När anser man att ett barn far illa?

Sv: När anser man att ett barn far illa?

Bra inlägg. Bara en liten detalj om folk vill börja googla. Det är förvaltningsrätten som är första instans och beslutar om LVU. Om det beslutet överklagas är det kammarrätten som är nästa instans.

Ja, det är det ju. Sorry!! :o

Sv: När anser man att ett barn far illa?

Om det funkar bra i en familj och inte alls i den andra.. Kan socialen bestämma att barnet blir skriven hos den förälder där det funkar hos? Tänker nu på 14-åringen. Hur funkar sådan? Måste man gå till rätten själva eller hur funkar det med barn som bara får bo hos sin ena förälder i bland?

Svar nej. Folkbokföringen har möjlighet att själva bestämma om man vill folkbokföra någon på en viss adress. Man kan lämna in en anmälan om adressändring men myndigheten kan vägra att genomföra adressändringen. Har t ex hänt när en förälder bott kvar i den tidigare gemensamma bostaden efter en separation och barnen bott varannan vecka. Då har folkbokföringen ansett att barnen inte har flyttat och vägrat skriva dem på den avflyttande förälderns adress.

Den som fyllt 16 år kan själv välja vilken förälder man vill vara folkbokförd hos. Gäller det yngre barn som föräldrarna inte kommer överens om får den som vill bli ensam boendeförälder ansöka om det hos domstolen. Likadant med vårdnad och umgänge.

Det närmaste socialtjänsten kan komma är att omhänderta ett barn omedelbart och placera det hos ena föräldern med restriktioner mot den andra föräldern. Ett sådant beslut måste sedan fastställas av socialnämnden och därefter av domstol.

Är du osäker på om du ska anmäla eller inte kan du ringa till socialkontoret där barnet det gäller är folkbokförd och rådgöra anonymt.

Vad gäller hur socialtjänsten behandlar anmälningar så är det inte lika i landets alla kommuner även om man lyder under samma lagstiftning. Det finns olika rutiner och metoderna utvecklas hela tiden. Vissa kommuner kontaktar föräldern direkt när det kommit in en anmälan om att någon förälder misshandlat barnet, andra avvaktar till polisen förhört barnet. Det finns barnahus i olika delar av landet vars syfte är att få polis och socialtjänst att samarbeta för barnens bästa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 551
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka