När hovslagaren kommer...

Sv: När hovslagaren kommer...

Uppbundna eller lösa.
De står så snällt så.
Hovslagaren skor 4st/dag av mina och det blir runt 5 timmar.
Så jag gör annat mellan det att jag byter ut hästen som skos.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

bettysmatte skrev:
Nej, självklart har jag inga tankar på att gå ifrån hästen, men jag TROR att hon tramsar mindre om hon står uppbunden och jag står brevid och kanske kliar lite. Rädd är hon inte det minsta, men som sagt en liten tramsa, det är hon!


min e sån som tramsar ganska mycket han också.... o de gick bättre när han stod uppbunden utan mig vid huvudet o "beklaga" sig för... nu kan jag istället följa med mer o kolla hur allt ser ut o prata med hovis...
 
Sv: När hovslagaren kommer...

mackan skrev:
Både och.

Hästar som är oroliga i stallgången eller inte helt säkra har jag hållt, sen har jag jobbat framåt så att de stått uppbundna och jag stått brevid, sen har jag dragit mig därifrån och de står själva uppbundna.

allt beror på hästen och hur den är i stallgången och uppbunden.
med en häst som inte är 100 skulle jag aldrig utsätta varken hovslagaren eller hästen för ett ev. scenario i stallgången där hästen blir rädd och slänger sig. tills man är så säker på hästen som det går står man brevid.

man kan slå hjäl tiden med en massa trevligt skvaller och skitsnack med hovis, om man har en så trevlig en som jag. dessutom ett ypperligt tillfälle att fråga om hovarna, hur och varför den skos som den gör, hur hovslagaren tänker, och rent allmänt - lära sig mera om hovvård!

Gör som du! :bump: Har oxå en trelig hovis som gärna lär ut massor av myttigheter runt hovar, hov vård och benvinklar mm :bow:
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Jag står och håller i min häst, han är lugnare så och tja, jag är ju ändå alltid med när det blir nya skor så varför inte?
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Hej!

Senaste gången hovis var ute stog pållan lös på stallgången utan grimma och var jättesnäll. Dock har vi alltid haft henne uppbunden innan, men nu trivs hon så bra att hon inte behöver bindas upp, hon står bara och sover..

/ Lavinia, vars häst från början skickade hovslagare genom hela stallet och var allmänt jävlig
 
Sv: När hovslagaren kommer...

bettysmatte skrev:
... har ni då hästarna uppbundna, eller håller ni dem på stallgången (eller var ni nu är och skor)?


Det beror på vilken häst det är.

Har vårt 13åriga ponnysto, (som var en DJÄVUL första gången hon verkades, när hon var nyinköpt, 3 år gammal), vår 16åriga arabvalack, och 11åriga hlb-korsning. Dom har vi uppbunda, och kan i princip gå och ta en fika medan dom verkas.

Sen har vi mitt 5åriga fullblodssto som också står uppbunden, men hon kan spöka lite grann, så vi står alltid med.

Sist har vi en 2,5 årigt ponnysto som vi inte kan ha bunden. Hon är ett monster. Sist gick det bra, för då stod jag och matade henne med bröd hela tiden :rofl: , men hon har alltid varit svår med hovslagare (har dock inte varit med) , men det är väl för hon är för lite hanterad. Vi har absolut lyft på hovarna ibland, men det är små korta stunder, så hon har inte lärt sig att stå stilla och väluppfostrat.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

man kan slå hjäl tiden med en massa trevligt skvaller och skitsnack med hovis, om man har en så trevlig en som jag. dessutom ett ypperligt tillfälle att fråga om hovarna, hur och varför den skos som den gör, hur hovslagaren tänker, och rent allmänt - lära sig mera om hovvård!
Tja hovis tycker nog att man är jobbig:o men är man sjukligt intresserad så...

Hästarna sitter fast från riktigt unga dár.
de ska kunna vett o etikett- när hovis är där står man stilla.

Är dock med för att kunna säga till dem vb.

Har märkt att hovisar är lite rädda om baken eller är det plånboken:D , när hästarna gärna vill pilla dem därbak.

Den enda gången som en inte ville stå riktigt vid verkning av en hov- var vid fångbesvär. Hovis hade överséende med denna enda gång.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Jag är med och håller...fast med mycket långt grimskaft;) Jag är så nyfiken så jag ska ju vara med och glo på vad hovis gör:o Sätter sällan fast mina, dock kan dom vara uppbundna när så krävs:cool:
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Jag brukar ha min häst uppbunden, men ofta stå brevid och ändå hålla i grimskaftet eller stå baktill och stötta upp hästen om den tycker att det är jobbigt. Jag håller mig iaf alltid omkring den och försöker att rycka in där det behövs.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

TS:

Både uppbundna & håller dem...
Det beror på om jag "orkar" stå & hålla el. om jag vill vara
nyfiken & kika på vad hovis gör...

Uppbundna får dom ju ändå stå när jag grejar med dem,
så det är inga problem..

T.o.m mammas nordis har fått lära sig att stå uppbunden
utan att ställa till med dumheter..
Vi fick börja ha stalldörren stängd när hon (i sina yngre dagar) stod i gången för
annars la hon in backen & drog järnet när hon tyckte att det blev tråkigt:devil:
(våra andra nordisar gjorde INTE så)
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Mina båda står uppbundna på linor i gången. Förut när unghästen var yngre hade jag ena sidan lös och grimskaft i grimman ifall hon skulle tappa balansen.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Mitrolle skrev:
Mina båda står uppbundna på linor i gången. Förut när unghästen var yngre hade jag ena sidan lös och grimskaft i grimman ifall hon skulle tappa balansen.

Det var ju smart! Det är väl därför jag tvekat lite på att binda upp henne, just för att hon har lite vajsing med balansen än så länge. Men jag VILL ändå sätta fast henne och göra det lite svårare för henne att tramsa. Tror att tramset skulle ta slut rättså snabbt då nämligen.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Har 6 stycken pållar med olika personligheter och åldrar, en del är lösa och andra håller vi i.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Dom är uppbundna. Men på våran åring så satte vi bara fast hoonm på ena sidan (med ett balsnöre också så ifall det skulle hända ngt..) Och ett grimskaft på andra sidan som löpte genom en ring, så det var som att han satt fast, fast säkrare! :rofl:
 
Sv: När hovslagaren kommer...

*KL*

Valacken står lös.
Treårsstoet håller jag oftast i, men börjat ställa henne lös nu med.

Både går alldeles utmärkt att binda upp med, men jag brukar undvika det, då måste hovis böja sig under kedjorna varje gång han ska ut till bilen och rikta skor, och det brukar kunna bli ett antal gånger han är ut och riktar (dels är han noooga, dels har jag tåriktat)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 017
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 562
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp