När anser man att ett barn far illa?

Sv: När anser man att ett barn far illa?

Att det är bättre att barnet misshandlas en gång och sen får hjälp. För det är inte så det funkar.

Men snälla. Nu är det alltid fel att misshandla ett barn, men om man nu får välja, så är det väl bättre att barnet får hjälp, än att man blundar och inte anmäler det man ser? Om man anmäler och det blir så pass fel att barnet får det värre, så är det fruktansvärt, men kanske värt det om barnet sen får hjälp och slipper bli misshandlat resten av sin barndom?

Barnet är 14 år. Vad jag vet är det inte tal om någon misshandel eller sexuella övergrepp (det finns inget som tyder på det), men det finns andra missförhållanden som måste tas på allvar. Det är därför jag ställer mig undrandes till om det finns skäl gott nog, men som tanten skriver så måste det vara socialens sak att avgöra om det är skäl nog. Jag och alla i min omgivning ser att de båda barnen mår dåligt och blir allt mer isolerade, men ingen vågar ta tag i saken eftersom den ena föräldern inte vågar stå upp för sina barn mot sitt ex, och den andre föräldern är en oerhört svår att ha och göra med (multidiagnosticerad npf).

Men snälla. Nu är det alltid fel att misshandla ett barn, men om man nu får välja, så är det väl bättre att barnet får hjälp, än att man blundar och inte anmäler det man ser? Om man anmäler och det blir så pass fel att barnet får det värre, så är det fruktansvärt, men kanske värt det om barnet sen får hjälp och slipper bli misshandlat resten av sin barndom?

Allt är inte så svart eller vitt som du ger sken av. Jag har inget förtroende överhuvudtaget för socialtjänsten. Jag vill inte sätta ett barn i en sådan situation. Jag kontaktar hellre polisen när det är läge.

När det finns tillräckligt med bevis är det bättre att gå direkt till polisen. Då får inte heller socialtjänsten chans att förstöra utredningen innan polisen kopplas in.

Sant. Men att gå till polisen så krävs att ett brott redan är fastställt. Polisen gör inget i "förebyggande syfte". Vem man anmäler till har mindre betydelse, men att göra något är att visa att man inte accepterar och bara tittar på när exempelvis övergrepp sker. Som jag skrev innan, vi vet inte hur ditt "fall" ser ut, och då är det svårt att ge exakta råd och tips om hur man bör agera och handla. Alla fall är enskilda.

Anmäl. Det är inte alls ovanligt att föräldrar tackar ja till frivilliga insatser om de bara får veta vad som finns (dvs att socialtjänsten gör mer än familjehemsplacerar barn).

Allt är inte så svart eller vitt som du ger sken av. Jag har inget förtroende överhuvudtaget för socialtjänsten. Jag vill inte sätta ett barn i en sådan situation. Jag kontaktar hellre polisen när det är läge.

Du behöver inte ha förtroende för någon, men att "bara" titta på och tycka något utan att agera, är enligt mig fel. Oavsett om du kontaktar socialen eller polisen, så gör du något, och det är bra.

Blanda inte in mig om det är svart eller vitt, jag försöker ge tips och råd för att hjälpa och tar ingen "skit" om att jag ger sken av något annat. Jag skriver om mina erfarenheter och ger tips och råd utefter det, ingen behöver lyssna på det, bara att bläddra förbi om det inte passar...

Nej, det behöver faktiskt inte vara så att ett brott är fastställt för att man ska kunna gå till polisen.

Sant. Men att gå till polisen så krävs att ett brott redan är fastställt. Polisen gör inget i "förebyggande syfte". Vem man anmäler till har mindre betydelse, men att göra något är att visa att man inte accepterar och bara tittar på när exempelvis övergrepp sker. Som jag skrev innan, vi vet inte hur ditt "fall" ser ut, och då är det svårt att ge exakta råd och tips om hur man bör agera och handla. Alla fall är enskilda.

Nej, det krävs verkligen inte att brott redan är fastställt! Vid misstanke om brott anmäler man till polisen som sen utreder, det är deras uppgift.

Det behöver inte vara så svartvitt som att man bara står bredvid och tycker utan att agera. Bara för att man inte anmäler till socialtjänsten så måste inte betyda att man gör ingenting.

Haha, det låter som att du arbetar inom socialtjänsten.

Vad är det som är roligt?

Jag jobbar i socialtjänst, dock inte med barn/familjer. Men jag har en del med dem att göra. Jag har även vänner som jobbat med barn/familjer. Det är mycket som inte är som det ska och mycket som måste göras bättre, bland annat måste man få socialsekreterare att stanna mer än 6 månader- 1 år. Men att gå så långt så att säga att socialtjänsten inte gör någon nytta och det alltid blir värre av att anmäla - tycker jag är direkt felaktigt och vilseledande, speciellt i en sådan här tråd.

Blanda inte in mig om det är svart eller vitt, jag försöker ge tips och råd för att hjälpa och tar ingen "skit" om att jag ger sken av något annat. Jag skriver om mina erfarenheter och ger tips och råd utefter det, ingen behöver lyssna på det, bara att bläddra förbi om det inte passar...

Oj, tycker inte jag kastat nån skit men om du uppfattat det så ber jag om ursäkt, det var inte min mening.

Vad är det som är roligt?

Jag jobbar i socialtjänst, dock inte med barn/familjer. Men jag har en del med dem att göra. Jag har även vänner som jobbat med barn/familjer. Det är mycket som inte är som det ska och mycket som måste göras bättre, bland annat måste man få socialsekreterare att stanna mer än 6 månader- 1 år. Men att gå så långt så att säga att socialtjänsten inte gör någon nytta och det alltid blir värre av att anmäla - tycker jag är direkt felaktigt och vilseledande, speciellt i en sådan här tråd.

Det var lite roande att ditt svar var så typiskt det jag fått från människor inom socialtjänsten. Att det jag säger liksom inte är trovärdigt.

Jag säger inte att det alltid är fel att anmäla till socialtjänsten, men att man bör vara försiktig med det om det handlar om misstanke om grova övergrepp (värdelös formulering, trött). Alla poliser jag träffat under åren är av samma uppfattning: socialtjänsten kan sällan hantera sådant. Det är ett problem.

Det var lite roande att ditt svar var så typiskt det jag fått från människor inom socialtjänsten. Att det jag säger liksom inte är trovärdigt.

Jag säger inte att det alltid är fel att anmäla till socialtjänsten, men att man bör vara försiktig med det om det handlar om misstanke om grova övergrepp (värdelös formulering, trött). Alla poliser jag träffat under åren är av samma uppfattning: socialtjänsten kan sällan hantera sådant. Det är ett problem.

Trovärdigt och trovärdigt. Hade du arbetat inom socialtjänst hade jag trott mer på dig. Men eftersom jag vet hur mycket "skit" det snackas om den verksamhet jag jobbar i och att det är även där kan finnas en uppfattning om att "soc inte gör någonting", medan jag vet hur verkligheten ser ut så blir jag skeptisk. Jag vet hur jäkla mycket socialtjänsten gör, men vi har lagar att följa som ibland hindrar oss från att göra det som magkänslan vill.

Det kan säkert ligga en del i att misstanke om grova övergrepp bättre anmäls direkt till polisen, det behöver inte alls vara fel (hade jag haft starka misstankar så hade jag anmält direkt till polisen ). Men om man nu svarar i den här tråden, där det inte verkar finnas tecken på något brottsligt alls, så tycker jag (för ts skull) att man kan lägga till hur man tycker ts ska göra. Dina svar ger nämligen ett intyck av att det aldrig finns någon anledning att anmäla till soc, även om det inte är det du menar.

Jag blir faktiskt även förvånad över att socialtjänst skulle "förstöra polisutredningar", jag trodde det var givet att socialtjänsten direkt anmälde till polis vid misstanke om brott.

Senast ändrad:

Nej, det krävs verkligen inte att brott redan är fastställt! Vid misstanke om brott anmäler man till polisen som sen utreder, det är deras uppgift.

Nu är det inte alls samma sak det handlar om, men jag har blivit förföljd, trakasserad och ofredad i ca 6 år av en man jag träffade i ca 1 månad. Detta är avslutat sen ett par år tillbaka nu...

Mannen, blev polisanmäld, fick besöksförbud mm och överträdde detta ett antal gånger. När jag ringde och anmälde dessa "brott" han fortsatte att begå mot mig, så var standarsvaret: Så långe han inte gör mer än överträder besöksförbudet och inte begår mer brott mot mig, kan vi inget göra än så länge...Sista gången vi träffades så tog han stryptag på mig, jag ringde och anmälde och inget hände då heller, men eftersom jag är en envis jävel så fortsatte jag anmäla och ligga på. Efter 6 år fick jag en rättegång där han blev dömd, mödan gav besväret värt, han är borta ur mitt liv. Det tog 6 år, men är glad att 6 år inte blev 10 år. Därav att barn bör få hjälp även om det tar tid. Hellre 2 års misshandel i hemmet än 10 år, om man nu får välja det....

Betyder det att det är bättre att inte anmäla alls och bara se barnet må dåligt, eller hur tänker du om en fortsättning på om barnet mår dåligt/blir illa behandlat?

Senast ändrad:

Det behöver inte vara så svartvitt som att man bara står bredvid och tycker utan att agera. Bara för att man inte anmäler till socialtjänsten så måste inte betyda att man gör ingenting.

Så, hur agerar man istället? Uppriktigt nyfiken.

*kl*

OM man anmäler till polisen istället för soc, kommer föräldrarna då att bli mindre straffande mot barnet???

Jag tror inte det...

Jag kan inte svara generellt på det.
Jag både har anmält och låtit bli.
Då jag lät bli betydde det inte att jag gjorde ingenting. Det är inte läge att utveckla det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 551
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka