När hovslagaren kommer...

Sv: När hovslagaren kommer...

KL

Hos oss står de uppbundna. När det är slabbigt ute så är i regel benen ordentligt avtvättade innan för att stackars hovis inte ska bli skitig dessutom.
Jag står och passar Calle då han får för sig att han inte kan stå stilla då fötterna ska upp i luften. Vi har upptäckt att han kör med både hovis och mig, Calle är ju en sån liiite bäääbis :love: Numer står matte för ryande när det tramsar då hovis är alldeles för snäll och har lite för mycket tålamod :D och Calle kommer på att det var inte så svårt att stå stilla..
 
Sv: När hovslagaren kommer...

älgen skrev:
hur binder ni upp riktigt små föl?

Jag brukar bara ta ett grimskaft och sno runt en stång i gallret jag har igången och sedan hålla i grimskaftet.

Funkar det bra för er bara binda upp dem som de vuxna hästarna med två kedjor?

Vi gör som du.
Tar ett grimskaft och slår runt gallret och sedan drar ett extra varv runt repet.

Då kan man släppa efter i värsta fall men man rår att hålla emot.

Vid avvänjning så går det att sätta dom helt fast på en sida.
(föl och unghästar och mycket gamla/stela behöver ju oftast en vägg eller liknande att stödja sig emot)

Däremot använder vi aldrig balsnören som någon skrev.
Hästar är nämligen inte dummare att dom kommer på att dom går lätt av. Och då har man skaffat sig problem när både grimskaft och grimmor rycker senare.

Bäst att lära dom på en gång att det lönar sig inte att hålla på att fjompa sig när hovslagaren kommer.
Och faktum är att när dom sedan är åringar har vi inga problem.
Visst, någon märrunge kan bli så där stelopererad och definitivt okunnig att böja benen men ingen som kastar sig hejvilt.

Som ett och etthalvtåringar, efter betet så står dom i kedjorna på båda sidorna...fattas bara annat..

Små föl försöker allt ta sig loss men om någon står bakom ungen så kan den kämpa att komma loss men inte rasa omkull.
Och går den omkull så brukar den fatta direkt att det inte lönar sig att bråka.

(vi står alltid i halmade boxar när vi håller på med fölen)

Och jag tycker nog att alla hästar ska stå regelrätt still uppbundna på stallgånen när hovslagaren kommer.
Jag skulle i alla fall skämmas om hästen fjompar sig, slår eller går åt alla håll..där finns inga ursäkter utan bara istadighet.


AM
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Tack. då gör vi likadant. Bara undrade lite när du sa att ynglingarna var uppbundna..

Håller med om att balsnöre är förkastligt och att åringar och uppåt ska kunna stå uppbundna.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min ponny står uppbunden i stallgången när hovslagaren är där och för den delen är jag på jobbet när han är där så jag har inte tid att stå och kolla eller hålla i...och han har 4 hästar i stallet att sko...det är 5 hästar i stallet...den 5 hästen har en egen hovis som kommer dit som oxå står uppbunden i gången.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 017
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 562
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp