Någon som vet vad det är för beteende?

N

Nova1

Undrar över en sak som jag såg för ett litet tag sedan. Två vallakar som går i samma hage. Den ena vallaken är dominant hög i rang medan den andra är låg i rang. Den dominanta vallaken försökte flera gånger betäcka den undergivna vallaken som nu inte vart alls glad åt det å började sparkas. Men det var ju inte så lustigt. Funderar om det är dominans beteende av den dominanta vallaken eller vad beror det på? Någon som vet?
Det är ju en jätte hög risk att dom kan skada varandra så börjar undra om det år så klokt att låta dom gå med varandra.

Sv: Någon som vet vad det är för beteende?

Ja., det är dominansbeteende.

jag vet två ston som höll på likadant under en betes säsong, kommer inte ihåg om det var det ranghöga stoet som "betäckte".. var det bara allmän förvirring ?? trodde inte att ston hade just "betäckar-tänket", stoet som blev "betäckt" var gammal avelsmärr om det har med saken att göra?

Hrm, detta har också fått mig att klia mig i huvudet. Mitt ungsto (2 år) klättrade på gammeldamen (25 år och gammalt avelssto) när tanten brunstade som värst. Och lilltjejen får knappt andas i närheten av gammeltanten om det inte passar i vanliga fall. :o

Det kan handla om homosexualitet, fortplantningsdrifter av olika slag, dominans.. Det kan vara ett "felaktigt" beteende, "identitetsproblem" kan man säga (finns ett fint ord, men jag har sommarlov aka jag har glömt).
Det finns en uppsjö förklaringar, och som alltid är det svårt att säga utan att ha iaktagit det själv en längre tid. Men där var några exempel.

Jag vet att hundar kan göra likadant. Det har med dominans grejen att göra.

det har defenitivt med dominansen att göra, min vallack klättrar på ena stoet (som är precis under han i rang) hemma, hon brunstar oftast dock då han klättrar.. springer hon undan så står han bara kvar och "skriker" efter henne. men det är bara henne han betäcker och inte stoet som är lägst i rang eftersom hon inte hotar hans ställning som ledare i flocken utan det är stoet närmast honom som han måste visa sig starkast över.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar