Namngivningsceremoni?

Lenis

Trådstartare
Nån som haft/varit på o kan ge tips på utformning, eller hur man INTE ska ha det? I min familj är vi alla döpta (dock många av oss utomhus så inte så superkyrkligt ändå utan mer avslappnat) men pappan vill inte att T ska döpas så nu får det bli en hemmavariant. Men jag har ingen aning om hur såna går till (även om jag fattar att man kan göra lite hur man vill). Idéer nån?? :)

Nån som haft/varit på o kan ge tips på utformning, eller hur man INTE ska ha det? I min familj är vi alla döpta (dock många av oss utomhus så inte så superkyrkligt ändå utan mer avslappnat) men pappan vill inte att T ska döpas så nu får det bli en hemmavariant. Men jag har ingen aning om hur såna går till (även om jag fattar att man kan göra lite hur man vill). Idéer nån?? :)

Vi körde på konceptet VÄLKOMSTFEST i stället, det kändes bättre för oss. Vi hade bland annat pennor, lappar, kuvert i olika färger och en postlåda där gästerna kunde skriva ett brev eller en hälsning till J. Perfekt fin grej att spara för framtiden. :up:

Mingelmat, fruktspett, mycket popcorn och ett avslappnad och skönt sätt att träffas. Vi höll ett inledande tal och öppnade presenter emellanåt. Ingen ceremoni eller så.

Vi gjorde det enkelt för oss och hyrde in oss på en liten mysig sommarrestaurang i en småbåtshamn i närheten. De ordnade en fisksoppa till lunch och sen hade vi köpt tårtor själva. Vi bor litet, så att bara få plats med alla vi ville bjuda hade blivit trångt. Kostnaden blev inte så fasligt mycket mer än om vi hade ordnat allt hemma.
En kusin till mig sjöng en visa och spelade gitarr under tiden som ett bildspel med foton från en nyföddfotografering rullade i bakgrunden. Sen berättade vi hur vi hade valt namn och vad de betyder. Det kändes alldeles lagom för oss.

Jag googlade och hittade en hemsida med massa tips.
Vi var hemma hos min mamma (trädgården var tanken men tråkväder). Hade en liten "ceremoni" där jag höll ett litet tal om V, hans personlighet och vad vi ser fram emot i föräldraskapet, samt vilka namn han fått och varför. Han fick en fadder, presenterade henne, hon fick en liten present och fick sätta en blomkrans på hans huvud. Sen fikade vi, bjöd på kaffe och tårta typ.
Hade fixat lite dekorationer och det blev ett fint tillfälle för mer avlägsna släktingar att träffa sonen för första gången. Hade gärna haft nån sång med men fick inte in det på nåt sätt som kändes naturligt för oss.

Vi har haft ungefär som barnkalas, förutom ett mycket kort tal om namnen vi valt och en sång som vi sjöng tillsammans (sång till friheten till första och utan dina andetag till andra). Brorsan hade en stor tavla och fingerfärg där alla fick göra sina handavtryck samt en bok där man fick skriva en hälsning eller ett råd till barnet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 181
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar