När blir åldersskillnaden ett problem för er/barns förhållanden?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Fick höra att en yngre man (inte nära bekant till oss) skaffat sig en flickvän, mannen ifråga är några och 20. Det har gått några månader, förhållandet håller i sig - men jag blev lite konfunderad över flickvännens ålder. Hon visade sig vara inte fyllda 15 ännu, åldersskillnaden är 7-8 år.

Hur skulle ni som föräldrar reagera om ni var förälder till antingen den som är några och 20 eller den som inte fyllt 15? Överreagerade jag som blev lite häpen över åldersskillnaden?

Sv: När blir åldersskillnaden ett problem för er/barns förhållanden?

Jag hade inte tyckt att det var okej. Det handlar ju om en vuxen som har ett förhållande med ett barn.

Jag hade inte tyckt att det var okej. Det handlar ju om en vuxen som har ett förhållande med ett barn.

Så kände jag också... Men båda inblandades föräldrapar verkar tycka att relationen är okej vilket gjorde mig lite förvånad.

Det är inte okej och det är i lagens mening tom olagligt om de har sex. Beroende på omständigheterna så blir det antingen våldtäkt eller sexuellt utnyttjande.

Alla inblandade vet ju det här, och jag vet att andra vuxna pratat med iaf den unge mannens förädrar om saken. Men de låter väl saken bero och så får väl tjejen skynda sig att fylla år:crazy:

Jag tror inte att det är så lätt för föräldrarna till någon som är några och tjugo att styra över hans val av flickvän. Bor han ens i föräldrahemmet?

Man har väl inte sådan makt över "barn" i den åldern.

Hade det varit min dotter, tror jag att jag hade försökt förhindra förhållandet. Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till.

Det beror på. Rent spontant känns det som stor ålderskillnad. Men hur umgås de? Bor de i hans lägenhet eller sitter de i hennes mammas kök och dricker te? Ibland kan ju sådant där falla på plats när man träffar dem. Eller så gillar ingen det, men vad göra?

Nej, båda bor hemma hos föräldrarna. Nu är inte jag så insatt, men sitter någon hemma och dricker te nu för tiden;)

Te, kortspel, promenader, det är väl sådant unga förälskade par ägnar sig åt, tror jag. :p

Alltså, jag hade verkligen inte gillat det oavsett om det var killen eller tjejen som var mitt barn. Verkligen inte.

Om jag var mamma till killen skulle jag förtvivla. Jag har en son i den åldern och jag skulle INTE se med blida ögon på en fjortonårig flickvän.

Men vad skulle jag göra? Polisanmäla honom eftersom tjejen är fjorton?

Eller om jag var mamma till tjejen, skulle jag då polisanmäla?

Verkar inte det lite väl drastiskt?

"Förbjuda" killen att träffa tjejen verkar ju omöjligt, han är vuxen, han är starkare än jag.

Förbjuda tjejen? Låsa in henne då? Kyskhetsbälte? Burka?

Alltså, hur gör man utan att hamna i medeltiden?

Ja, det undrar jag med. Som tur var är det inte mina barn det gäller, men det är skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar över skillnaden i ålder.

Hade dom varit lite äldre hade jag inte reagerat för fem öre.

Jag skulle inte tycka det vore okej oavsett vilken jag var förälder till, men föräldrarnas tyckande om en 20-årings partner spelar ju ingen större roll. Är den yngre personen inte 15 år fyllda skulle jag säga rakt ut att jag är orolig för att sonen/dottern ska åka dit för våldtäkt eller sexuellt utnyttjande av minderårig för vore jag förälder till en under 15 år som har ett förhållande med en 20-åring (eller äldre) skulle jag anmäla kända sexuella kontakter till polisen.

Det är inte okej på något sätt!

På 2000-talet får man nog nöja sig med att prata om saken, är jag rädd :D. Men egentligen tror jag inte att det finns några direkt verksamma metoder när förhållandet är ett faktum.

Mitt största problem med förhållanden med stor åldersskillnad där den ena är så ung som i det här fallet är hur den äldre - killen - egentligen är funtad som är romantiskt intresserad av någon som i jämförelse med honom själv är ett barn.

Jag har dock svårt att se att det skulle vara ett alternativ att gå till polisen med saken utifrån att tjejen är för ung - det är en aspekt jag skulle kunna ta upp om jag vore killens förälder, men inte som tjejens.

Jag har varit den för unga flickvännen i ett dylikt förhållande och det var inte mycket någon av våra föräldrar kunde göra åt det. Vi var störtförälskade och hade inga tankar på att förhållandet skulle vara fel. Min mamma var såklart mycket orolig och försökte prata förstånd med mig men det gick inte in. Hans mamma pratade också med oss men accepterade förhållandet bättre än min mamma.

Det skiljde ca 4,5 år mellan oss och jag hade inte fyllt 15 än. I efterhand förstår jag min mammas oro, men jag tycker ändå inte att förhållandet var fel. Vi hade det mycket bra tillsammans, var inte speciellt långt ifrån varandra i livet trots åldersskillnaden, hade många gemensamma vänner och gemensamma intressen. Inom vissa områden var jag mognare och klokare än han och inom vissa områden var det såklart tvärtom.

Jag håller med ien - det enda man kan göra är att prata med ungdomarna och ge sin syn på saken. Det bör vara samtal helt utan anklagelser, tal om lagar och hätska känslor - sådant struntar nog framförallt den yngre i. Hon lever nog mer här och nu utan samma konsekvenstänkande som man kan förvänta sig av en vuxen. Däremot kan man påtala sådana aspekter för den äldre.

Drack te i föräldrarnas kök och spelade spel gjorde vi en hel del faktiskt. ;) Åtminstone hemma hos honom där vi kände oss mer accepterade.

Jag har svårt att se vad en vuxen man skulle se hos en 15-årig flicka. (Annat än en "en liten oskuld som går med på allt". Detta må vara fördomsfullt men jag baserar det på egna erfarenheter av att vara just den där unga tjejen. Då trodde jag förstås att mannen i fråga var jättekär i mig, och att jag var sååå speciell. Som vuxen har jag insett att det inte riktigt var så det var:angel:)

Å andra sidan, så har jag ett par i bekantskapskretsen som också började sitt liv så där, tjejen var väl runt 15, och killen ca 8 år äldre) De har varit ett par i 20 år, är gifta och har barn. Så i deras fall var det ju uppenbarligen högst seriöst från bägge parters håll, och blev väldigt bra.

Så jag vet inte vad jag ska tycka om det hela riktigt, men jag vet med säkerhet att jag inte skulle "uppskatta" om någon av mina döttrar i tonåren hamnar i samma situation... :angel:

Jag blev ihop med en kille som var 21 när jag precis fyllt 16, vi hade hållt på och nästan blivit ihop ett bra tag då, alltså när jag var 15. Det var lite jobbigt för vissa i vår omgivning och då var vi ju ändå inte lika långt isär som de i ditt exempel. Och jag hade ju passerat den magiska 15-års gränsen!

Nu har vi varit ihop i 17 år, är gifta och har ett litet barn.

Jag har alltså inget bra råd att ge :p

Jag träffade en 23-årig kille under några månader när jag var 15. Vi hånglade, drack kaffe, gick på bio mm. Han var så mån om mig så det var nästan lite för mycket.
Han lovade pappa att han skulle vara rädd om mig - och då pratade han inte sex utan när vi var ute på fester osv. Jag som ränt runt utan beskyddare på rätt mycket fester tyckte att det väl var sött men det blev lite för moget efter ett tag.
Men tanken att jag skulle varit utnyttjad föll oss inte in. Var väl mer jag som blev bjuden på en massa.

Inte okej med tanke på att hon är under 15, men det finns nog inte så mycket att göra mer än att försöka prata med de inblandade parterna. Däremot tycker jag inte att åldersskillnaden hade varit gigantisk om båda hade varit vuxna. Det är att det är ett förhållande mellan en vuxen och ett barn som är det felaktiga.

Jag tycker att det hela beror till stor del på just de aktuella personerna och deras mognad. Killen omnämns i flera inlägg som "en vuxen man", men min erfarenhet av killar runt 20-22 säger att det finns ett ganska brett spann av mognad i den åldern - precis som för tjejer runt 15. Jag vet flera killar runt 20 som har en bra bit kvar för att kallas vuxen man i praktiken, även om det förstås fomellt är rätt benämning i sammanhanget.

Vad man skulle göra själv som förälder... jag tror faktiskt att vi har så bra kommunikation med barnen, och har haft genom tonåren, att vi hade haft rätt goda förutsättningar att märka om förhållandet var ojämlikt eller innehöll utnyttjande. Barnen har pratat med oss om sina relationer, både om sådant som varit bra och som varit mindre bra, och lyssnat på våra kommentarer och reflektioner, och använt dem i resonemangen kring sina egna beslut. Jag vill gärna tro att ett förhållande som det beskrivna inte hade behövt innebära någon särskilt kontroversiell eller problematisk situation i vår familj.

Jag är kluven inför problemet. En äldre pojkvän är på många sätt säkrare än en jämnårig och har ett bättre omdöme.
Jag skulle vara mer orolig för vad två 14-åringar skulle kunna hitta på.

Har kärlek någon ålder?
Jag har jobbarkompisar som blev kära i varandra Han 34 hon 16... Dom har varit gifta till nu!
Vänner som är han 58 och hon nyss fyllda 40.
Över eller under 15 är väl inte så viktigt? Vad vet vi om deras (olagliga) sexliv?
Man dömer andra efter en själv, och jag tycker kärlek är fin vilken ålder den än har. Sex är inte allt!
OM dom startar ett sexliv, så kan vi inte göra något åt det.
Sex kan man ha vilken tid som helst på dygnet, och nästan var som helst. Vi är bara korkad om vi tror att vi kan styra ungdomar.
Eller så får vi låsa in dom, eller kyskhetsbälte:crazy:
Jag tycker att när ungdomarna är glada och framför allt stolta över sina förhållanden, kan vi bara upplysa, och hoppas att omdömet finns. :angel:
Som någon skrev känns förhållanden mellan 2 fjortonåringar mer vanskligt.

* Jenny *

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 926
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama