Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Sv: Några frågor kring vardagslydnad och umgänge med andra hundar.

Kanske beror det på den sena timman...men jag förstår inte vitsen med "släpa fötterna i gruset"-träningen?
Vad skulle man vinna på det menar du?!

Jag har oftast mina hundar lösa när jag rastar och om de kommer för långt ifrån mej så kallar jag tillbaka dem och om jag behöver ha dem gåendes i min närhet så ber jag dem göra det - med ord!

Varför skulle jag börja släpa fötterna eller stampa i marken?!?

/Swat

OJ vad jag känner igen mig! Har men en hund som vår så vet man vad CM vill få fram. Min hund klarar inte av att gå främst i många situationer. Han bör inte nosa för då är det återigen han som kollar av läget vilket är mitt jobb och som jag gör med högt huvud och ibland medvetet spanar för att få hunden att förstå vem som har den uppgiften, och han är så löjligt känslig för min sinnestämning! Det var först när jag gav upp hoppet om honom, jag orkade inte mer och ville omplacera. Tog hundens halsband högt upp så han inte kunde dra och bara gick, som han förändrades! Det var som ett ögonblicks mirakel! Stackaren hade känt mina orimliga krav och var helt låg och min sinnestämning gjorde att han höll avstånd från mig. PRECIS som jag gjorde en period för min man! Jag tålde inte att vara nära hans dåliga energi!

Sorry Offtopic:
Haha! Kul att vi skrev rätt lika inlägg nu (såg inte vad du hade skrivit förrän jag hade tryckt på skicka). Vi borde träffas precis som du erbjöd för ett tag sedan. Hunden genomgick en operation med lång rehab och tid med endast koppelpromenader (vilket ju inte var det nyttigaste för en galen och glad hanvalp: så nu är han ännu mer galen) så då gick det inte men nu går det! :)

Jag ska testa lite av dom tipsen du gjort och se om det kan hjälpa henne. Nu är det väl mest hon som du säger som är på promenad, får nosa vart hon vill, ger med mig ner i diken i bland, går tillbaka 5 meter bara för att hon glömde sätta på nosen. Detta kanske stressar upp henne men jag hade som avsikt att hon skulle få ut mer av rundorna som hund om hon bara gick fint i koppel och fick vara i fred då vi inte har roligt ihop.

Här är vildjuret :cool::angel:

http://Skogsfrost.bilddagboken.se/p/show.html?id=478924778&directlink=1

Tyvärr kan jag inte spara bilddadress så jag får upp bilden direkt så får bli en länk.

Halvstrypet hade bara den fördelen att den har ett stopp där den inte kan strypa mer. Det finns ju helstryp med den funktionen oxå men däremot har jag aldrig sett 4-5 cm breda helstryp ;) Mitt halsband är ett vinthundshalsband från en som syr upp efter beställning ( får ej länka ) som jag har exakt efter min hunds knepiga mått. Hans halsband är 37/42 cm. Det går på lätt men inte av lätt. Det som gjorde skillnaden var alltså att jag lyfte upp halsbandet till längst upp hundens hals och höll i kopplet 10 cm ifrån hans nacke. ( på min 50 cm höga hund i mankhöjd) I den positionen kunde han inte göra något annat än följa mig precis bredvid och han kan inte dra. Men även när han har försökt dra eller vrida på huvudet eller stanna så blir det aldrig en elak eller smärtsam effekt av halsbandet där. Det är mer än 2 kotor brett och det blir mer att han vrider på hela halsen effekt när han är motsträvig.

Men i min hunds fall så pratar vi alltså om en hund som kommit över tonåren ( 2 år ) hade stora problem med stress, känslighet och osäkerhet och där inget annat fungerat.

Ja man får verkligen mycket på köpet:). Bara på dessa veckorna har jag märkt att jag stressat ner, är stresskänslig i vanliga fall och har fått bättre tålamod. Det har jag Pingla att tacka för;)

Kanske beror det på den sena timman...men jag förstår inte vitsen med "släpa fötterna i gruset"-träningen?
Vad skulle man vinna på det menar du?!

Jag har oftast mina hundar lösa när jag rastar och om de kommer för långt ifrån mej så kallar jag tillbaka dem och om jag behöver ha dem gåendes i min närhet så ber jag dem göra det - med ord!

Varför skulle jag börja släpa fötterna eller stampa i marken?!?

/Swat

:D Att öka min hunds fokus på mig på alla plan dvs även lyssna till andra signaler än bara min röst! Dvs ha fokus på i vilken takt jag går och stämma in på den, höra att han avlägsnat sig från mig osv. Men jag glömde en viktig detalj! Min hund är ganska söndertjatad. Jag tränar alltså ofta helt tyst med min hund! Handtecken och så den här tempoträningen. Jag lovar det är väldigt effektivt och ngt som min hund redan är grymt bra på eftersom han läser mig bättre än vad jag själv känner mig! Min hund lyssnade bara till min röst och valde ibland att ignorera den oxå ;)

Jag ska testa lite av dom tipsen du gjort och se om det kan hjälpa henne. Nu är det väl mest hon som du säger som är på promenad, får nosa vart hon vill, ger med mig ner i diken i bland, går tillbaka 5 meter bara för att hon glömde sätta på nosen. Detta kanske stressar upp henne men jag hade som avsikt att hon skulle få ut mer av rundorna som hund om hon bara gick fint i koppel och fick vara i fred då vi inte har roligt ihop.

Tyvärr kan jag inte spara bilddadress så jag får upp bilden direkt så får bli en länk.

Detta är verkligen något jag undrar över: hur gör alla andra med sin hund? Får de aldrig nosa och zicksacka i kopplet förutom när de är lösa? Hur gör man då om man inte kan ha sin hund lös så mycket pga slyngelålder och inte en klockren inkallning? Är det negativt för koppelgåendet att hunden ibland får gå o lukta lite som den vill bara den gör det i löst koppel.

Jag låter honom gå som han vill i långlinan regelbundet och långt, just för att just nu litar jag inte helt på att han ska hålla koll på mig och jag orkar inte alltid vara tillräckligt spännande för att en slyngelhund ska vilja vara nära mig lös som är något jag strävar efter och vi tränare väldigt mycket på. Är detta med linan något man ska skippa helt och köra helt lös eller helt "människo promenad i koppel" utan massa nosande?

Ja man får verkligen mycket på köpet:). Bara på dessa veckorna har jag märkt att jag stressat ner, är stresskänslig i vanliga fall och har fått bättre tålamod. Det har jag Pingla att tacka för;)

Min hund har förändrat mig totalt! Han har t om förändrat hela familjedynamiken och gjort vår familj harmonisk igen! Vadå människans bästa vän :love:

Jag tror lina är bra! De behöver frihet. Min är lös varje dag!

Jag trodde som du! Men det ledde bara till stress och irriterad matte. Hunden vill egentligen bara vi ska vara stolta över dem och må bra! När hunden följde mig blev allt bra! Och på köpet fick jag en positivt mentalt trött hund av att följa mig! Nosa är inte ansträngande och för min hund inte ens givande. Bara stressande veta vem som gått var och vem kan det vara och allt vad den nu tänker :confused: Nosa kan han göra lös ( men det gör han knappt! ) och på sitt revir. Jag tror nosandet är en del av stressen i kopplet. Koppel för honom innebär att han direkt tar på sig ansvaret för promenaden. Jag har nu tagit ansvaret ifrån honom och, han är lättad!

När Narmo var yngre drog han i kopplet, alltid... Han gick snudd på aldrig i koppel sina första tre år i livet.

Jag testade ALLT! Inget fungerade. Till slut så började jag våra promenader med att han endast fick ca 40cm koppel, mest för att jag tröttnade på att ha honom två meter framför mig och ständigt se hans fantastiska lårmuskler bara växa.
Thats it. När den 40 centimetaren var slak så släppte jag genast lös honom. Gjorde detta några ggr under varje promenad under en tid och idag drar han nästan aldrig i kopplet, hur långt eller kort det än är. :love:

En annan metod som jag använde på den finska lapphunden du träffade var att direkt när kopplet blev stramt byta håll. Oops, bara att vända och ha bättre koll nästa gång. Det fungerade snabbt på henne.

Jat tror också att det är supernyttigt att just vara lös: men jag är rädd att han ska förvirra koppelgående med linan: han har ju ändå tyndgden av linan bakom sig.

Men jag fortsätter nog köra på med lina just för att jag kommer inte till iväg rashagar/inhägnader så ofta som hade varit bra.

Jag har använt mig av Swats metod. Fast jag hade mig själv att skylla. Jag har haft unghunden lös nästan överallt och därmed missat mycket av koppelträningen. Bestämde mig för en månad sen att ta tag i det, och han går som ett ljus i kopplet nu - 9 gånger av 10! De gånger han inte gör det räcker det med ett lätt ryck i kopplet så kommer han ihåg hur man går i koppel :idea:

Först hade jag en tunn kedja, nu har jag ett nylonstryp som mest hänger och dinglar. Han har blivit mycket trevligare att vara ute med nu, mycket mer följsam sen han började fatta grejen med att gå i koppel :)

Tack tjejen för tipset:). Jag provade i dag att korta kopplet och ha henne hela tiden vid sidan, i början drogs det och tjurades då hon inte fattade riktigt vad jag höll på med då hon ville ta täten och visa vägen. Stannade och hon tittade upp och berömde och gick vidare. när hon skulle kissa osv så gav jag henne tillåtelse att göra det på långt koppel men lugnt och inte flänga i väg som en skållad iller:D. Då sa jag nosa och släppte ut kopplet och hon gjorde det hon skulle lugnare än vanligt efter vi upprepat några gånger. När vi va klara så kallade jag in henne igen med "gå här" och klappade på vänster låret och hon ställde upp sig bredvid, jag kortade kopplet och började gå. I slutet av rundan så va det inte längre tungt i handen trots vi hade kort koppel. Så hon verkar mer lugn över att gå bredvid och inte få så mycket frihet i koppel som hon innan hade.

din hund är verkligen galet lik min, men min är helsvart.

Iaf jag använder "försiktigt" "skynda" "gå sidan" "gå runt" "vänta" "stanna" "nu kan du gå och nosa".
Försiktigt betyder just det gå jätte sakta och försiktigt, oftast när vi går över isfläckar.
Skynda på när hon är lite seg.
Gå sidan vid möte.
Gå runt om hon hamnar på fel sida av lyktstolpe eller mig eller nått annat roligt.
vänta betyder sakta in och invänta mig.
Stanna betyder stanna på fläcken.
Gå och nosa är fri tid, dvs en belöning och avslutar de andra kommandona.

Börjar hon dra så byter jag riktning dramatiskt så hon "tappar bort" mig eller så ger jag henne ett kommando tex "gå sidan" eller "vänta".

Tack tjejen för tipset:). Jag provade i dag att korta kopplet och ha henne hela tiden vid sidan, i början drogs det och tjurades då hon inte fattade riktigt vad jag höll på med då hon ville ta täten och visa vägen. Stannade och hon tittade upp och berömde och gick vidare. när hon skulle kissa osv så gav jag henne tillåtelse att göra det på långt koppel men lugnt och inte flänga i väg som en skållad iller:D. Då sa jag nosa och släppte ut kopplet och hon gjorde det hon skulle lugnare än vanligt efter vi upprepat några gånger. När vi va klara så kallade jag in henne igen med "gå här" och klappade på vänster låret och hon ställde upp sig bredvid, jag kortade kopplet och började gå. I slutet av rundan så va det inte längre tungt i handen trots vi hade kort koppel. Så hon verkar mer lugn över att gå bredvid och inte få så mycket frihet i koppel som hon innan hade.

:bow::bow:
Mycket roligt att höra :). Hon kasnke bara behöver just "ledning" under pormenaden och en chasn att faktiskt "tagag ner". Men jag är övertygad om att du fixar detta. Jag tycker om ditt sätt att handskas med djur :laugh:

Men... hur gjorde du innan? För det du beskriver är i mina ögon en helt normal promenad.

Senast ändrad:

Fattar ingenting, testa exakt som du gjorde: vovven här blev rätt lugn efter en sån behandling på kisserundan med. Nosa var ett kommando han tyckte väldigt mycket om och det verkade som att han eventuellt skulle finna sig i att gå vid sidan?

Är det så att hundar inte behöver läras gå fint i koppel trots och medans de håller koll på saker och nosar runt? Visst, det kanske låter konstigt för er men för mig är det en nyhet för jag har aldrig haft något klart mål för hur en promenad ska se ut förutom att hunden inte ska dra. Är det inte tråkigt för hunden att inte nosa förutom ibland och bara gå bredvid?!

PRECIS samma tankar som jag haft!! Mitt svar utifrån min hunds reaktioner är NEJ. När min hund tillåts nosa hur som helst tror han att det är hans uppgift att hålla koll på ALLT HELA tiden och han blir LÄTTAD när han slipper. Dessutom nosar han ibland bara på låtsas en lugnande signal. Även om han inledningsvis protesterar för att han är van vid ngt annat! På ett positivt sätt har jag bytt ut hans kontrollbehov på omvärlden mot att ha nästan total kontroll på mig, dvs söka kontakt med mig! Häromdagen var jag ute med bästa polarna och promenerade och han gick självmant fot hur långt som helst i slakt koppel och ögonkontakt fast jag inte bett om det och det i grupp OCH barnvagn med mig. Allt går om man vill! Han är allt jag önskar idag! Och nu tål jag att han gör små misstag ibland och beter sig barnsligt ibland och tar det med ro när vår vardag är övervägande usperhärlig. Jag och hunden känsla liksom! Det är inte kul för självkänslan när man försöker och försöker och hunden ändå bara fokuserar på allt utom dig. Men vi försöker nog på fel sätt och för mycket!

Igår på kisserundan var han urnödig men trots detta lät jag honom inte dra. Redan utanför hissen ville han skynda till porten. Jag tvärstannade och väntade ut honom länge. Tillslut vände han tillbaka till mig och gick fint. Utanför porten samma sak 3 ggr eftersom han sökte sig till närmsta häck/gräsplätt så fort jag gick framåt. Men han förstod vinken snabbare och jag fick honom tillslut att gå vid sidan med godis fram till knuten 5 meter bort där han får kissa. Han VET det och ändå försöker han alltid kissa direkt han kommer ut, suck. Andra gör det inte lättare för mig jag ser att deras hundar kissat i snön på gården fast det är rastningsförbud på gården!! Han känner ju det och vill kissa över.

När jag tittar på vännens 6 och 7 åriga hundar. En osäker papillon och en självsäker Grönlandshund så slår det mig att ingen av dem nosar hela tiden som min! Grönisen går långt framför matte i flexi och pappisen precis bakom mattes ben i flexi eller lös men ingen nosar och de är fertila! Det ser så härligt ut liksom de är ute på PROMENAD med sin matte och har det härligt och avslappnat ihop! Mitt mål är att min hund ska sluta nosa så även när han får mer längd i kopplet.

Jag spenderade kvällen igår framför youtube med filmer om lugnande signaler och insåg vad min hund håller på med! Det här himla nosandet är en lugnande signal. Men HELA tiden, ge dig hund vad är du så onödigt osäker för :confused: Det är bara en i raden av alla lugnande signaler han gör jämt. I inkallning vänder han bort huvudet. Jag ska testa att JAG vänder bort huvudet nästa gång!

MEN! Hundens lugnande signaler kan vara väldigt bra! I vissa jobbiga hundmöten slänger jag ut godis på marken så han nosar efter dem. Det lugnar både honom och den mötande hunden perfekt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka