När är det för kallt

Sv: När är det för kallt

Rider ute ner till ungefär -15 -20 och om det inte blåser/snöar. Man klär sig ju efter vädret. :)
I ridhus kan det vara nästan hur kallt som helst, bara hästen hinner torka ordentligt och att den är rätt "klädd" när den går ut sen.

Förr red jag med glädje när det var ner till -15, på "äldre" dar går jag itne ut och rider i under -10 (om det inte är VÄLDIGT fint väder), enbart för min egen skull, för att jag är hemskt frusen.
Hästarna i stallet går ute ca 12 timmar per dag oavsett väder och temp så de är ute i alla fall.

Kl.

När jag var yngre så var det inga problem att ge sig ut i 25-30 gradig kyla, var det bara vindstilla så. Men nu....nja, drar nog gränsen vid 15 minusgrader. :D

Kicki :)

*kl* Kallaste jag ridit i var nog -24 brrr...Tycker nog det är för kallt när det är under -17,-18.
Men hittills har vintern här varit varm:) plusgrader el kring -3:banana::banana::banana:

När är det för kallt för hästen att ridas? -15 grader, -20 grader eller -30 grader ;). Om jag går till mig själv kan det svida rejält i halsen om jag andas i kallgrader vid ex. en löptur. Är det likadant för hästar? Hur gör ni när kylan sätter in? :confused: Ha det gott önskar lilla jag där det idag är -6 grader utomhus.

Det kallade jag ridit i var -35 grader, då hade jag ländtäcke på hästen och tjocka kläder på mig. var bara ute och tog det lugnt i skritt.

Men annars om det är kanske -20 grader så brukar jag arbeta nästan som vanligt men aldrig så hästen blir ordentligt svett (båda hästarna har mycket vinterpäls, ett vbl och en arab)

Om det är kallt stör inte så jätte mycket, varken för mig eller hästen. Vi klarar oss, men ifall det blir snöstorm, då önskar man ibland att man aldrig börjat rida.
Eftersom jag känner till markerna uppe hos mig, det gör även hästarna väldigt bra så om det är snöstorm eller likande så brukar vi arbeta som vanligt, i både skritt,trav och galopp.
Både hästarna och jag lever fortfarande ;)

När det är mer än -15 grader kallt ute rider jag inte, kanske blir det en promenad för hand men inget ansträngande, mest för hästens skull eftersom han blir väldigt hostig om han blir ansträngd när det är så kallt men även för min skull, får så ont i kroppen när det är kallt ute. Som tur är bruker det sällan bli så kallt där jag bor, och i år har det max varit sju minus här på dagen :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 632
Senast: Farao
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar