När börjar Ni med eksemtäcke på våren?

Sv: När börjar Ni med eksemtäcke på våren?

Du nämner "antituggmedel", vad är det och var kan man köpa detta?
De andra hästarna tuggar eller biter på min häst så han får sår. Samma sak hände förra året och på samma ställe.
Det blir förstås bättre nu när vi satt på honom täcket. Jag får ta fram symaskinen istället...
Gör veterinären pricktest?? Vad kostar det?
Min häst fick eksem förra året efter 7 år i Sverige. Byte av ägare och miljö kanske var orsaken. Men det var inte kul att min nya "eksemfria" häst fick eksem första sommaren han var hos oss.

Du kan ju ha blivit lurad av säljaren, Om du köpte honom på vintern och förre ägaren skött exemet väl är det inte säkert att det fanns några synliga tecken på eksem. Det gör det lätt för en mindre seriös säljare att sälja hästen som eksemfri och sedan blir det ju jättetråkigt när hästen "får" eksem första sommaren efter köpet.

Nu brukar det synas även vintertid om hästen haft eksem sommaren innan, även om den har varit av lindrig art. Hästen får oftast en kamliknande mankam, dvs manen flockar ihop sig i cm stora klumpar närmast mankammen och sprider sen ut sig som vanligt. Tydligast kan man se detta när hästen tex böjer sig ned och äter, då kommer detta fram väldigt tydligt.

Fö har min valack fått på isg sin pyamas i helgen, insekter finns det gott om nu dock inga knott igår kväll men de lär komma när som helst nu.

Jag litar på säljaren.
Jag frågade också veterinären vid besiktningen om det fanns några tecken på att han skulle vara eksembenägen. Han förnekade detta.
Förklaringen är säkert annat foder, kraftigare bete och kanske annan knottförekomst.

Hej! Jag vill tippsa alla med exemhästar om ett medel som verkligen funkar! Det heter Horsol (inet hundra på stavningen) och går att beställa genom N-vet. Det tar bort själva klådan så att dom inte kliar sig och det spelar ingen roll om dom är sol- knott- eller gräsallergisk... Jag har själv en exemhäst som är sol- och knott allergisk och kliar sig blodig om jag inte använder Horsol. Det är inte bara på min häst jag har sätt resultat utan även på många andra hästar... Så jag kan värkligen rekomendera det!

Senast ändrad av en moderator:

Låter intressant med Horsol. VAr köper du det och hur mycket kostar det??

www.n-vet.se säljer Horsol och där finns även några ÅF listade.

Har ingen eksemhäst just nu men här i södra norrland finns redan flygfän. Knotten har väl inte kommit ännu men flertalet flugsorter och mygg har vi sett.

stallet skrev:
Du nämner "antituggmedel", vad är det och var kan man köpa detta?
De andra hästarna tuggar eller biter på min häst så han får sår. Samma sak hände förra året och på samma ställe.
Det blir förstås bättre nu när vi satt på honom täcket. Jag får ta fram symaskinen istället...
Gör veterinären pricktest?? Vad kostar det?
Min häst fick eksem förra året efter 7 år i Sverige. Byte av ägare och miljö kanske var orsaken. Men det var inte kul att min nya "eksemfria" häst fick eksem första sommaren han var hos oss.

Nu hittade jag något flytande i någon gul-orange? flaska, att man inte kan komma ihåg sånt?? Tyckte det var dyrt, men allt antituggmedel kostar, 140 eller så. Förut hade jag en burk som man strök på med pensel, påminde om läderolja med bivax.

Om det hjälper, tja...Veterinären säger att det här med att bita o leka sitter i huvudet på hästen. Jag måste smörja varje dag o nu så smörjer jag täcket oxå. Så biter han på huvan så den åker av eller trasar bandet över nosen....Hoppas han slutar när han blir större, ungvalacken. Kolla på hästaffären eller Granngården o prova olika medel, något måste ju fungera kan vi hoppas :D

Har någon här ett bra tips på antituggmedel tages detta gladeligen emot :smirk:

Ja visst, pricktestet, det går på cirka 5000:-. Jag fick tillbaka det mesta genom försäkringsbolaget. En veterinär som är hudkonsult gör det här i östergötland, sedan har jag för mej att jag läste att det finns en som gör det i Sthlms-området. Hur dte är i övriga landet vet jag ej.

Ville bara säga att Horsol funkar inte på ALLA hästar. Min häst tål det inte och får FRUKTANSVÄRD klåda.

Hej!

Ett litet allmänt inlägg i den här tråden...
Andas era eksemtäcken?
För jag tänker att om man sätter på ett täcke nu, som hästen ska gå med utomhus till i slutet av september så blir det rätt många timmar, trots ev innevistelse och tvätt av täcke. Det är väl nödvändigt då att materialet andas?

Finns det täcken för större häst än islänning?
Vad ska man akta sig för/vara noga med när man köper eksemtäcke?

...malumbub...[nyfiken på hur ni hanterar eksem]

Vet inte om det finns i större storlek, men det finns i allafall i mindre. En vänninga hade en shettisvalack, med exem, han hade ett exemtäcke från Boett, tror jag. Såg u tsom en liten brun stoppad korv på sommaren. Man det gjorde nytta för honom. och det är ju huvudsaken!!

Visst andas täckena. Min erfarenhet är att exemhästar brukar trivas bra med sina täcken, även varma sommardagar!

Ok.
Jo, hästen måste ju trivas med det för att kunna gå avslappnat hela sommaren. Men man undrar ju om de andas ändå... Men nu har jag ju fått svar på det!

Förslag på märke?

EmblaAsk skrev:
Vet inte om det finns i större storlek, men det finns i allafall i mindre. En vänninga hade en shettisvalack, med exem, han hade ett exemtäcke från Boett, tror jag. Såg u tsom en liten brun stoppad korv på sommaren. Man det gjorde nytta för honom. och det är ju huvudsaken!!

Hihi, men det hjälpte ju inte mig... (Tack ändå.)
Annars får man ju ta två små o sy ihop! He he!
:banana: :rofl:

malumbub skrev:
Ok.
Jo, hästen måste ju trivas med det för att kunna gå avslappnat hela sommaren. Men man undrar ju om de andas ändå... Men nu har jag ju fått svar på det!

Förslag på märke?

Jag har ett från Lillhästen och två från Boett. Det är en enorm kvalitetsskillnad till Boetts fördel. Sen har Hööks ett också, som jag funderar på att prova, eftersom det är betydligt billigare än Boetts.

Ok.

Kollade nu upp Boetts hemsida och det finns täcken för Shire-hästar, så det där med storlek känns nu rätt...ok! :banana:

En annan fråga som dök upp i mitt huvud är om täckena är sy-bara. Går det bra att sy om passformen?

Boett-täckena har ju ett mer slitstarkt tyg än de andra, deras tyg är tjockare. Det är fullt möjligt att sy i dem men kan ev kräva en starkare nål än till vanlig sömnad.

Hjartagna skrev:
Boett-täckena har ju ett mer slitstarkt tyg än de andra, deras tyg är tjockare. Det är fullt möjligt att sy i dem men kan ev kräva en starkare nål än till vanlig sömnad.

OK! :banana:

malumbub skrev:
Ok.

Kollade nu upp Boetts hemsida och det finns täcken för Shire-hästar, så det där med storlek känns nu rätt...ok! :banana:

En annan fråga som dök upp i mitt huvud är om täckena är sy-bara. Går det bra att sy om passformen?

Jag har provat många olika eksemtäcken och jag slår bara fast: Boett är bäst! Lätt att sy till, passformen är bra, resårerna är bäst liksom spännena. Jag har provat 5 olika eksemtäcken varav två har jag sonika eldat upp så sabla dåliga är de! Även om jag nu eldat upp bra många hundralappar :crazy:

Har ett i bävernylon, Exlusive, som är relativt likt Boett men inte lika bra resårer o spännen o småsaker som maglappen och inspänning för huva som man får ändra o sy till själv. Dock bra hållbarhet om man t ex har busiga unghästar tillsammans med eksemhästen.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj