När hovslagaren kommer...

Sv: När hovslagaren kommer...

Jag binder upp dom i stallgången, utom unghästen som bara blivit skodd två gånger ännu och inte riktigt vant sig ännu. Honom håller jag i ett grimskaft.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min 3-åring står utan linor. Antingen håller jag henne på slakt grimskaft ca 1-2 meter ifrån mig eller så får hon stå helt lös... Beror på vilket humör hon är på. ;)
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min arabkille står oftast lös (håller ibland i slakt grimskaft) i stallgången när hovis skor. :love:
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min ettåring blev verkad för första gången hemma utan lugnande igår. Hon har ju haft problem med bockhov och varit både på Ultuna och ATG klinik och fixt med sina fötter. Jag hade henne uppbunden i stallgången med panikhakar och gummiuppbindning. Jag höll även i henne med ett grimskaft så att hon inte kunde bita hovis i rumpan... ;)Vilket man annars gärna gör.

Hon var superduktig och klagade inte speciellt mycket. Höll upp hovarna fint och hade benet still.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Står lugnt uppbunden i stallgången. (Jag måste ju "krypa" med hovis runt överallt för att kika ha ha :) )
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Lånar..

Alla binds upp oavsett om dom är små föl eller gamla märrar.
Ingen kommer undan det.

AM
 
Sv: När hovslagaren kommer...

*kl*

Jag och den andra fodervärden turas om att hålla i henne. Vi har bara haft henne två månader och hon har redan slitit sig loss både i stallgången och vid stocken flera gånger. Så vi litar inte på henne riktigt. Nu håller vi henne och matar med äpplen och päron så håller hon sig lugn :D
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Jag brukar hålla i min ponny eftersom hon är inte särskillt glad för män och går gärna undan (sliter sej i gången). Men de två sista gångerna har det gått bra. Kanske för att hon fick hö första gången och andra gången märkte hon att det gik mycket snabbare om hon gjorde som man sa :angel:

Tycker att jag har haft någorlunda tur med hovslagare. Hade turen att hovisen som la min ponnys mamma ner i gången, när hon var dräktig, aldrig dök upp :smirk:
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min häst står lös, enklasy så... ibland har vi grimma o grimskaft på honom, men det hänger bara då... anledningen till att jag inte sätte fast hästen är att våran "gång" är för kort för att hovisen ska kunna ta bakhovarna, eller spännena sitter för långt bak...
o min häst är ju ändå lydig, säger jag stå stil så vet han ju att han ska göra det...
men araber är ju lugna av naturen...
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Tänk vad världen hade kännts lättare om alla kunde lära sina hästar att stå uppbundna lungt och stilla i stallgången! (eller okej Ni som håller dem i grimman)
Och för all del, även lärt dem att hålla upp hovarna längre tid än de 20 sekunder det tar att kratsa en hov!

Är det inte en hästägares ansvar att lära sin häst sådana saker som har med dess vård att göra? Dvs kunna åka transport om olyckan är framme och djurkliniken måste besökas, hålla upp en hov så att den där förargliga hovsprickan kan nitas osv.

Jag, och alla mina andra hovslagarkollegor ute i landet skulle vara överlyckliga om vi enbart kunde ägna oss att sko hästarna, inte uppfostra dem därtill!
 
Sv: När hovslagaren kommer...

min häst står uppbunden i stallgången annars kan jag inte se vad han gör!:bump: unghästen höll vi i början men hon är lugn och duktig nu! :)
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Mina står uppbundna i stallgången.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

dom står uppbundna på stallgången.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Carissa står uppbunden mitt i gången. Lilleman däremot brukar jag hålla i eftersom han måste få stå och luta mot en vägg då och då.
Kan tillägga att jag hur som helst alltid står bredvid hästarna vid verkning.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Har min nuvarande uppbunden i stallgången. Han och hovslagaren är kära i varndra så han är som ett lam då hovis kommer, haha!

Ett tips om man har en häst som kastar sig är att binda hösnören i grimman och sätta grimskaften där i så hästen lätt kommer loss om den kastar sig och inte får sådan megapanik. Efter ett tag brukar de acceptera att stå uppbunden då. Hade en sådan häst förrut som var helt tossig men med mycket tålamod, många trasiga hösnören och MASSA kärlek från ägare/medryttare och självklart hovis brukar det gå jättebra!
 
Sv: När hovslagaren kommer...

När min hovslagare kommer så står hon redan i gången men kratsade hovar.
och när hon är färdig skodd så tar jag in henne i boxen och tar ut isisen.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

hur binder ni upp riktigt små föl?

Jag brukar bara ta ett grimskaft och sno runt en stång i gallret jag har igången och sedan hålla i grimskaftet.

Funkar det bra för er bara binda upp dem som de vuxna hästarna med två kedjor?
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 017
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 562
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp