Nån med lastbilchaffis?

Sv: Nån med lastbilchaffis?

Skaffa inte barn innan du är klar med din utbildning och har fått ett stabilt jobb!

Det går alldeles utmärkt att skaffa barn innan man är klar med vad man vill göra med sitt liv ( arbete/utbildning ) :p

Huvudsaken är att man tillsammans har en bra grund att stå på och god ekonomi anser jag..

Att man inte är klar med sin utbildning och tar upp det efter mammaledigheten ( eller börjar utbilda sig efter ledigheten ) ser jag inga problem alls med faktiskt..

Det finns flera vägar att nå målet....

Det finns långt mer viktiga saker att fokusera på innan man skaffar barn anser jag :)

Skaffa inte barn innan du är klar med din utbildning och har fått ett stabilt jobb!

Då är jag alltså en dålig mamma som kom på efter jag själv fick barn vad jag vill bli när jag blir stor och kommer börja plugga efter föräldraledigheten, och ännu sämre är jag för att första arbetsdagen efter min föräldraledighet blev jag uppsagd från mitt fasta jobb där jag jobbat heltid i 4½ år och tjänar +250.000kr/året?

Ja jag vart verkligen jätte glad då jag såg denna tråden, och att det fanns ngn mer som vill ha så mkt klart för sig som möjligt inför det som komma skall.
Vi är ju inte i exakt samma situation, då våra sambos inte har samma jobb, men däremot så sitter vi på ganska så lika funderingar, lr iaf snarlika sådana.
Jag har alltid haft vissa saker som jag ska ha gjort, och detta har gällt från att jag lekte med dockor.
Det är aldrig ngn som sagt ngt till mej, jag har länge vetat hur jag vill ha det innan jag funderar på barn.
Detta var mina punkter:
*Stadigt förhållande
*Fast jobb
*Bra bostad
*Egen bil
*Utbildning avklarad (jag avskyr att läsa, och trots det, så fattade jag (för mej) det tunga beslutet att avsluta det jag påbörjat trots att det var en otroligt jobbig tid. För hade jag inte avslutat det då, hade jag absolut inte tagit upp det senare i livet, vilket för mej hade gjort att jag inte kunde få det jobb jag ville ha. Med detta menar jag INTE att det är fel att skaffa barn innan utbildningen är klar. Det jag menar är att jag är så förbannat lat, så jag hade aldrig satt mej i skolbänken igen.

Dessa punkter är idag verklighet, och tanken på att försöka skaffa barn dyker upp mer än en gång om dagen. Där av mitt intresse för denna tråden, och även allt annat här på förälder. Jag vet att man absolut inte kan förutspå hur framtiden kommer att se ut, men jag vill endå veta att jag gjort det som är möjligt, och att vi har bra förutsättningar för att skaffa barn.

Förlåt om jag kapade tråden nu, men som sagt, bra tråd detta, följer med intresse, och hoppas på mkt information.

pmm och Calazirya - Jag orkade inte ens kommentera kallbastus inlägg, tyckte det inte var dennes sak när man skaffade barn. Är helt inne på er linje, man kan ta ev utbildning senare. Sen är det inte ens säkert man har kvar jobbet när man blir mammaledig, hört att det finns folk som sparkar kvinnor som vill ha barn. Så det är ju ingen garanti på att man har kvar jobbet sen efter att ha klämt ut ungen och sen varit hemma med den i ca 1 år.
Enligt kallbastu skulle min ensamstående mamma varit dålig mamma för hon läste till "bara" förskolelärare men hon var tydligen inte klar när hon fick mig och mina småsyskon. För nu som ensamstående mamma till tre barn och i vuxen ålder har hon pluggat till både specialpedagog och talpedagog. Så visst kan man även som ensamstående tillgå utbildning som ensamstående och vuxen om man är duktig på att planera ekonomin.
Men som sagt, orka kommentera när jag vet hur bra det kan bli även om man inte är "färdig". Det finns ju folk som pluggar i vuxen ålder och ändå har barn... *suck*

Tamzy - Jag tycker det är viktigare att jag känner att jag kan ge mitt barn trygghet. Och det är ungefär som dina punkter. Jag funderar ju på utbildning nu och tänker påbörja den. Sen vet jag inte hur jag kommer göra. Jag och sambon har inte pratat så mycket om det än. Vi väntar nog lite, han vill inte heller ha barn nu än, som jag, eftersom både vi känner att vi behöver mer stabilitet i vårt förhållande innan vi vågar fullt ut. Går jag utbildning blir jag klar våren 2012. Då har vi också varit tillsammans i 4 år och då är vi säkert säkra nog på vad vi vill :)

Äsch..

Jag är sjukskriven just nu, sedan ska jag vara mamma ledig 1 år ( innan sambon tar över 1 år ) och sedan ska jag rehabiliteras.

Sedan kan jag börja luska ut vad jag ska göra med mitt liv ( arbete/utbildning )..

Jag anser att det finns så mycket viktigare saker att fokusera på INNAN man skaffar barn och det går alldeles utmärkt att studera efter att man har fått barn ( hälsar min mamma ) ;)

Då är jag alltså en dålig mamma som kom på efter jag själv fick barn vad jag vill bli när jag blir stor och kommer börja plugga efter föräldraledigheten, och ännu sämre är jag för att första arbetsdagen efter min föräldraledighet blev jag uppsagd från mitt fasta jobb där jag jobbat heltid i 4½ år och tjänar +250.000kr/året?

Vad jag minns skrev inte Kallbastu något om att man automatiskt var en dålig mamma för att man skaffar barn före utbildning och jobb?

Jag vet inte vad Kallbastu har för erfarenheter men min erfarenhet är att det mesta löser sig. Det är däremot mycket tråkigt om man ex.vis måste lämna barn på förskola före man känner att de är redo just för att ekonomin inte går ihop (alla har ju inte haft jobb före man skaffar barn och då blir föräldrapenningen väldigt låg....). Man blir så maktlös.

Personligen hade jag aldrig orkat läsa min utbildning efter att jag fått barn (är jurist) men det finns uppenbarligen de som fixar det utmärkt.:)

Ja, jag tycker t.ex det är viktigare att man VET att man själv kan ge ett barn trygghet oavsett vad som händer. Det vet jag inte idag och det är den största skälet till att jag vill vänta. Sen är det även det att barnet ska också kunna vara tryggt OM det händer mig något.
Sen om jag vill gå utbildning eller inte kvittar. Bara vi är säkra på att vi klarar oss med vår ekonomi så vi har tak över huvudet och mat i kylskåp/frys. Det är det viktigaste för mig, det MINSTA vi ska ha innan vi skaffar barn. Förutom att förhållandet är bra när vi vill skaffa barn också, målet är ju att hålla ihop :p

Det kallbastu skrev var att man skulle ha utbildningen klar och stabilt jobb, det går inte alltid hand i hand med bra vs dålig ekonomi.

Dvs lever man i ett förhållande med god ekonomi så är inte utbildning allt och ett stabilt jobb kan pappan ha iaf :)

Nej hon skrev inget om dålig mamma och jag tror inte hon menar så som pmm fick det att låta heller.

Det jag syftade på var att det finns så mycket annat som är viktigt, dvs stabil ekonomi och ett tryggt och starkt förhållande exempelvis ( är man ensamstående direkt så krävs det ju lite mer av mamman kanske .. )

Men man behöver inte som mamma vara klar med sin utbildning, det är inte det viktigaste :)

Nej det tyckte jag inte heller, att ha allt "färdigt" garanterar en till att ha god ekonomi.

Tyckte bara det var en dålig kommentar. En sån kommentar uppfattas lätt fel också.

Dvs lever man i ett förhållande med god ekonomi så är inte utbildning allt och ett stabilt jobb kan pappan ha iaf :)

Visst är det så. Och har man själv jobb är det sällan något problem.

Förhållandena kan dock ändras och blir man ensamstående utan arbete och jobb så får man det tufft ekonomiskt (även fast det går) hur mycket pengar pappan än tjänar.

Självklart och därför bör man ju ha ett stabilt och tryggt förhållande som klarar en hel del påfrestningar ( med det inte sagt att det går vägen för det ).

Jag vet att jag skulle klara mig rent ekonomiskt även om jag och pappan nu skulle bryta upp i tidigt skede av bebisens liv och det anser jag vara viktigare än att man ska vara klar med utbildningen.

Förstår du lite hur jag menar, eller snurrar jag ihop det ?

Jag tycker du har blivit mycket snällare och mjukare när du skriver sen du blivit gravid också :D

Håller med dig om allt du sagt förresten. Så länge man vet och känner att man fixar det, oavsett om man råkar bli ensam eller har kvar partnern så är det fritt fram. Man måste ju ha plan B om plan A inte funkar. Plan A är ju naturligtvis att ha kvar mannen och han har ett bra jobb så familjen klarar sig. Plan B är lite mer individuellt hur det ska fungera. :)

Haha tycker du, vissa säger tvärtom ;)

Beror nog på i vilken tråd jag svarar och om jag är irriterad när jag ska skriva svaret :p

Är sällan inne på ÄU, men där blir jag mest irriterad hela tiden så när jag svarar där lindar jag inte in något i bomull :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Senast: Liran
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar