Några tips ?

M

muppen00

Min dotter har en jätte trevlig shettis valack, men i ridningen har han börjat hyssa genom att slå bakuter imellanåt vilket skrämmer dottern.
Har någon nåt tips hur man kan få bort denna ovana ?
Kan ju inte gärna slänga mig upp o rida själv.:(
Ska börja köra honom bara vi hittat utrustning som passar, tror att det skulle kunna få honom lite lugnare.
Tacksam för alla tips !:bump:

Sv: Några tips ?

hur gammal är hästen/din dotter?
Kan ni hitta någon äldre lätt person som kan rida honom?
Tror du det är för att han jävlas? Kan det vara att han har ont ngn stans?
Annars är det nog bra att kunna göra av med hans energi på lite andra sätt, ni kan ju även löshoppa, tömköra osv...

Hejsan !
Dottern är 7 år och ponnyn 12 år.
Har gått igenom honom och han är helt fräsh, inga krämpor.
Tror att han mest är pigg och hyssar pga det men är lite orolig att det ska bli en varaktig ovana.
Svårt att hitta någon som duktig och pålitlig som kan rida honom.
Tror du att nh skulle kunna vara nåt ?:confused: Då får han jobba lite med huvudet.

När under ridpasset sparkar han bakut, är det tex. vid galoppfattningar eller närsomhelst?
Om han har överskottsenergi så testa longera honom innan ridningen

Jag tror precis som föregående skrivare att du skulle behöva ngn som kan hjälpa er med att "rida till ponnyn". Om ni har gått genom honom och är övertygade om att han är fräsch så finns det nog en överhängande risk att han bara busar med dottern. Nh är ju alltid bra men jag tror att ponnyn kan fortsätta busa med dottern även om ngn vuxen bygger upp ett bra förhållande till honom... Lycka till!

Lite när som helst när han tycker det passar in (även i skritten).

Tänkte om jag ev skulle höra mig för om någon bra nh och western tränare så hon kanske kunnde få lektioner.
Ponnyn är ju så himla mysig i all hantering så vi vill verkligen få det att funka !
Skönt att få ventilera sina funderingar med er och få nån annans syn på problemet.

NH är ju absolut ett bra alternativ OM du nu integrerar dottern i det, men kan tänka mig att hon är lite för ung för att ha detta "tänket" hela tiden som man behöver i NH. Men även om du sätter in NH så som du säger så måste han ju tänka lite med huvuvdet men är ju inte alls säkert han ger upp med sina hyss för det är ju inte riktigt samma sak. Hur tuff är din dotter? Själv vetjag i den åldern var jag inte rädd för ngt, och jag förstår att hon kan bli rädd när han börjar kicka lite närsom, men det är hon som måste vara hård emot honom inte ex du (även om jag vet att man säger ju till) men om det inte kommer från henne så kommer han ju aldrig inse att det är hon som bestämmer heller. Försök med NH du, gör lite trickträning kanske öva på "farliga saker" du vet pressenning osv så han som du säger får tänka lite med huvudet oxå. Löshoppa osv... Men som sagt ett tips är om du börjar med NH så försök integrera din dotter så att det är hon som befäster ledarskapet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama