Namn hjälp

Sv: Namn hjälp

Nej, men med dig är skadan redan skedd ;), gör ditt blivande barn en tjänst ;) Alexander på en pojke då? Tycker din andra son har fina namn, även om de inte har samma mamma vore det ju fint med namn som passar ihop.

Jag har egentligen gjort min dotter lite av en otjänst, Ronja är inte direkt ett internationellt hundra procent gångbart namn, men det får gå ändå :angel:

Jag måste säga att jag tycker att James är hundra gånger bättre än Jason, som känns lite i samma kategori som Kevin och Tindra, som jag inte alls kan med.

Mabo är jättefint och otroligt udda. Är det finskt?

Ja tror att de är finskt, men vågar inte säga säkert...

Jo den tanken har oxå vandrat i mitt huvud att bröderna ska ha "passande" namn, men kan bli ganska svårt att få de att passa på ett bra sätt...

En tanke är ju att man tar mellan namnet från både mig och min äldre son Christian och gör de som förnamn på den nya (om de nu blir en son till) pga att Christian är ett släktnamn från min sida...

Min farfars döde bror hette det, min farbror heter de i mellan namnm jag och min son heter det i mellan namn...

Men känns även som att jag inte har rätt att bestämma de när de blir vårat barn och då ska väl inte jag bestämma namnet helt själv, modellen är ju att han får namnet: Christian James "något" Svenblad (de är vi iaf överäns om att han/hon ska ha som efternamn)

Kille blir de troligen någon kombination av Christian, James, "något till" och efternamnet Svenblad
och Tjej blir de troligen någon kombination av Alexandra, Mabo "något till" Svenblad

Grattis!

Jag tycker Alfonzo är ett grymt namn på en grabb, och MariLinda är ett fint tjejnamn (alltså uttalas typ "MarrriLinda, inte Mari-Linda":p), Melinda är också vackert!

Senast ändrad av en moderator:

Maximilliam tycker jag är riktigt fint på en pojk :love: nackdelen är väl att han lär kallas Max och jag vet inte om jag tycker det är lika fint.
Tjejnamn får jag fundera en stund till på.

*kl*

Är lite ego...

Tycker min sons namn är fint... han heter Zander efter sin pappa Alexander men X blev ett Z istället...

:love:

Kille: James, Christian, Eino Svenblad
Tjej: Alexandra, Mabo, Kileki Svenblad

Detta är dom kombinationerna vi kommit fram till efter att ha kollat lite olika släktnamn från både min och hennes sida...

Hampus vet jag att de inte kommer att bli, har X antal av dom i både min och hennes släkt sedan tidigare...

Om de blir en kille har vi varit inne på James lr Jason i förnamn...
Om de blir en tjej har vi inget namn alls just nu :cry:

Men som sagt är öppna för förslag på alla möjliga namn...

Mitt barn (Som jag aldrig kommer få eftersom jag inte tänker skaffa några barn...men ändå) kommer heta James om det blir en pojke. Efter the one and only - James Hetfield. :love:

Grattis!

Jag tycker att Elna är ett tokfint namn! :D

Kileki som ni pratat om låter jättefint!

Grattis :bump:

(Du får lägga in dig i gravid-tråden på förälder :angel:)

Vad har din son för namnförslag? Eller är han i "Astrid Lindgren" åldern och ska gifta sig med Pippi ;)

Jessica, Johanna, Jimmy, Jonatan.
Bianca. (svårt på B)
Charly, Cornelia.

Min son heter bara Rasmus, vi har inga traditioner att släktnamn ska gå i arv och tycker bara det är onödigt med ett namn man aldrig använder.

Hampus vet jag att de inte kommer att bli, har X antal av dom i både min och hennes släkt sedan tidigare...

Om de blir en kille har vi varit inne på James lr Jason i förnamn...
Om de blir en tjej har vi inget namn alls just nu :cry:

Men som sagt är öppna för förslag på alla möjliga namn...

Du verkar ju vara rätt så inne på engelska namn.

Jason är kanonfint!
Syrrans son heter Liam (Mitt förslag :D)
Annars:

K-Charlie
T-Eliza
T-Liv
T-Kimberly

Grattis!! :bump::bow::banana:

GRATTIS! först och främst!

Precis som någon redan har föreslagit så älskar jag namnet Alexander! Får jag en son ska han heta det, det är helt klart. :love: Andra fina pojknamn tycker jag är Isak, Nico, Wilmer och Eddie.

Bland tjejnamnen gillar jag Elin, Linnea, Ingrid och Nova. Visserligen ganska vanliga namn idag, men ändå.

Lycka till! ;)

Kul att ni är glada!

Gör ert ofödda barn en tjänst och tänk både en och tre gånger innan ni väljer ett amerikanskt namn. Kevin, Jason och liknande engelskklingande förnamn har en viss white trash-stämpel, eftersom mönstret tyder på att det främst är folk ur socialgrupp 3 som döper sina barn till det. De kallas då och då de nya y-namnen, dvs dagens version av Conny, Ronny, Jonny, Sonny osv. Vare sig folk erkänner sina fördomar eller inte, finns risken att någon som heter något sånt blir medvetet eller omedvetet diskriminerad när det handlar om t ex jobb. Det är upp till dig och mamman att bestämma huruvida det är värt det.

Personligen tycker jag dessutom att det låter mycket konstigt med ett utländskt förnamn och svenskt efternamn. Det finns tillräcklig många "svenska" namn som funkar att uttala på engelska.

grattis!

mitt finaste namn är Selma!
känner en tjej som heter Ilma (finskt), det tycker jag också är vackert.

*kl*

Grattis! :bump:

Nu ska jag själv inte skaffa barn, men om jag skulle ändra mig så skulle Vidar ligga högt på listan över killnamn, tycker det är jättefint. :love:

Tack! :laugh:

Vidar heter en väns son. Tycker det är helt ok även om det är ett namn jag inte skulle valt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka