När är det för kallt

Sv: När är det för kallt

Hästar har så långa luftvägar med en hel massa concher som värmer upp luften innan den kommer ner i lungorna. Så för hästens del är det ingen fara att rida i kyla. Det är ju mer vi som sitter på som fryser.

jag skulle helst inte rida om det var kallare än -5grader frysre tillräckligt då men då skulle ju hästarna stå hela vintern så runt -20 kallare än så får det vara jag fryser så om hela kroppen under vintern,däremot tror jag inte det är någon fara för hästarna att ridas kanske om det är -30 och kallare.
just nu är det -14 och jag ska ut snart brrr

Mitt gamla sto hostar av kylan när det är jättekallt, ca 10 minus. Den yngre klarar det bra.

För min egen del så går jag efter luftfuktigheten....hög fuktighet så klarar jag helt enkelt inte av att komma upp på hästen....

Mitt sto bryr sej inte om kylan....Valacken däremot har lite problem med njurar och får enligt vet. order inte bli för kall....men man ser ganska snabbt på honom om han får problem....

Kyla klarar hästar kanon...det är om dom blir blöta och sen nerkylda som är farligt....

//Domino_s

Här i Södra Norrland rider jag bara en halvtimme om det är ca -10 grader och inte alls om det är -15 eller kallare. Men det är för min skull, inte hästens.

Mitt gamla sto hostar av kylan när det är jättekallt, ca 10 minus. Den yngre klarar det bra.

Är -10 jätte kallt!? Snacka om att det är skillnad mellan den södra och den norra delan av landet! Ganska fränt iof. Om jag aldrig skulle rida vid -10 så skulle ju häst stackaren få stå nästan hela vintern! Ju kallare det är ute desto mer får man klä på sig. Fast det är klart att vid -30 blir det det lite lugnare ridning. Det kan vara svårt att vara smidig när man ser ut som en michelin gubbe.... :D Hästen bryr sig föga...

Tror att det måste blir riktigt riktigt kallt innan det är för kallt för att rida. I alla fall för hästens vidkommande. Vi människor kommer nog att krokna långt innan dess och inte vilja rida pågrund av kylan.

Om man nu vill rida trots att det är riktigt kallt så kanske får man fundera ut vad man skall göra under ridturen. Riktigt kallt väder så är nog en skrittrunda att föredra.

Själv bor jag långt söder ut i landet. Det innebär att det är sällan det är ordentligt kallt. Vi har som mest haft ner mot -25... Jag upplever att hästarna gillar denna kyla och glatt traskar en runda om jag skulle vilja.

Jag rider så länge som ja kan utan att ja fryser häcken av mig då får han stå! tar del ugnare vid typ 15 minus kanske!

Jag tar det lugnare när det är mer än ca 15 minus, då känner man inte själv heller för att bli särskilt andfådd, men en vältränad frisk häst ska inte påverkas särskilt av sådana temperaturer.

Har enstaka gånger ridit när det har varit kring -30, mitt rekord ligger på -32 och det gör jag inte om... Finns inget nöjde med det och hästarna kan gott stå det dagar det är så pass kallt.

Brukar ha min gräns kring -25/-27. Beror på själva vädret också, blåst gör att jag gärna skippar ridningen fast det bara är -20.

Men som någon annan sa, det känns inte i närheten så kalls som det skulle ha gjort i södar/kust delarna av Sverige. Helldre -25 inland än -10 kust:crazy:

Är det minus 20 eller kallare så är det enbart skritt som gäller om jag nu skulle få för mig att ge mig ut i sådan kyla.
Är en sån som fyser ständigt och jämt, men en kort promenad barbacka brukar fungera utan att man fyser ihjäl.

/M

Bor i södra Sverige, vid kusten, alltså relativt hög luftfuktighet och blåser gör det ju mer eller mindre hela tiden, men jag är ju helt klart mer frusen än hästen, hon skiter i vilket, 15- 20 minus är inga problem. Kallare än så vet jag inte, har inte kommit ner i de temperaturerna än på de 8 år jag haft henne. ;)

Däremot undrar jag, ni som rider i rejäl kyla allt som oftast, hur håller ni händer och fötter varma? Kroppen är ju sällan några problem, men särskilt snygg är man ju inte.. men hur varma vantar och skor man än har känns det som det inte hjälper eftersom man inte rör sig särskilt mycket och därmed håller blodcirkulationen uppe.

När temperaturen drog sig ner mot -20 - -40 grader hade jag skoteroverall som var ett antal nr för stor så jag fick plats med flera lager kläder. Sen hade jag tunna fingervantar och ett par skoterhandskar över det. Skoterstövlar är också gjorda för stark kyla, ett par nr för stora stövlar av vilken sort som helst går bra så man får i flera lager med sockor och så en rejäl socka utanpå...då stod man sig rätt bra. Dock en viktig sak:

Kolla så att skon/stöveln inte är så pass stor att du riskerar att fastna i stigbygeln. Rid hellre utan stigbygel då;)

Jag brukar ofta dra min gräns på -15 grader.

*kl*

Det beror alldeles på hur vädret är - inte bara temperaturen! Ingen av mina hästar har bangat på en snögalopp och isen i "skägget" betyder ju bara att skägget fyllt sin funktion. Jag tror liksom många i tråden innan mig att det är vi tvåbeningar som bangar först ;)

ice.jpg

Det ska mkt till om jag ska ställa in ridning/körning för att det är för kallt. Om det blir -15 vill inte mina fötter vara med när jag kör. Ridning däremot är ju annorlunda, men ger mig helst inte ut om det är kallare än -20. En promenad då i så fall så jag håller värmen.

Kallaste jag har ridit är -25, då skrittade jag en sväng barbacka påbyltad som en michelingubbe plus en filt om mig.

När jag jobbade i ett stall var det -31 grader en morgon.. kul. Vi började köra när det var -27 och det var hemskt. Mådde illa när man kom in i stallet av all kall luft man andats in, och fingrarna och tårna hade frusit (eller nåt) och gjorde verkligen SKITont så jag nästan började grina och det gick knappt att sela av hästen för fingrarna funkade inte. Men vaddå, hästarna ska ju tränas. :crazy:

Jag rider oavsett temperatur. Många lager kläder, gå bredvid vissa bitar för att hålla värmen etc. Hästarna brukar det inte bekomma så mycket oavsett hur kallt det är. Men är det mer än -15 så rider jag inte så att de blir något särskilt svetta i alla fall.

Släpade med mamma ut på en ridtur en vinter när det var -25 - -28 någonstans. Hästarna och jag hade trevligt, hon häll nog på att förfrysa totalt, hon följer inte med på fler turer i den temperaturen!

Jag tror inte man ser till hästarnas bästa i det här fallet, för när de har börjat lida av kylan har ryttarens fingrar, tår och näsa förlängesen blivit djupfrysta och kan endast tinas med hjälp av microns jet-funktion.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 632
Senast: Farao
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar