Någon som sett något liknande?

Det jag fick till mig var att hon tvättat med klorhexidin för att bland annat stilla klådan. Men jag hoppas hon smörjer med vaselin också. Bad henne om det. Veterinär hade visst vart ute redan igår och hade tagit hudavskrap och skulle höra av sig som idag. Du skriver att benen ser påverkade ut, vad menar du med det?

Det kladdiga runt om kan ju faktiskt vara vaselin.

Det är givetvis bara bgt man kan ana.
Den ser inte helt ren ut.
Såpa vatten borde varas förstahandsvalet. Den ser ej heller blöt ut nedanför området
OM det var fasttorkad diarré så går det inte att få bort med klorhexidinbaddning.

Håller med om att det ser ut som en obehandlad illa fölrumpa.

Ja det är svårt att veta säkert var detta kan bero på. Veterinären hade inga klara svar heller tyvärr. Får se vad hudavskrapprovet säger. Hästen har ingen problem med diarré och har aldrig haft.

Men hur är det med bajsvatten och brunst?
Jag pratade med fodervärden i förrgår kring detta. Hon har inte brunstat den senaste tiden, hon verkar ha ganska god koll på just den biten då hon upplever att brunstvätskan luktar en hel del så hon var säker på att det inte har vart någon brunst senaste tiden. Hon har även studerat henne när hon bajsar och hon ser inget som kan liknas vid vatten överhuvudtaget. Så det känns lite som ett mysterium.

Jag pratade med fodervärden i förrgår kring detta. Hon har inte brunstat den senaste tiden, hon verkar ha ganska god koll på just den biten då hon upplever att brunstvätskan luktar en hel del så hon var säker på att det inte har vart någon brunst senaste tiden. Hon har även studerat henne när hon bajsar och hon ser inget som kan liknas vid vatten överhuvudtaget. Så det känns lite som ett mysterium.

Knepigt. Dock ang bajsvatten så det behöver inte synas annat än att de blir söliga. Så bästa är att kolla under svansen.

Hoppas oavsett vad det beror på att ni får bukt med det!

Fast det måste väl vara mer än lite bajsbatten om hästen blir sådär. Borde väl vara endel kladd i svansen om den blivit så dan i pälsen kring rumpan.

Jag har en häst som lätt får diarre. Förra året åt hon hösilage (innan jag visste att det var största boven till hennes diarre) och en vinterdag var hela hennes svans en stor istapp av bajs. Säger ju lite om kalibern av skiten. Hon hade aldrig problem med att det frätte på huden. Visserligen en islandshäst och tjockare päls som skyddar huden, men ändå.

Hoppas veterinären kommer med något bra svar.

Fast det måste väl vara mer än lite bajsbatten om hästen blir sådär. Borde väl vara endel kladd i svansen om den blivit så dan i pälsen kring rumpan.

Jag har en häst som lätt får diarre. Förra året åt hon hösilage (innan jag visste att det var största boven till hennes diarre) och en vinterdag var hela hennes svans en stor istapp av bajs. Säger ju lite om kalibern av skiten. Hon hade aldrig problem med att det frätte på huden. Visserligen en islandshäst och tjockare päls som skyddar huden, men ändå.

Hoppas veterinären kommer med något bra svar.

Inte nödvändigtvis, bajsvattnet har en tendens att rinna just på sidan av skinkorna bara, och är det inte så mycket är det "allt" så att säga. Jag har en skimmel, och svansen är gnistrande vit, när det är som värst kan haserna vara liiite solkiga. Men annars är det bara just uppe under svansen på skinkorna/mellan dem man ser "spåren".

Han har dock heller inte haft frätproblem ens när han hade idiotdiarre i flera veckor. Men det är ju olika hur känsliga de är. Hade ett sto som fick frätskador på haserna av sitt eget brunstklet trots att det spolades av varje kväll.

Kolla att det inte är nåt hörn eller nån kant i samma höjd som skinkorna. De kan klia sig som tusan när de hittar når bra ställe.

Har mitt 20 åriga sto utlånad hos fodervärd. Fick denna bild idag. Någon som vet vad det kan vara? (Veterinär ska komma på fredag) Hon tycker att det kliar och har skrubbat sig en del i boxen men det var först när fodervärden rörde vid huden som stora kakor av päls bara föll av.

Jag såg början till detta hos min häst idag, pälsen är märkbart tunnare på skinkorna precis på den områden din häst är.. min häst går med stalltäcke inne (har öppen dörr pga för dålig ventilation annars) och regntäcke ovanpå detta på dagen, på båda täckena har jag svanssnöre, och han kan ha blivit lite väl varm de senaste dagarna och har då svanssnöret legat emot (det är ju sällan av samma mjuka kvalitet som insidan av täcket) kan det bli skav av svetten.. För det vet vi ju med hästar som svettas att de svettas en hel del mellan skinkorna..

hör med fodervärden om täckesförhållanderna (ffa svanssnöret) och utetemperaturen så håller jag tummarna för att detta löser sig snabbt :)

tillägg: Jag har tagit bort stalltäcket på min häst nu i några dagar framöver då det ska ligga -3 till +3 grader närmaste veckan..

Även brunst kan orsaka frätskador. Stallkompisens sto frätte sönder lite på insidan av hasorna efter att hon gått och brunstat efter en flytt och nya hagkompisar. (trots daglig tvätt) Hon hade inget täcke,men har din haft det så har det säkert blivit blött och legat och frätit.

Jag har en lånad häst som också brunstat sig till "frätskador" Spolar av henne 2-3 gånger/ dag, men vad ska man smörja med? Vaselin funkar, men blir fullt av spån när hon ligger inne nattetid.

* Jenny *

Jag har en lånad häst som också brunstat sig till "frätskador" Spolar av henne 2-3 gånger/ dag, men vad ska man smörja med? Vaselin funkar, men blir fullt av spån när hon ligger inne nattetid.

* Jenny *
Jag tvättade med hexocil, smorde med vaselin ute, torkade av vaselinet lite slarvigt med babyvåtservetter när hon kom in och smorde med babyolja inne. Hade också spån.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka