Nån mening med att bita hunden i örat?

Sv: Nån mening med att bita hunden i örat?

Har skrivit det förut och skriver det igen att bita hunden i örat är något folk har sagt att man ska göra ialla tider MEN det är ett skämt alltså man säger bara så det är inte meningen att man ska bita hunden på allvar! Och om din kompis dessutom biter hunden så att den tillochmed får sår på örat så skulle jag klassa det som djurplågeri för då gör hon juh medvetet illa hunden är hon inte rädd att den ska få bloöra mm?

Jag är uppvuxen med hundar och jag har ALDRIG sett en hund bita en annan hund i örat som någon slags tillrättavisning! därimot så tuggar våran valp alltid på dom andra hundarnas öron för att han är go med dom han gör helänkelt så för att det ska vara mysigt och han biter juh inge hårt det är mer som att han använder öronen som någon slags snuttefilt!

Tänk vad din väns hundar ska vara förvirrade om det är så att hundar tuggar på varandras öron för att vara snäll (ungefär som när hästarna kliar varandras mankarna) så kommer din vän och gör så när hunden har gjort något fel då undrar jag hur hunden tolkar det?

Ursäkta att jag låter lite arg jag blir bara lite uppretad när folk gör massa konstiga saker mot sina djur och sedan försöker lura andra människor att göra samma sak, du ska inte ta åt dig personligen av vad jag skriver.

Vill också skriva (det många säkert vet från mina tidiager inlägg) att jag är inte rädd att ta tag i min hund om det behövs MEN jag skulle ALDRIG medvetet göra illa den. Min pappa tävlar och tränar skydd så jag har sett dom mäst hårdnackade hundarna, Hundar som man är förvånad att någon överhuvudtaget kan ha pli på men det har dom! Vist kanske hundägaren ibland tvingas ta i med hårdhanskarna för att många av dessa hundar är så självgåände och söker inte mäniskor kontakt och stöd MEN skillnaden är hunden gör sig inte illa, och jag har aldrig varit med om att någon har behövt bita sin hund i örat. GÖR ALDRIG EN HUND(eller något annat djur) ILLA MEDVETET!

Senast ändrad:

Det känns så förjävligt! jag är ingen hundtränare eller expert och visste inte hur allvarligt ägaren skadar hunden psykiskt med detta! tyckte bara det verkade så konstigt och fel... Vet inte vad jag ska kunna göra för hunden heller... Jag är nu mycket osams med personen eftersom jag röck tag i henne när hon spöade upp en nervös 4 åring (häst) som var livrädd när den skulle få skor för första gången. Var ett jäkla liv med hovslagare och allt. Men jag tålde inte att det pågick helt enkelt. Vad kan man göra? Har ju inga bevis direkt...

nu nr du skriver det, så har jag verkligen aldrig heller sett hundar bita varandr ia öronen. förutom valpar som drar min stackars papillonkille i öronhåren haha =P
och när han tillrättavisdar henne, elelr någon annan valp, brukar han faktist bita dom rakt över nosen, ser hemskt ut, men inte ofta dom piper till av det ens.

så vart kommer bita-i-örat-grejen ifrån?!

det där strupgreppet skulel jag väl kunna tänka mej är ett rent missförstånd. ser aldri gheller hundar bita mot strupen, snarare nacken för att försvara/tillrättavisa hunda ri sin egen ålder. men aldrig sett det bland vuxna eller småttingar som känner varandra.
brottning i all ära, men har aldrig sett några struphot.

detta går mycket emot mina egna metoder, så har aldrig ägnat dem närmare eftertanke men nuså. nu snurrar det i bikupan =D

har däremot provat att tex lägga min hund ner när han blir okontaktbar, och det enda som händer är att han riktar sin frustration på mej istället och, jag ska ju vara den som leder bort obehaget, inte tillför det. så det där är sen länge provat och funkar INTE! på min hund. och kommer som sagt aldrig använda det på någon annan, nu när man vet bättre.

har däremot provat att tex lägga min hund ner när han blir okontaktbar, och det enda som händer är att han riktar sin frustration på mej istället och, jag ska ju vara den som leder bort obehaget, inte tillför det. så det där är sen länge provat och funkar INTE! på min hund. och kommer som sagt aldrig använda det på någon annan, nu när man vet bättre.[

Och antagligen gjorde han så för att han inte förstod behandlingen-liksom dom flesta hundarna. Vissa verkar dock inte hajja att metoden inte funkar-utan försöker då ännu mer! :crazy:

Jag tror att det är en väldigt missförstånd metod att lägga ner hunden för att man inte får uppmärksamhet låter för mig fel alltså det är an sak om hunden är flamsig och man tar tag i den och säger nu är det allvar och inte lek men för att få en bra kontakt med hunden krävs det nog något annat knep.

Vet att pappa använder sig av lägga ner hunden metoden på Norton men inte på det viset ni tänker er.
Uppfödaren berättade att hundarna från han kennel lätt skruvade upp sig lite för mycket (det slår lätt över till pip och skrik stress)och för att motverka det skulle man lära hunden från att den var valp att när man lägger den ner på marken så är det dags att lugna ner sig lite. detta skulle vi lära han genom att när som helst fånga in valpen i knät lägga ner han på sidan och låsa fast den med bena och lägga båda händerna med ett lätt tryck på hunden skulderblad (det är inte så hemskt som det låter men vet inte hur jag ska förklara) när valpen ligger helt stilla och inte stressar börjar man klappa den sakta för att sedan släppa helt. första gången kunde det ta flera timmar innan valpen inser att det inte var någon mening att prova ta sig loss men sedan går det lättare och lättare. när är det bara att säga ligg sedan lägger man han på sidan och det blir ett direkt kommando att lugna ner sig. hittills verkar det vara en väldigt bra metod för att få hunden att lugna ner sig som en av och på knapp liksom.

Senast ändrad:

Ja det är hemskt, det är aldrig roligt att vara ovänner specielt inte när det handlar om vad man anser är rätt eller fel i djursköttsel. Det år svårt att veta vad man ska göra. Är det att du anser att hennes behandling mot djur är så pass illa att djuren tar ska ska du inte tveka att anmäla henne man kan juh faktiskt anmäla anonymnt. Men jag vet inte hur allvarlig det ses att bita hunden i örat men jag tänkte efter som du skriver att ni började bråka när hon provade spöa en häst så kanske du har sett mer som kan tänkas som tvivelaktigt. Annars är det nog bara stå på dig som gäller säg vad du tycker och tänker och va inte rädd för att göra fel man ska lita på sina instinkter tror du att det är fel så är det säkert det.

precis, det blir bara en kamp somd et inte går att avsluta på ett bra sätt.

den metoden kör min kompis föräldrar med sina hundar oxå.

och soms agt, det är ju skillna dpå att lägga ner för o lugna, och lägga ner för o straffa.

Tack för stödet! Jag är inte alls sån som överreagerar på saker. Det bara skär i mig när hon blir förbannad, hon gör vad som helst med hästarna bara för att få sin vilja fram. Hunden får inte slicka sig när han vill heller, då kan han få en fot i sidan om han inte slutar direkt...

Men anmäla anonymt, om man inte har några direkta bevis då?

Om hunden har sår på öronen så har du väl bevis? Vad säger hon om någon konfronterar henne då? Om hon inte lyssnar på dig så kanske på någon annan?
Jag har en kompis som skaffade en blandis för ett par år sen och hon hade väldigt suspekta lösningar på vissa av problemen de stötte på... Det är jätte svårt att nå fram till en sån person och hon lyssnade efter mkt om och men och hennes hund är super go nu, men en aning vek...
Hur gammal är personen? Låter ju som att det är någon som har en väldigt tydlig bild av hur saker och ting ska gå till "Her way or the highway"
Respekt får man inte, man förtjänar den!

ja alltså jag är inte något vidare bra på det där hur det fungerar men det skadar juh aldrig att ringa och prata med dem. sedan kan juh dom säga vad de tycker att du ska göra eller om dom kanske far ut och kollar för även om de inte ser något så kanske hon åtminstone skärper tillsig om hon får ett besök

Jag är ganska övertygad om att det inte är någon lätt match att nå fram till henne. Mig lyssnar hon definitivt inte på, och ingen annan heller direkt... Hon är 23 år gammal.
Jo hunden har sår på öronen, men det försöker hon säkert förklara bort (om jag känner henne rätt)...
Vet inte om hon tycker hon gör rätt eg. När det är "främmande" folk på gården så gör hon ingenting, men har hunden varit olydig så bestraffar hon den när de åkt, och hunden har ingen aning om vad den blir bestraffad för!
Ska nog följa rådet som Mosa gav och ringa anonymt och hoppas att de åker och kollar, då kanske hon blir lite skrämd och lägger av, även om jag har mycket svårt att tro det :(

Vad skulle ni gjort?

Jag skulle blivit fly förbannad och slängt någon vettig bok i ansiktet på henne (inte bokstavligen kanske) om hunduppfostran och hur en hund fungerar.

Flyförbannad ÄR jag, det där om att slänga en bok i nyllet vet jag inte riktigt :p
Det viktigaste är ju att hon slutar med det hon håller på med! Vet bara inte hur:confused: Ska ring djurskyddet på måndag tänkte jag, men om de inte vill åka ut och kolla då? Vad gör man då?

men snälla nån, vad ska det vara bra för? :crazy:

så skulle jag aldrig göra och har man ett bra förhållande till sin hund så behövs inga kraftiga bestraffningar!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 107
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 239
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka