Nån som rider sin islänning barfota?

J

Jack Sparrow

Skulle vara kul att höra från er som rider era islänningar barfota! :) Min häst rider jag i alla gångarter (förutom pass som jag aldrig provat) och det går väldigt bra. Hur rider ni? Är det bara i skogen eller tävlar ni också? Just nu far vi fram genom skogen men tanken är att vi ska befinna oss på tävlingsplatsen till hösten eventuellt.... om matte har nerver så.... :angel:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Nä jag ahr alltid skor på mig när jag rider:eek: . När jag hade isis för över 10 år sedan så gick hon alltid skodd fram, hade nog skor bak några gånger om hon slitit hovarna mkt, kommer faktiskt inte ihåg det är ju jättelänge sen nu ju.
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Jag har min barfota just nu. Men varken han eller jag trvis med det. Han är lite öm och får inte till steget lika bra som när han är skodd.. Så på tordag åker skorna på!
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Jag och min pojkvän har just nu tre islänningar, alla barfota. Dom rids i alla gångarter i skogen, på skogsvägar, på vägar. Funkar jättebra! I slutet av månaden får vi tre till, direkt från Island!
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Jag och min pojkvän har just nu tre islänningar, alla barfota. Dom rids i alla gångarter i skogen, på skogsvägar, på vägar. Funkar jättebra! I slutet av månaden får vi tre till, direkt från Island!

Va roligt att höra! :) Hoppas att det går bra med allt med de nya hästarna! Min är också en import, kom för ett år sen. Tycker hon känns så "lätt" i tölten utan skor, verkligen svävar fram, superkul! :bump:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Man får bara passa så att inte hovarna slits så mycket, för då går det inte att rida på ett tag sedan. Många blir också ömma i sina hovar, så på alla funkar det ju tyvärr inte. Men vore absolut skönt att slippa skorna, då mina lossnar ofta ändå :mad: Dåliga hovar efter den leriga hösten :cry:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Man får bara passa så att inte hovarna slits så mycket, för då går det inte att rida på ett tag sedan. Många blir också ömma i sina hovar, så på alla funkar det ju tyvärr inte. Men vore absolut skönt att slippa skorna, då mina lossnar ofta ändå :mad: Dåliga hovar efter den leriga hösten :cry:

När hon slitit ner till kronranden får hon vila, jag lovar... :idea:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

I mars är det två år sedan vi började med barfota. Innan man börjar med att ha hästarna barfota ska man ha klart för sig att det krävs mer kunskap av dig som hästansvarig. Det går inte att som när man anlitar hovslagaren låta h*n sköta det och sedan under 6-8 veckor inte bry sig, om det inte uppstår hälta eller tappsko. Det fodras ofta täta verkningar i början, koll på hur hoven slits, vilken typ av hästhållning man har m.m. Det innebär att antinger skaffar man den kompetensen själv eller hyr in den. Jag sköter verkningen själv enligt AANHCP.

Nu efter snart två år ska vi göra en utvärdering och som det ser ut nu är hästarna barfota 98% av tiden och 2% har de EasyBoot Epic. Vi satt upp förutsättningen att det inte ska vara smärtsamt för hästen under några omständigheter. Att hästen haltar till när den trampar på en skarp sten är normalt, och som vi inte kopplar till att vara ömfotad. Bootsen användes när vi rider långa sträckor på hård grusväg och skogsvägar med macadam för att hålla ner slitaget. Har bl.a. en pålle som skjuter ifrån med framhovarna så det blir djupa gropar där vi går fram :eek: vilket i sin tur gör att han sliter tån lite väl mycket.
Men överlag fungerar det alldeles utmärkt och vi kommer med stor sannolikhet fortsätta med barfota. Vi har även ridit Hubertus med boots utan problem, även upploppet där vi inte var sist utan bland de första :cool:
Gångarterna är det inga problem med, snarare tvärt om. Det enda jag märkte var att pållen som är naturtöltare hellre ville trava när han fick boots på ;) . Vi har bara boots på framhovarna, men det var bara i början.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

I mars är det två år sedan vi började med barfota. Innan man börjar med att ha hästarna barfota ska man ha klart för sig att det krävs mer kunskap av dig som hästansvarig. Det går inte att som när man anlitar hovslagaren låta h*n sköta det och sedan under 6-8 veckor inte bry sig, om det inte uppstår hälta eller tappsko. Det fodras ofta täta verkningar i början, koll på hur hoven slits, vilken typ av hästhållning man har m.m. Det innebär att antinger skaffar man den kompetensen själv eller hyr in den. Jag sköter verkningen själv enligt AANHCP.

Nu efter snart två år ska vi göra en utvärdering och som det ser ut nu är hästarna barfota 98% av tiden och 2% har de EasyBoot Epic. Vi satt upp förutsättningen att det inte ska vara smärtsamt för hästen under några omständigheter. Att hästen haltar till när den trampar på en skarp sten är normalt, och som vi inte kopplar till att vara ömfotad. Bootsen användes när vi rider långa sträckor på hård grusväg och skogsvägar med macadam för att hålla ner slitaget. Har bl.a. en pålle som skjuter ifrån med framhovarna så det blir djupa gropar där vi går fram :eek: vilket i sin tur gör att han sliter tån lite väl mycket.
Men överlag fungerar det alldeles utmärkt och vi kommer med stor sannolikhet fortsätta med barfota. Vi har även ridit Hubertus med boots utan problem, även upploppet där vi inte var sist utan bland de första :cool:
Gångarterna är det inga problem med, snarare tvärt om. Det enda jag märkte var att pållen som är naturtöltare hellre ville trava när han fick boots på ;) . Vi har bara boots på framhovarna, men det var bara i början.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift


Så kul att höra! Speciellt med hubertus :) Jag har funderat på easyboot bare, främst att kunna brodda på vintern men än har det inte behövts ju.... Nu är det hennes första vinter utan skor+brodd så hon är ingen isprinsessa än.... :d

Jo jag verkar också enligt AANHCP/SANHCP men anlitar någon som kommer ut då och då och tittar till :)
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Det finns broddsatser till Epic:en också.
Jag hade min hovslagare som kollade första året och han hade inget att anmärka. Så jag sköter det själv nu. Får ta expertis till hjälp om det blir problem som jag inte begriper mig på.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Jag rider islänning barfota, jag får dock ta det lungt när det är halt! :)
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

rider båda mina islänningar barfota sedan 2 år. Mycket skogsridning och klättring och några längre turar. Grus och sandvägar.
Precis i borjan var de lite försiktiga med var de gick men nu är det ingen problem. Gångarterna har blivit bättre - tydligare..Hovarna slits fint runt om och behöver endast "putsas" av hovvårdare var 6:e vecka.
När det är mycket halt - svall-is och så - låter jag dem stå.
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Varför just islänning? :angel:

'min' arab går barfota har gjort det i nästan hela sitt liv.
Inga problem.
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Varför just islänning? :angel:

'min' arab går barfota har gjort det i nästan hela sitt liv.
Inga problem.

Hej! Det var mest för att jag fått reaktioner från folk i min omgivning att just islänningar kan man inte rida barfota för då kan de inte tölta.... :rofl: Också hört denna: "jo araber kan ridas barfota men inte islänningar" (vi har barfota araber i stallet också) Att jag skulle vara den enda med en islänning:smirk: men det är jättekul att man rider alla raser barfota!! :bow:

(Att de ser att min häst töltar spelar visst ingen roll, för hon skulle tölta bättre med skor.)
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Korrekt tölt har dock inte ett svävmoment som traven har, så att tölten skulle ryka tyder på drastiska problem. ;)
Om hästen ömmar, så kommer den självklart att fungera bättre skodd och därmed ha bättre aktion.
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Hej! Det var mest för att jag fått reaktioner från folk i min omgivning att just islänningar kan man inte rida barfota för då kan de inte tölta.... :rofl: Också hört denna: "jo araber kan ridas barfota men inte islänningar" (vi har barfota araber i stallet också) Att jag skulle vara den enda med en islänning:smirk: men det är jättekul att man rider alla raser barfota!! :bow:

(Att de ser att min häst töltar spelar visst ingen roll, för hon skulle tölta bättre med skor.)

Att de inte skulle tölta utan skor är det fjolligaste jag hörd på länge... Något av det vackraste man kan se är ett gäng som flyger fram i tölt på fjällheden i Island - utan ryttare och utan skor.:smirk:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Att de inte skulle tölta utan skor är det fjolligaste jag hörd på länge... Något av det vackraste man kan se är ett gäng som flyger fram i tölt på fjällheden i Island - utan ryttare och utan skor.:smirk:

Håller med till fullo :bow:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

Korrekt tölt har dock inte ett svävmoment som traven har, så att tölten skulle ryka tyder på drastiska problem. ;)
Om hästen ömmar, så kommer den självklart att fungera bättre skodd och därmed ha bättre aktion.

Högre benlyft skulle hon kanske få med skor men det var inte det jag sa, utan att de inte skulle kunna tölta överhuvudtaget. :smirk:
Inga gångater har rykt sen hon blev avskodd. :banana:
 
Sv: Nån som rider sin islänning barfota?

(Att de ser att min häst töltar spelar visst ingen roll, för hon skulle tölta bättre med skor.)

Och förmodligen en rätt dragen slutsats, tölten blir bättre med skor thats it. Men med det är inget sagt att man måste sko för det, räcker det man har och hästen är nöjd så är ju allt frid och fröjd.

Varför jag skriver som jag gör beror på att jag har kunnat se detta på nära håll nu, samma häst på tävling både skodd och oskodd. Vad man kan säga är att takten förändrades inte så mycket oskott, den hästen hade bra hovar som sen inte höll för den träning som gjordes och därför skoddes den på. Förutom takt ökade aktionen, steget blev mer bestämt och hela gångarten blev mera energisk. Som jag skrev uppvisade inte denna häst några problem utan skor, så man undra ju lite vad som hände och varför när skorna kom på.

Möjligen kanske ägaren känner igen sig nu, men jag tror inte att personen tar illa upp. det har diskuterats vid flertalet tillfällen, så det bör väl knappast vara varken obekant eller något nytt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 323
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 251
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp