Några frågor om ridning.

Sv: Några frågor om ridning.

Jag pratade med en bm nu i höstas då jag behövde auroraåterkoppling för att bearbeta,trots att det är 2,5 år sen sonen föddes nu. Hon sa att nästan alla får mer eller mindre problem med framfall. Jag ångrar lite att jag hade brått att rida på i högt tempo och ut och jogga lite väl tidigt. Dock har jag inga besvär idag och dr tror jag delvis är ridningens förtjänst.
Däremot tyckte jag att komma ut och skritta gjorde att jag hittade musklerna snabbare. Både i bäckenbotten och magen. Jösses vad ostadigt första gången jag hoppade uppochner skrittade var:D

Då får du nog vänta tills du är på förlossningen/bb och fråga barnmorskorna där. Jag upplevde att de BMorna hade bättre svar. Dessutom verkar mitt landsting vara fullt av hästägande BMor :D
Det kom även en sjukgymnast till BB och informerade om kroppen efteråt och träning.
När de säger att man ska ta det lugnt så innebär det nog att man ska lyssna på sin egen kropp. En del får jätteont av att sitta på en stol medan andra kan cykla efter en vecka. Vissa känner av foglossningarna långt efter förlossningen, andra kan få tillbaks smärtan när de anstränger sig å det måste ju vara ett tecken på att man ska ta det lugnare.

När jag började rida igen efter 3 månader så kändes allt ok men jag har många hästvänner/bekanta som suttit upp för tidigt. En del biter ihop (hästtjejjer är ju ett segt släkte) andra väntar med ridningen tills det känns bra.

ang framfall, är det därför många snittas istället? nästan alla bekanta till mig har snittats och jag har nog aldrig riktigt förstått varför (har inte direkt velat fråga)

Det tror jag inte, framfall kan man få efter snitt oxå. Oavsett vilken väg bebis kommer ut så påverkas ju bäckenbotten under hela graviditeten.
Är bäckenbottenförsvagad, och påfrestas, ökar risken. Är väl där lite ridningen kommer in så man inte överbelastar sej.

Hur länge red ni när ni var gravida?
Då menar jag normala ridpass i alla gångarter.
Fram till v36, sen vart jag för slö och hästen var värd lite bete.

Ni som red långt in i graviditeten, när föddes ert barn och hur var förlossningen?
Jag gick över exakt en vecka. Från första värken tills dess att han kom ut tog det fem timmar. En enkel "smärtfri" förlossning. (Första barnet)

Ni som födde vaginalt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?

Ca 4 veckor efter, men tog det lugnt. Nu är sonen 3 mån och jag kör fullt ut!

Är här någon som var aktiv tävlingsryttare så får ni gärna svara på dessa frågor. När slutade ni hoppa? När gjorde ni er sista tävlingstart?
Är aktiv tävlingsryttare, men ej inom hoppning, utan barrel race (westerngren). Avstod helt från tävling då barrel race är ett race mellan tre tunnor, och risken att trilla av kändes för stor.

Jag har några frågor ang graviditet, förlossning och ridning som ni gärna få svara på.

Då menar jag normala ridpass i alla gångarter.

Red lektion fram till vecka 20, då slutade jag pga problem med blödningar, jag ville inte riskera något. Jag hade nog med lätthet kunnat rida till vecka 32 väldigt aktivt. Efter det fick jag ont i bäckenet/bäckenbotten? vid stötiga aktiviteter som promenader.

Ni som red långt in i graviditeten, när föddes ert barn och hur var förlossningen?

Ni som födde vaginalt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?
Jag red första gången efter 6 veckor igen. Det kändes lite i bäckenet och jag valde att rida mycket i lättsits och lättridning. Efter två månader var de inga problem då var jag tillbaka helt kroppsligt igen. (Hade dock hållit mig i bra form under hela graviditeten vilket jag tror är jätteviktigt för återhämtningen)

Ni som födde med kejsarsnitt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?

Är här någon som var aktiv tävlingsryttare så får ni gärna svara på dessa frågor. När slutade ni hoppa? När gjorde ni er sista tävlingstart?

tio.........

ang framfall, är det därför många snittas istället? nästan alla bekanta till mig har snittats och jag har nog aldrig riktigt förstått varför (har inte direkt velat fråga)

Man kan väl få framfall även om inte fött barn.
Jag som både fött vaginal och blivit snittad skulle föredra vaginalt.

Tvingades sluta rida i v.7 pga foglossning. Inte vad man tänkt med tre hästar i superform mitt i tävlingssäsongen. Red igen efter ca 2 mån.

Knapp

Om allt går som jag vill så blir det kejsarsnitt, och jag hoppas att allt läker bra och att det inte tar för lång tid att återhämta sig.

Jag slutade rida rätt tidigt, runt vecka 19-20, eftersom jag fick ont. Att köra gick däremot bra så jag körde travhästar i både sulky, rockard och speedcart fram till två veckor före beräknat datum :P rätt korkat inser jag nu i efterhand och skulle inte göra om det om vi bestämmer oss för att skaffa fler barn.

Ca fyra veckor efter. Kände mig dock rätt svag i kroppen så jag tog lugna ridturer i början även om jag red i alla gångarter.

Senast ändrad:

Kl

Jag red nog till ungefär vecka 20 i alla graviditeter. Sen tog magen i framvalvet på sadeln + att balansen blev förflyttad. Dessutom var jag kissenödig hela tiden jag satt uppe på hästen. Och så var det jobbigt att ta sig ner från hästen.

Däremot så tömkörde jag fram till vecka 36-38 i alla graviditeter. Och när jag tömkör så står jag inte bara stilla på en liten fläck i mitten av volten, det kallar jag longering. Jag rör mig mycket och jobbar mycket på fyrkantspåret i alla gångarter. I slutet lät jag bara bli galoppen på rakt spår. Var lite svårt att hänga med.

Första barnet blev kejsarsnitt i v 38 pga säte. Kunde inte hålla på med hästarna alls i 10-12 veckor.

Andra barnet föddes i vecka 42 efter igångsättning. Kunde rida efter 4-6 veckor.

Tredje barnet föddes i vecka 41 av sig själv och då satt jag på hästryggen efter 1 vecka.

Det viktiga är att inte ha för bråttom med hästarna efter kejsarsnitt (även om det känns bra just där och då) och om man haft foglossning. Har man för bråttom då så kan det bli surt längre fram. Annars brukar det vara att om det känns okej så är det okej (både under och efter graviditeten).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 525
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 290
Senast: ako
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XVI