Nån mening med att bita hunden i örat?

Bellini

Trådstartare
Har ju hört många gånger att i uppfostringssyfte så kan man trycka ner hunden och ta över strupen (som överlägsna gör i naturen), men finns det nån som helst mening med att bita hunden i örat om den varit olydig? Gör hundar så i naturen i uppfostringssyfte???

Anledningen till att jag frågar är att en hundägare påstår att det skulle vara bra, eller... hon gör iallafall så... Och det är inte löst heller, blir sår på öronen på hunden... Men jag är inte ute efter att smutskasta, bara vill veta om det verkligen kan funka!? Verkar väldigt konstigt och inget jag nånsin hört talas om innan...

Sv: Nån mening med att bita hunden i örat?

Jag tycker verkligen det har gått för långt om hunden får sår på öronen när hon biter den. Dessutom finns det mycket bättre sätt att tillrättavisa en hund på. Man ska aldrig behöva ta i så mycket. Detta är vad jag tycker, visst, man ska vara en flockledare men det betyder inte att man ska var en elak sträng person.

Ingen har hittils lyckats övertyga mig om att dom metoderna skulle vara naturliga för hundar-så jag förkastar dem. Då tror jag ändå att jag kan ses som ganska "sträng".

Ingen har hittils lyckats övertyga mig om att dom metoderna skulle vara naturliga för hundar-så jag förkastar dem. Då tror jag ändå att jag kan ses som ganska "sträng".

Samma här.
Fast jag uppfattas nog inte som så jättestäng, däremot har jag vissa regler som hundarna ska hålla sig till och gör de inte det så säger jag lugnt åt dem att de inte får göra så som de vill göra.
Jag ser ingen anledning till att hetsa upp sig.

En flockledare är någon man följer med glädje!
Därför att det innebär fördelar för en själv
Alltså att det görs trevliga saker roliga saker, man får mat osv.
En bra flockledare behöver aldrig ta till hot eller hårda metoder.
Det räcker med kroppsspråk och utstrålning.

Detta är det som flockdjur använder sig av, se på en vargflock, hästflock osv.
Förstår inte att man överhuvudtaget kan få för sig att en flockledare är någon som hotar, biter, är allmänt otrevlig:confused:
Var har man fått dett ifrån??
Vad som händer då är att hunden blir kuvad/strykrädd men det är i regel inte det man vill eller??

Vad man gör om man vill vara en bra ledare för sin hund, det är att vara vänlig, men tydlig och konsekvent.
Se till att om hunden gör som man begär av den så leder det till saker som är positiva för hunden tex lek, mat eller smek.

Finns mängder med bra böcker om detta att låna på biblioteket!

En flockledare är någon man följer med glädje!
Därför att det innebär fördelar för en själv
Alltså att det görs trevliga saker roliga saker, man får mat osv.
Det räcker med kroppsspråk och utstrålning.

Detta är det som flockdjur använder sig av, se på en vargflock, hästflock osv.
Förstår inte att man överhuvudtaget kan få för sig att en flockledare är någon som hotar, biter, är allmänt otrevlig:confused:
Var har man fått dett ifrån??
Vad som händer då är att hunden blir kuvad/strykrädd men det är i regel inte det man vill eller??

Vad man gör om man vill vara en bra ledare för sin hund, det är att vara vänlig, men tydlig och konsekvent.
Se till att om hunden gör som man begär av den så leder det till saker som är positiva för hunden tex lek, mat eller smek.

Finns mängder med bra böcker om detta att låna på biblioteket!

Kunde inte sagt det bättre själv!
Verkar ruktigt idiotisk att bita hunden i örat, ett gränsfall till djurplågeri.
Maktmissbruk, tänk på vad hunden kan göra om den biter tillbaka.. då blir det nog inte bara ett litet sår. Usch och fy! Så beter man sig inte! Där kunskap tar slut tar våldet vid..

Åjo,men det beror sig helt på individen. Och man ska definitivt inte behöva göra det ofta. På min hund behöver jag det knappast. Han är vek nog att bli skraj om jag rynkar ögonbrynen-då vore det inte schysst att vara hårdare.

Men bitas och vräka ner på rygg är bara stollerier och dessutom en dum risk för ens egen del.

det stora problemet, när vi försöker härma hundars beteende, är att vi inte är hundar, och alltså inte har möjlighet att utföra beteendena på ett korrekt sätt. det blir helt enkelt inte särskilt bra. problem nr två är att vi inte kan läsa de där små nyanserna i hundens språk särskilt väl, speciellt inte när vi är arga. så våra försök att härma tar väldigt ofta på fel sätt. vi går in för hårt vid fel tidpunkt och resultatet blir en rädd hund.

hundar biter inte varandra i strupen lite då och då. faktum är att jag aldrig har sett en hund bita en annan hund i strupen, där avsikten inte har varit att skada motståndaren allvarligt. ständiga dödshot främjar knappast sammanhållningen i flocken, utan leder till spänningar och försämrat samarbete. hur någon person, som ju ska vara hjärnan i förhållandet människa-hund, skulle få för sig att skapa detta dåliga samarbete med vilje, är för mig en gåta.

det stora problemet, när vi försöker härma hundars beteende, är att vi inte är hundar, och alltså inte har möjlighet att utföra beteendena på ett korrekt sätt. det blir helt enkelt inte särskilt bra. problem nr två är att vi inte kan läsa de där små nyanserna i hundens språk särskilt väl, speciellt inte när vi är arga. så våra försök att härma tar väldigt ofta på fel sätt. vi går in för hårt vid fel tidpunkt och resultatet blir en rädd hund.
Precis min åsikt :bow:

Tack för bra svar! Ville veta om det verkligen var nödvändigt och bra, som ägaren till hunden påstår. Tyckte det verkade mycket konstigt...

Ska bara förtydliga att JAG inte använder några såna metoder! Jag nöjer mig med att ryta till när det behövs och det räcker gott och väl på min hund.

Har ju hört många gånger att i uppfostringssyfte så kan man trycka ner hunden och ta över strupen (som överlägsna gör i naturen), men finns det nån som helst mening med att bita hunden i örat om den varit olydig? Gör hundar så i naturen i uppfostringssyfte???

Jag har aldrig sett en hund bita en annan i örat i någon annan situation än under (valp)lek. Har definitivt aldrig bevittnat någon öronbitning som skulle vara i uppfostringssyfte. När våra hundar uppfostrar varandra så morrar dom, gör varnande utfall och -om det går långt- snabba smånyp på den kroppsdel som råkar vara närmst.

Har jag heller aldrig sett att hundar gör, därför blev jag mycket fundersam...
Tyvärr verkar det som att ägaren bestämt sig för att detta är en bra metod :cool:

Har jag heller aldrig sett att hundar gör, därför blev jag mycket fundersam...
Tyvärr verkar det som att ägaren bestämt sig för att detta är en bra metod :cool:

Tråkigt, inte ens vargar beter sig på det viset hon verkar vilja påskina.:crazy:

En vän till oss gör så på sin hund. Han kan ha stora köttsår i öronen. Grymt tycker jag och inte motiverande på något sätt. Och det är jag helt öppen med även mot dem. Sånt vill jag inte vara med om.

Det finns mycket bättre sätt att skaffa koll på sin hund på.

En vän till oss gör så på sin hund. Han kan ha stora köttsår i öronen. Grymt tycker jag och inte motiverande på något sätt. Och det är jag helt öppen med även mot dem. Sånt vill jag inte vara med om.

Det finns mycket bättre sätt att skaffa koll på sin hund på.

Jag hoppas du har uttryckt din åsikt över det här? För henne/honom alltså?

Om inte annat låter det jädrigt omständigt och opraktiskt att få fatt i hundens öra för att bita. För att inte tala om allt hår man får i munnen och mellan tänderna :p

Nämen skämt åsido. Jag kan gott ta tag i nackskinnet på en hund, men att kasta dem på rygg och bitas känns väldigt overkill. De allra flesta hundar förstår betydligt mindre signaler än så.

Ja ush, visst är det hemskt! Den här hunden bara skriker i panik/har så ont... Synd att det är så svårt att få någon fälld för djurplågeri, hon har fler "alternativa uppfostringsmetoder" även hästarna råkar ut för hennes raseriutbrott... :(

Att bita hunden i örat när den gör fel är lika vansinnigt som att slå till hunden, att vräka omkull dem på rygg är inte heller något som löser några problem, jag mår verkligen illa när jag ser sådant och ifrågasätter alltid varför? vad vill de ha ut av sitt handlande? ofta får man till svar att de dominerar hunden att visa sig underlägsen för "annars tar hunden över" jag har aldrig under de 11 år jag haft hund haft andledning till att ta till sådant för att min hund ska se mig som ledare, en ledare är positiv inte negativ.

Du kan ju fråga henne om hon vill ha en hund som lyder av rädsla eller av glädje! om hon vill att hunden ska vara en glad eller rädd och ledsen hund.

En hund ska vara glad över att tillbringa tid med sin människa, inte rädd.

Att bita hunden i örat när den gör fel är lika vansinnigt som att slå till hunden, att vräka omkull dem på rygg är inte heller något som löser några problem, jag mår verkligen illa när jag ser sådant och ifrågasätter alltid varför? vad vill de ha ut av sitt handlande? ofta får man till svar att de dominerar hunden att visa sig underlägsen för "annars tar hunden över" jag har aldrig under de 11 år jag haft hund haft andledning till att ta till sådant för att min hund ska se mig som ledare, en ledare är positiv inte negativ.

Du kan ju fråga henne om hon vill ha en hund som lyder av rädsla eller av glädje! om hon vill att hunden ska vara en glad eller rädd och ledsen hund.

En hund ska vara glad över att tillbringa tid med sin människa, inte rädd.

:bow::bow::bow:
Mycket klokt inlägg!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 107
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 239
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka