Namn hjälp

Sv: Namn hjälp

Vi valde pappans efternamn utan särskilt lång diskussion. Jag är inte förtjust i mitt eget efternamn, trots att det är ett släktnamn som hängt i länge. Men vill något av barnen lägga till det, så fine by me. Jag tänker iallafall släppa det när vi gifter oss. När vi nu lyckas med det... vi har varit på gång två gånger men det har runnit ut i sanden. Troligen för att jag varit gravid båda höstarna vi haft allvarliga planer på att gifta oss. Brist på ork, och sen vill jag kunna skåla i ett glas god champagne på min bröllopsdag.

GRATTIS vill jag börja säga ;)

Jag tycker att dessa är rätt fina namn:

Rosa, Tindra, Cazzandra, Love.

Plexus, Benjamin, Aragon, Williballd.

hej du!! Grattis till en liten!!

När jag väntade min son så hade vi hans (Ville Lars Leonard) och ett flicknamn (Otilia Saga Margaretha) förutbästämt...

Så nu väntar jag på min lilla Otilia oxå bara... nee, men det får dröja några år till.. plutten är ju bara 8mån.... ;)
Men man kan ju "öva" sålänge.... :idea:

Grattis!!
Listar upp lite namn jag gillar här:

Isak (heter våran son)
Noel
Albin
Fredrik
Simon
Oscar
Leon
Erik
William
Wilhelm

Isabell/a (hade vi fått en dotter hade vi valt Isabell som namn)
Sanna
Hanna
Inez
Wilma (hade vi också som alternativ)
Felicia
Sabrina
Cornelia
Amanda (passar bra ihop med Isabell för övrigt om man vill ha två namn)
Rebecka (min brosdotters namn)
Irma
Kristin/a
Katrin/a

Senast ändrad:

KL

Okej nu har ni valt namn till erat kommande barn men det är kul att prata namn. :)

Innan jag blev gravid hade jag bestämda namn till mina kommande barn o det skulle dom ABSOLUT heta. Men så blev jag gravid o plötsligt blev jag otroligt kräsen...haha.. Lyssna bara på detta:

Alla bra namn är tagna eller så har man fått ansikten eller personer man ogillar till de flesta namn. Innan tyckte jag oxå att ju konstigare desto bättre. DET tycker jag inte nu. Lite udda ska det vara men det måste ju hänga med o funka genom ett helt liv. Sen vill jag absolut inte ha ett namn som garanterat ger ett smeknamn, t ex Alexander kommer att heta Alex, Madeleine blir Madde, Josephine Jossan osv.
Vidare så får namnet inte rimma illa på något. Flora är t ex jättefint men vad rimmar det på...? Eller namn som man kan lägga till en bokstav framför o få det till nåt helt annat, typ Ilse blir "Vilse".

Nä plötsligt blev det krångligt med namn...:grin:

Elliot var det finaste namnet jag kunde tänka mig till en pojke innan. Eller Tristan. Blev det en flicka skulle hon heta Tintin...

Men sen ändrades det till den fullständiga o perfekta kombinationen: Ellen Vilja Lovisa. :love: Det tycker jag i o för sig fortfarande men det tycker inte pojkvännen... Astrid är fint men det heter hunden. :D

Nu vet jag att det är en flicka i magen o det preliminära namnet är Agnes. Hade det varit en pojke hade det blivit Nils (visserligen med risk för Nisse men jag tror inte det ändå..), om inte pojkvännens efternamn börjat på just Nils... August är oxå fint o Vidar eller Alvar.

Men sen ska ju faktiskt barnet passa till namnet oxå. Tänk om det inte alls är en Agnes i magen? Det kanske verkligen inte passar. Jag hette Louise från det att jag var nyfödd o 4 månader framåt men sedan kom mina föräldrar på att jag inte var en Louise alls utan mer en Sophie o idag är jag supernöjd med det namnet. Hade jag hetat Louise hade jag varit en helt annan människa.

Förstår ni vilka problem jag genomlider??
Pojkvännen bara suckar o säger att det finns fortfarande gott om tid till att bestämma namn. 3 månader är väl inte gott om tid heller??! :eek:

/S

Grattis!!

Wanda
Maria
Karin
Cathrine
Sophie
Margareta
Elisabeth
Lisbeth
Eliza
Erica
Cassandra
Missy
Rebecka
Anne
Anna
Anita
Gunnel
Gunhild
Patricia
Rose
Rosita

Eric
Dawid
Joseph
Bengt
Antonio
Patric
Samuel
Benjamin

Senast ändrad:

Pojke: Jamie :love: & Joel

Flicka: Isabell (mitt andranamn), Nova, Tilde

Jag tycker absolut inte att engelska namn har white-trash stämpel, varför skulle ett fint engelskt namn som Jamie ex vara trashigt?

Jag tycker absolut inte att engelska namn har white-trash stämpel, varför skulle ett fint engelskt namn som Jamie ex vara trashigt

Smaken är som baken !

Jag gillar inte engelska namn på barn utan den anknytningen. Det tycker jag är White-trash. Precis som "påhittade" namn som Tindra, Vilja, Neo ... som antaligen kommer att vara helt vanliga "Svensson" namn om några generationer.

*kl*

Lägger in wikipedias definition av WT-namn:
Begreppet har i viss mån sökt sig till Sverige, där det kan höras använt som nedsättande uttryck om etniska svenskar med låg social status. Ibland talas det exempelvis om WT-namn eller white trash-namn, vilket syftar på att föräldrar med en lägre social status oftare väljer mera udda och trendiga namn åt sina barn.

Jag använder aldrig uttrycket WT-namn själv, men jag har alltid kopplat namnet WT till de faktiska namn som är representerade inom kriminalitet och i fängelse..

Vi får väl se om några år vilka som sitter i finkan, om det är Kevin, Jason, Melissa och Cassandra eller om det är Karin, Anna, Gustav och Erik :-)

Ja precis, läste statistik på vilka "namn" ( vad knasigt det låter ) som satt i fängelserna nu ( undrar vart jag fann den ).

Jag lägger ingen värdering i hur andra döper sina barn på något djupare plan, däremot tycker jag att man ska vara medveten om vad namnets betydelse och vara införstådd med att det är barnet som ska bära namnet genom livet.

Summa summarum: Alla kan inte tycka om alla namn, alla har vi olika "krav" .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka