Sv: Någon som velat ha olika antal barn???
Har ni varit i samma sits? hur gjorde ni för att inte deppa ihop totalt? skulle det funka att gå till en psykolog tro?
Ja, det har jag. Inför barn nummer ett först och främst. (finns en lång gammal tråd om det härinne; måste ha skrivit den ungefär 2005 kanske? En jobbig tråd var det då jag kände att min sambo blev hårt "bedömd" i den. Medan jag stod som 36åring och inte visste alls vad jag skulle göra om han bestämde sig för att han helt enkelt inte ville ha några barn. )
Jag visste redan när vi träffades (och sa det) att "någon gång vill jag ha barn". Jag visste också att jag nog ville ha minst ett, helst två.
När äldsta barnet var nästan ett år frågade jag sambon; jag ville gärna ha en till. Han sa nej. Jag var ledsen, han kände sig "trängd". Jag sa till honom att jag måste få sörja det; att han inte ville ha en till. Men jag var beredd att sörja och gå vidare. Med tanke på att han var tveksam ens till ett barn.
När jag just hade börjat med p-piller igen så ändrade han sig hastigt och lustigt (kanske ett par månader efter hans "nej"). Den främsta orsaken var nog hans tankar kring syskon; han har själv tre syskon och väldigt nära kontakt med främst ett av dem. Jag blev glad, men meddelade honom att "om du nu ångrar dig så blir jag oerhört besviken!" men då sa han att jag ju känner honom; när han väl bestämt sig så ÄR det liksom så han tycker och känner. Och sån är han.
Nu har vi två barn och jag är fullt nöjd (har haft en massa andra problem mellan graviditeterna som gjorde att vi kanske inte skulle KUNNA få barn alls. Finns tråd om det också härinne...
). Jag känner att det räcker; av flera skäl: jag tycker två är "lagom", min livmoder kanske inte klarar en graviditet till, jag är dessutom förmodligen för gammal (43 år fyllda). Sambon har däremot chockat mig för någon månad sen när han sa att "tja, hade det inte varit för din ålder och livmodern så ... då hade jag kanske faktiskt kunnat
tänkt mig en till..". Lite på skämt, halvt allvar. Och han har för några dagar sen (när ungarna varit speciellt krävande) tagit tillbaka den idén.
Nå, hur gör man då?
För min del så hade jag nog helt enkelt accepterat och levt vidare med ett barn och varit nöjd med det. Jag ville fortsätta leva med mannen ifråga. Dessutom skulle jag inte vilja förorsaka en separation med huvudorsaken att jag skulle få ett barn till... Det kändes som en dum anledning liksom. Men det är klart; om ledsenheten "äter upp" ens känslor för den andre så kanske separation ÄNDÅ blir resultatet och ....
Beroende på din ålder, hur länge diskussionen/ämnet varit aktuell och fler faktorer så blir mina funderingar lite olika. Har det nyss kommit upp och ert äldsta barn är ganska litet ännu och du inte är så gammal så har du ju "tid" att avvakta lite. Försöka
släppa frågan x antal veckor/månader för att låta honom få lite mer "tid" på sig att kunna fundera kring saken. Du bör ju naturligtvis klargöra HUR viktigt det här är för dig; att DU verkligen vill och att du VILL att han ska tänka över ordentligt i grunden hur han känner (eftersom du känner att han "velar" ibland).
Om diskussionen förekommit länge; under flera år kanske; så är det väl dags för honom att tala klartext. Vill han inte så får han säga det; inte "vela" omkring det hela för att han inte orkar ta konflikten eller din sorg över det. (Eller tolkar du vissa saker han säger som "velande" när han egentligen tycker han varit solklar i sin ovilja till fler barn? Som någon slags förhoppningar som väcks hos dig.)
Och då har du valet att bestämma
hur viktigt för dig det är; är det viktigare än relationen ni två har; ja, då finns ju bara valet att lämna. Är det inte det; ja då är valet att komma över. Och ja, då tror jag en psykolog/samtalspartner kan vara väldigt bra!
Det är inte lätt, jag vet. Jag hoppas du kan få en lösning på det här snart.