Jag hade en "lätt" graviditet med högst måttlig viktuppgång och inga direkta besvär, så jag red långt in i graviditeten (till ca vecka 34-35) och hade sedan en okomplicerad vaginal förlossning med lite bristningar, syddes med 3-4 stygn.När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna direkt?
Generellt var jag VÄLDIGT förvånad över hur snabbt kroppen återhämtade sig och kändes som vanligt igen, det tog ungefär två veckor för mig att känna mig kroppsligt återställd (och jag älskade att "få tillbaka" min kropp!)
Jag hade ingen tillgång till häst direkt efter att min dotter fötts, så det tog fem veckor innan jag satt på hästryggen igen, och då red jag som vanligt. Hade hand om en kompis unghäst då och några månader framåt, så det var ju ingen jätteavancerad ridning, men alla gångarter både på ridbana och ute i naturen.
Det kändes "som vanligt" direkt, men mitt uppehåll var ju inte heller jättelångt. Visst hade jag lite träningsvärk, men inte värre än så. Upptäckte dock att säkerhetsväst var väldigt bra för att "hålla in" mjölkstinna amningsbröst Just brösten kändes ju inte som vanligt förrän jag slutat amma!Hur lång tid tog det innan det kändes "som vanligt" igen, alltså så som det var innan graviditeten?
Nu kommer jag kanske med en kontroversiell åsikt, men jag tycker inte man kan lyssna på vården vad gäller ridning, om det inte är en sköterska/barnmorska/läkare med egen riderfarenhet. Som du säger finns det så många olika åsikter och det finns ju också många olika sätt att rida. Skillnad på att skritta en runda på en promenadhäst eller att rida terrängprovet i fälttävlan, liksom! Jag tror att det bästa du kan göra är att känna efter hur det känns och känns det bra så kör på! Om något känns konstigt eller gör ont - kontakta vården!Känns som om det finns många olika uppfattningar/åsikter inom vården, så det är svårt att få ett bra svar på hur länge man bör vänta med ridningen. Därför söker jag lite personliga erfarenheter i ämnet