När anser man att ett barn far illa?

Orolig1

Trådstartare
När är det dags för socialen att rycka in? Är det när barnet inte mår bra och inte vill gå till skolan och inte har velat på väldigt lång tid? När en av föräldrarna inte orkar att lyssna på sina barn på grund av sin egen problematik? NÄR är det dags för socialen att rycka ut och gör något åt en (vad jag tror dålig) situation? Jag skulle väldigt gärna vilja höra andras åsikter om detta, när en eventuell orosanmälan kan vara på sin plats.

Vilka rättigheter har ett barn och vilka skyldigheter har en förälder? Rent juridiskt alltså.

Jag är väldigt orolig för ett barn i min omgivning, egentligen två men mest det ena barnet som har så fina förutsättningar i livet, men som hålls tillbaka på ett eller flera sätt. Där barnet behöver en riktig trygghet i sitt liv. Det andra barnet har jag inte så mycket att göra med, men oron finns förstås även för det barnet. Jag står handfallen och helt maktlös inför den här situationen.

Det är svårt att berätta om situationen, utan att röja min egen identitet, barnets eller någon annans. Inte för att någon av dem skulle befinna sig på ett forum som det här, men ändå. Föräldrarna bor inte ihop.

Sv: När anser man att ett barn far illa?

Jag vet för lite för att ge ett bra svar, men en anmälan kan (bör) man ju göra om man misstänker att ett barn far illa oavsett. Då har man iallafall gjort något för att hjälpa till och att socialen har ett öga öppet för barnet/föräldern.

Blir situationen värre och man är riktigt orolig så bör man ju anmäla igen om inget händer vid första tillfället och om man är medmänsklig och bryr sig.

Är man orolig för ett barn ska (bör) man göra en anmälan. Det är socialtjänstens jobb att avgöra om det finns någon anledning att inleda utredning, erbjuda insatser eller tom gå in med ofrivilliga insatser.

Jag jobbar i socialtjänst, dock inte med barn, så jag har svårt att se exakt var gränserna går, om det överhuvudtaget går att beskriva några tydliga gränser.

Jag har gjort en anmälan och jag var lite tveksam. Senare fick jag veta att två av barnen familjehemsplacerats. Så uppenbarligen fanns där än mycket mer skit än jag anade.

Funderar också kring ett barn i min närhet just nu. Anar att barnet far illa, men vet av erfarenhet att om jag kontaktar soc kan barnet få det extremt mycket värre. :(

Jag tycker att det ska vara de sociala myndigheternas sak att avgöra hur allvarligt det är. Inte din.

Dvs - anmäl och överlåt till dem att fälla avgörandet. Utan anmälan kanske de aldrig skulle få kännedom om de eventuella missförhållandena.

Lite så jag tänker också, men man får inte glömma att det finns alldeles för många "fall" där socialen gjort fel och inte tagit anmälan på allvar.

Därav vill jag ändå påpeka att man bör ( även om man inte har skyldighet till det, men ur rent medmänskligt perspektiv) kolla av även efter en anmälan, och eventuellt göra en ny om man anser eller tror att barn/en fortfarande är i fara eller mår dåligt på något sätt som anses vara skadligt för dem. I många fall man hört talas om, så måste ju socialen anmäla att de kommer på besök innan, och då kan vem som helst ( missbrukande, misshandlande föräldrar mm), både tvinga barnet till tystnad eller städa upp/ sköta sig inför den kommande stunden med socialen så att allt ser bra ut just då.

Ja, tyvärr är det så, men jag ska följa ditt råd. Anmäla, och göra en ny anmälan tills att det görs en fullständig utredning. Jag lever tätt inpå det här barnet och barnet har öppnat sig för mig ett flertal ggr. Jag har också sett vilka förhållanden de lever under hos den ena föräldern och tycker inte på något sätt att det är under bra omständigheter. Om en utredning görs, kommer min röst att göras hörd och jag hoppas att det kommer att sätta igång en process, för barnens skull. Jag har blundat tillräckligt länge nu och för det skäms jag över.

Ja, tyvärr är det så, men jag ska följa ditt råd. Anmäla, och göra en ny anmälan tills att det görs en fullständig utredning. Jag lever tätt inpå det här barnet och barnet har öppnat sig för mig ett flertal ggr. Jag har också sett vilka förhållanden de lever under hos den ena föräldern och tycker inte på något sätt att det är under bra omständigheter. Om en utredning görs, kommer min röst att göras hörd och jag hoppas att det kommer att sätta igång en process, för barnens skull. Jag har blundat tillräckligt länge nu och för det skäms jag över.

Jag har inga privata erfarenheter, men dock ett jobb inom psykiatrin där barn ibland är inblandade. Så tyvärr har man sett hur det ibland går till och det är skrämmande.

Om barnet har öppnat sig för dig, finns det ju en hel del att gå på ( om du vill skriva ut det, hur gammalt är barnet?). Det är alltid skrämmande att göra en anmälan, men hur som helst så är det faktiskt bättre att anmäla en gång för mycket, än en gång för lite. Det jag menar är, att har man rent mjöl i påsen, så har man som förälder heller inget att vara rädd för genom att få en anmälan, och bör tycka ( om allt är ok) att det är bra att någon agerar då de ser något som är fel eller undrar över.

Kan säga att jag idag, ca 10 år efter händelsen, skäms över att jag inte anmälde och agerade då jag såg ett barn fara illa i min närhet. Men just då ( inget försvar alls, bara fakta), var jag vän/kompis med mamman till den 3-åriga dottern (som hade två missbrukande föräldrar, där mamman fungerade ok, men inte tillfredställande) och som sa när de ( mamman och två barn) kom hem till mig en kväll i "nöd" då pappan misshandlat mamman: Jag vill stanna hos dig, för jag är rädd för min pappa och vill inte åka hem igen. Mitt hjärta brast för denna lilla flicka, men jag var "rädd" för att mamman skulle gå under om jag anmälde och hon blev av med dottern. Än idag undrar jag hur det har gått för den lilla tjejen med stora bruna kloka ögon som tittar så stort på mig i denna stund. Hon bör vara runt 13 år idag, men jag minns bara de stora bruna ögonen med sorg i, det är hemskt att tänka på än idag...

Så gör något, du kommer inte ångra dig!

Senast ändrad:

Hur menar du att barnet kommer få det värre om du anmäler?

Socialtjänsten gör ofta inte ett skit för barn som utsätts för övergrepp. Resultatet blir bara att föräldrarna isolerar barnet ännu mer eller i värsta fall misshandlar grovt om de tror att barnet skvallrat.

Socialtjänsten gör ofta inte ett skit för barn som utsätts för övergrepp. Resultatet blir bara att föräldrarna isolerar barnet ännu mer eller i värsta fall misshandlar grovt om de tror att barnet skvallrat.

Nu vet jag inte om du menar sexuella övergrepp eller "bara" övergrepp över lag, men om ett barn utsätts för övergrepp gång på gång och man fortsätter att anmäla ( krävs ju dock att man har lite insikt i barnens liv och vad de utsätts för), så måste de ju kolla upp lite mer grundligt, och gör de inte det så bör en anmälan göras på socialen istället för att få rätsida på problemet.

Jag kanske är helknäpp, men hellre att barnet eventuellt misshandlas ( om det är det det handlar om) en gång till och föräldrarna åker dit för det ( när det finns bevis) och barnet omhändertas efter det, än att det fortsätter i hela barnets uppväxt och ingen får hjälp. Ibland får man välja mellan kolera och pest helt enkelt...

Så lösningen är alltså att inte anmäla???

Hur ska soc då få reda på missförhållanden?

Tror dessutom att det fungerar rätt bra på de flesta håll, men det är de gånger det inte fungerar bra som det märks....

Har fler bekanta som är/har varit familjehem, och vet att de haft en hel del placeringar, så det borde ju fungera någon gång iaf.

Tror dessutom att det fungerar rätt bra på de flesta håll, men det är de gånger det inte fungerar bra som det märks....

Har fler bekanta som är/har varit familjehem, och vet att de haft en hel del placeringar, så det borde ju fungera någon gång iaf.

Jodå, det fungerar i de flesta fall, men man blir också mörkrädd ibland. Det gör dock inte gott om man helt enkelt skiter i det och låter det vara, så jag håller med dig.

Inte alltid. Men jag tar inte heller så lätt på att anmäla eftersom jag vet vilka konsekvenser det kan ge.

Inte alltid. Men jag tar inte heller så lätt på att anmäla eftersom jag vet vilka konsekvenser det kan ge.

Nu vet ju ingen av oss hur "fallet" du tänker på ser ut, men inget kan ju bli bättre av att bara stå och se på och se hur barn blir illa behandlade på ett grovt sätt? Vilka konsekvenser tänker du på kan bli om du anmäler, eller vilka konsekvenser kan det ge om du INTE anmäler? OM du anmäler ( oavsett hur det än går sen), så har du agerat medmänskligt och brytt dig, det kan aldrig bli fel.

Nu vet ju ingen av oss hur "fallet" du tänker på ser ut, men inget kan ju bli bättre av att bara stå och se på och se hur barn blir illa behandlade på ett grovt sätt? Vilka konsekvenser tänker du på kan bli om du anmäler, eller vilka konsekvenser kan det ge om du INTE anmäler? OM du anmäler ( oavsett hur det än går sen), så har du agerat medmänskligt och brytt dig, det kan aldrig bli fel.

När det finns tillräckligt med bevis är det bättre att gå direkt till polisen. Då får inte heller socialtjänsten chans att förstöra utredningen innan polisen kopplas in.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 551
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka