Min reaktion när jag läste ditt inlägg är (utan att jag har någon erfarenhet alls i ämnet) att TS har säkert provat det. Känns lite naivt att ge ett sånt förslag. Jag tar för givet att TS provat och att det inte funkar.
Tonårstiden är en turbulent tid och har tonåringen diagnoser och svårigheter dessutom kan jag absolut se att det kan bli så jobbigt att tonåringen behöver komma bort från familjen och få hjälp. Jag tror att med rätt hjälp och stöttning nu så kan han säkert fungera bra när tonårshormonerna rusat färdigt.
Tack
Ja så är det ju.
Och just nu funkar ingenting, inga överenskommelser, ingen struktur, inga scheman, inget alls.
Som idag kom han inte upp förän 11:30, efter timmars tjat. Sätter sig vid TVn, blir påmind om frukost och medicin. Han börjar tjafsa om att ”vad är det för faaaarligt för dig att jag kollar TV” och håller fast fjärrkontrollerna.
Reser sig sedan så lååångsamt han kan med ögonkontakt och gör en macka som han äter.
Ställer sig sedan hos katten, med en blick som att ”jag gör vad jag vill, när jag vill”.
Påminner om medicin, tandborstning och att kaninen måste ut. Han fortsätter att hånle.
Frågar om det inte vore enklare att göra de sakerna och sedan ha avslappnad tid med katten.... bara få gjort ”det tråkiga”.
Han börjar gasta att han gör som han vill, gör ett verbalt utfall mot småsyskonet på 5 år som säger åt honom att ”han är dum”.
Går sedan upp på rummet, sambon kommer hem, går upp på hans rum rum och säger till honom. Han blir tvärarg och skriker och råkar att jag är jobbig och att han ”bara skall ditt och datt”. Sambon står på mig som förklarar igen vikten av att ta medicinen. Sonen låser in sig på toa så fort han hör att jag måste in och hämta städgrejer (de står på toa). Gastar lite till att vi är tjatiga och ”vad är så farligt att han gör som han vill”. Får i sig medicinen (tror jag).
Är sedan ute och går, hörs ett illvrål uppifrån, då har mellansystern upptäckt att han stulit och ätit upp hennes bakggejer hon fått i födelsedagspresent, hittar också en snackspåse han stulit och en tom Nutellaburk på hans rum. Sådär har han alltid hållt på sedan han varit liten. Kan vara 2 kg socker också han bara trycker i sig...mellansyster är en ordningsam liten människa som är rädd om sina saker. Så detta var ytterligare sista droppen för henne. I nuläget försöker han heller inte dölja sina stölder utan allt hittar man helt öppet. Han vet ju att han har övertaget...
Och än har det bara gått 2,5 timmes vakentid (för honom).
Och såhär är det dygnet runt i princip med honom, han behöver passas som en 1 åring ungefär. Bara att han är 15 och konsekvenserna blir större än med en 1 åring som möjligtvis lägger sig på golvet och skriker.
Men som du skriver, just nu är det såpass jobbigt att han behöver komma härifrån. Bara det att sambon måste gå senare till jobbet för att jag inte kan få iväg honom till skolan tex.