När man inte får träna för den tränare man önskar..

Sv: När man inte får träna för den tränare man önskar..

Det är i alla fall ingen ny idé att försöka hindra ryttare från att välja tränare!

För många år sedan stod jag uppstallad i ett litet stall intill ett av de största ridhusen då. En stallkompis och jag hade tränat utomhus på en bana som inte tillhörde ridklubben men för en av ridklubbens instruktörer och ville fortsätta i ridhuset när det inte längre gick att rida ute. Hur det kom sig att vi överhuvudtaget diskuterade detta med ridhuschefen kommer jag inte ihåg, men vi fick i alla fall veta att visst fick man träna för vem man ville, men all hopptärning var schemalagd och det som fanns på schemat var träningarna för ridhuschefen!

"Vår" instruktör hade också fått veta något liknade för han var väldigt tveksam om vi skulle kunna fortsätta. Eftersom vi redan tidigare haft ett par duster med ridhuschefen om betalning av manegehyra var det inte svårt att lista ut hur jag skulle tackla detta. Även denna gång fick vi fullt stöd av klubbstyrelsen och kunde fortsätta träna i gryningen! Dvs det fungerade nästan fram till våren, av någom märklig slump blev det just "vår" morgontid som varpaklubben erbjöds när de ville hyra in sig för träning... Nåja, vi missade inte många träningar innan det gick att hoppa ute igen och hösten efter var ridhuschefen utbytt.

Jag skulle aldrig stå på en sån anläggning. Jag vill få välja själv. Jag har mina tränare som jag trivs med. Jag har mkt specifika krav och vägrar byta ner mig.

Att stallägare bara vill ha vissa tränare till sin anläggning, det kan jag till viss del förstå. Ridhus/ridbana blir ju mer uppbokat om det kommer allt för många tränare tex. Dessutom kanske inte stallägaren anser vissa tränare föredömliga/bra/någon de vill förknippas med osv.

Men att förbjuda en inackorderad att åka och träna för vem den vill, det tycker jag är väl magstarkt! Helkorkat om jag ska vara ärlig! :crazy:

Men vad man ska tänka på tycker jag, det är att det kan trampas på tår, alltså bli sura miner om man enligt stallägaren tränar för "fel" tränare!
Säg tex att stallägaren själv är tränare, då har jag fler än en gång sett att tränaren/stallägaren känt sig rejält kränkt när en inackorderad valt att åka och träna för någon annan!

Shit! Jag trodde det var ett skämt när jag läste ditt inlägg men det verkar ju existera på fler ställen :eek:

Jag hade aldrig ställt min häst i ett stall där det förekom såna regler. Vet ett enda stall som inte är en anläggning med ridverksamhet (d.v.s. ridskola samtidigt) som tog ut en tränare en gång i veckan, men det var ytterst frivilligt att vara med/inte vara med/vilja träna för någon annan. Annars har jag bara hört om tränare som kommer till de större ställena, och där finns det ju många tränare att välja på också.

Jag har ridit för tränare som varken funkade med mig eller hästen, och det är inget alternativ igen. Jag måste känna att tränaren tar mig och hästen på allvar och att vi tre funkar tillsammans, annars kan det lika gärna vara att träna.

Jag tycker det låter helt vrickat att inte få åka iväg och träna för vem man vill och jag skulle inte heller ställa mig på en anläggning där jag inte fick ta dit vilken tränare jag än känner för att anlita. Det är ju inte som att man ifrågasätter stallets tränares kompetens utan det kan ju vara så enkelt som att personkemin inte går ihop, kanske är han/hon för mesig eller för bossig eller så passar inte dennes träningsfilosofi varken för mig eller hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 657
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar