När kommer fölisen egentligen...???

AraSlei

Trådstartare
Mitt sto ska ha föl imorrn men hon har knappt fyllt juvret till hälften än!!! Inga vaxproppar heller... tror att hon har släpp slemproppen men är ej säker.... Enligt Pendling ska det bli en hingst! Får se om det stämmer!
:)
MVH Johanna

Eftersom Du pendlat det till att bli en hiongst tror jag Du får vänta 14 dagar till. Det ser nästan så ut också med lednign av Din beskrivning på juvert.
Bäckenbanden skall också släppa....

En dum fråga. Men hur vet man om när juvret är fyllt till hälften. Kan det inte vara nära ändå? Har hört att vissa fyller juvert precis innan fölning.

Min erfarenhet är det....Precis som alla andra grabbar :rofl: :rofl: :rofl: så behöver hästpojkar också längre tid :rofl: :rofl: :rofl:

Är det en förstagångare så kan de fylla på olika...Ett äldre stom som fölat x flera fyller i regel på i sista stund.
MEN alla ston är STORA individualister, så vaka bör man göra ändå när dte är så nära i faggorna....

ja dt har då inte blitt nåt än... :( fast hon har åtminstonde fyltt på juvret liiiiiite grann till.. :)

så länge??? Bäckenbanden har nästan släppt helt... det "tar bara emot" lite precis vid sidan om svansroten... annars e hon som gelé.. :)

Mitt sto, förstföderska, gick med pyttelitet juver ända fram till fölning. Fyllde lite, tömde det igen osv. Samma dag som fölet kom var juvret typ halvfyllt och fölade ändå! Fyllde på timmarna efter fölningen, så vaka över henne för man vet aldrig.

Bäckenbanden har nästan släppt helt... det "tar bara emot" lite precis vid sidan om svansroten... annars e hon som gelé.. :)
Vissa ston kan föla vid din beskrivning om bäckenbanden (eller t.o.m före), andra ston släpper HELT bäckenbanden.. inget 'tar emot', all gelé har försvunnit.. kvar finns endast två rejäla 'urgröpningar' på var sida om svansroten som du nästan kan lägga ett par ägg i utan att de rullar ut!

Vissa ston kan föla utan att ha fyllt i hela juvret (eller t.o.m före), andra ston fyller HELA juvret och spenarna.. rinner mjölk i flera dygn, vilket inte är så bra!

Vad jag menar med detta är att INGET sto är det andra likt, men vaka vid minsta misstanke.. det bör man göra! :)

oki.... Får alla ston vaxproppar?? För annars kan man väl kolla lite extra efter att dom har fått dt!? :confused:

Det som brukar vara liiiite mer tillförlitligt är väl när de omvandlar mjölken så den blir vit istället för genomskinlig? *tror*

Nu gick iofs mitt ena sto med vit mjölk i tre dygn innan fölet kom, (hon väntade väl på att jag skulle ge upp och sluta vaka :smirk: ), men generellt sett brukar man ju säga att när mjölken är helt omvandlad så fölar stoet inom ett dygn. Stämde klockrent på mitt 4-åriga sto när hon var förstföderska och även på föl nummer två på samma sto. Hon fyllde ut juvret väldigt lite före fölning och fick inga vaxproppar, men var helt avslappnad i bäckenbanden.

Det enda man vet är att man ingenting vet... egentligen. :bow:

Mitt sto har fyllt juvret men det går inte att få ut någon mjölk.. Rinner det på era ston så man ser mjölken eller trycker nu ut den??

Har hört mycket om vaxproppar men hur ser dom igentligen ut?? :confused:

Hon har gått över 13 dagar i dag.. 13 som är oturstalet oxå.. hoppas det kommer i morgon.. :(

Jag tror att hon gått över för att jag vakar på henne, en klasskompis sa låt henne vara på nätterna så ska du se att hon fölar, alla mina hästar har klarat det själva..
Men så kan man väl inte göra, jag tänker iaf fortsätta "störa" henne på nätterna för jag vågar inte lämna henne ensam!!

Så här ser ett fyllt juver ut och med VAXPROPPAR dessutom!

Juvret lagrar inte mjölken, utan den rinner till då man 'småbuffar' lite (så gör fölen sen) och efter en stund så kan man försiktigt pressa ut några droppar för att se färgen på den.

Ta spenen mellan pek- och långfingret med ovansidan av handen upp mot juvret.. kläm ihop och dra försiktigt neråt, kommer det inget så 'buffa' igen osv.

Fortsätt att vaka du, hon har nog vant sig vid att du kommer & stör.. man får inte låta dem försöka klara sig själva!!

Lycka till! :)

Tack så mycket!!
Jag såg inga vaxproppar på henne sist när hon fölade så jag vet inte om jag kan lite på det!! :(

Jag var nere till henne och gjorde som du sa, men jag fick inte ut någon mjölk, gjorde det flera gånger men det kom ingen...
Mamma sa att ja inte fick trycka ut någon mjöl för den var viktig för bebisen när den kommer, men spelar det någon roll med bara några droppar??

Tack för alla bra svar!! :banana:

Du gör helt rätt i att inte lita på ATT det ska komma vaxproppar innan hon ska föla, alla ston får inte det! :)

Kommer det ingen mjölk så är nog inte juvret riktigt klart än.. men hon kan föla ändå och fylla ut direkt efteråt!

Det är ingen fara att mjölka ur några droppar då det går att få ur några, ingenting som påverkar produktionen senare till fölet! :)

Måste bara fråga dig, du värkar kunna en del om fölning. :)

Om det är så att stot rinner med mjölk och fölet ej kommit, måste man inte då fixa råmjölk till fölungen sen efter fölning för att stot kan ha läckt ut det, eller hur är det?? :confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 164
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka