen ridning. (= Inte störa när tränaren är på plats).

Jag skulle inte acceptera att någon bestämmer vem jag tränar för. Står man uppstallad på en större anläggning kan jag dock förstå om det blir svårt när alla tränar för olika på samma anläggning. Däremot om folk åker iväg är det ena annan femma. Som stallägare/hyresvärd anser jag att man inte har med det att göra.

Vi lägger oss i våra inackorderades hästägande i fyra fall.
1. Om det påverkar vårt arbete (exempelvis täckesbyte 1 gång/timme är inte direkt ok ;))
2. Avmaskning (ska ske samtidigt för alla i stallet, alla hästar maskas om man inte kan uppvisa maskprov som säger att det inte behövs)
3. Om hästarna far illa på ngt sätt. (Mkt magra, får stryk, saknar vatten, dålig hovvård t.ex.)
4. Om hästägaren inte sköter sina åtaganden på ett acceptabelt sätt. (Inte förbereder foder, inte mockar eller missköter stallpass o.s.v.)

Mvh JV

Kan det ens vara tillåtet att man inte skulle få ta med sin häst och träna för någon annan? Det är ju ens egen häst och ens egna pengar... Luktar skumt... Jag hade aldrig accepterat detta.

kl

I stallet där jag står tyckte några av inakorderingarna att folk med ridhuskort(som alltså inte står på anläggningen) enbart skulle få träna för gårdens tränare...

Som tur var satte stallägaren stopp för den iden(stallägaren är själv tränare). Inte för att regeln skulle påverka oss som stod i stallet, men jag gillade inte alls iden

Skulle ej vilja stå i ett stall med såna regler.(Om man inte stod hos Typ Kyra) Tyvärr verkar de bli vanligare och vanligare ute på "öarna". Känns som de mest skapar irritation i stallen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 657
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar