Någon som NÅGONGÅNG lämnar bebis i bilen??

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Efter skräckscenarion men bebisar som glömts i bilar och dött så undrar man ju om man överhuvud taget kan lämna bebisen i bilen ens två minuter!?

Min fråga är alltså om någon av er kan tänka er att lämna bebisen i bilen om ni ex ska in på macken och betala bensinen? Eller tar ni med bebisen in??

Mitt dilemma är att jag skulle behöva hämta ut ett paket. Lanthandeln dit paketet kommit ligger i ett pyttesamhälle så kö är det inte. Inte heller är det troligt att någon ska kidnappa barnet i bilen :crazy: Så om det tar tre minuter och det inte är sol och varmt och om bebisen sover i bilen, kan jag lämna honom där under tiden?????

Sv: Någon som NÅGONGÅNG lämnar bebis i bilen??

Jag var i samma situation när Emilia var ca 3 mån. Skulle hämta ut ett paket och Emilia sov i bilen. Men jag vågde inte lämna henne.

Jag tycker faktiskt det är okej, om det bara handlar om ett par minuter, och givetvis inte när solen ligger på, gäller både hundar och barn!

Vad kan hända?

Märker man att det är kö eller något tar lång tid så får man väl smita ut och kika till isåfall.

Jag vågar inte lämmna mina barn i bilen, det händer att jag går ut ur bilen och står jämte men jag släpper den inte utom synhåll. Ändå är mina barn stora (men destu mer opålitliga ;))

Jag skulle inte våga lämna.

Om det är ett litet ställe så skulle jag lämna bildörren öppen och lämna barnet i bilen såvida man vet att det inte kan komma loss.

Jag lämnar när jag går in och betalar bensin ifall bebis sover. Okej, det är bra att vara riskmedveten men två minuter i en stängd bil, under mackens tak, det dör de inte av. Faktiskt.

Jag tycker att man ska göra det till en vana att aldrig lämna bebisen i bilen.

Dock förstår jag föregående skrivare (lingonben) - för man ser oftast bilen när man betalar bensinen.

Jag tycker faktiskt det är okej, om det bara handlar om ett par minuter, och givetvis inte när solen ligger på, gäller både hundar och barn!

Vad kan hända?

Märker man att det är kö eller något tar lång tid så får man väl smita ut och kika till isåfall.

Det kan nog inte hända så mycket, men det är nog lätt att det händer fler gånger "jag ska bara". Som jag skrev tidigare tycker jag att man ska göra det till en vana att aldrig lämna bebisar ensamma i bilen.

Mina brukade fortsätta sova i babyskyddet när man tog med det, och det var ju hyfsat smidigt att ta loss...så jag förstår inte riktigt varför du kallar det "dilemma"?
Skulle aldrig lämna små barn i bilen...annat än kanske utanför stallet eller så, där jag har full uppsikt om någon kommer.

Nej jag lämnade inte mina barn själva i bilen, inte förren de var runt 7-8 år.

Det är lagom kul att komma ut till bilen och inse att nycklarna sitter i tändningslåset och grannen har lyckats låsa med sin fjärrkontroll, eller nästan ännu värre, bilen låser sig själv inom en viss tidsram.

För ett litet tag sedan gick jag förbi en bil där två mycket ledsna och förtvivlade barn satt, eller satt, de stod upp och bankade förtvivlat på rutan:crazy: de var ca 3 och 5 år gamla och hade lyckats låsa bilen inifrån eller om den hade gått i lås av sig själv.

Jag och ett butiksbiträde från en närliggande affär stod och pratade och försökte lugna dem och få ur dem var pappa/mamma var.
Pappan var inte i den affär de sagt utan kom efter en stund ut från en annan.
Att barnen då var i upplösningstillstånd verkade han inte bry sig om utan muttrade att de var klåfingriga:mad:

Ang. att hämta paket, jag kan pga handikapp inte hämta paket själv utan jag får be någon följa med helt enkelt.

kl

Nej, jag skulle aldrig våga lämna mitt barn i bilen, inte ens för en så kort stund.

Är hon vaken plockar jag bara ut henne, sover hon tar jag med babyskyddet (men det är det ju snart slut på eftersom vi ska byta bilbarnstol, så då får jag lyfta ur henne sovandes och riskera att väcka henne istället). Jag vågar itne lämna henne i bilen ifall hon vaknar och blir jätteledsen, eller om någon skulle sno bilen eller om något oförutsätt skulle hända som skulle göra att de där två minuterna som man trodde att man skulle vara borta, plötsligt blir betydligt längre.

Nej, jag tar alltid med mig mitt barn, det är faktiskt inte så värst besvärligt.

//Julia

Har man bas till bebisskyddet går det lika snabbt att klicka lös det och ta med bebisen. Jag har lämnat när jag gått till bankomat utomhus och det är tre meter till bilen.

Vi har lämnat sonen i bilen för sådana grejer (springa in på macken snabbt, ta ut pengar ur bankomaten o dylikt). Nu är han snart 2 och i de (sällsynta) fall som man har varit själv med honom och handlat och måste lassa upp varor till lägenheten så händer det också att han får sitta kvar i bilstolen när jag (eller sambon) springer upp med matkassarna ett par vändor. Och det accepterar han bra.

När/om jag tar ut pengar i bankomaten eller springer in på macken så har jag ju faktiskt uppsikt över bilen den korta tiden också. Jag skulle ju aldrig parkera typ ett kvarter bort och lämna honom i bilen. När han sitter i stolen när vi bär upp matvaror är alltid bakluckan och någon/några dörrar öppna under tiden och vi hör honom om/när han ropar när vi bär upp grejerna i trappen (parkeringen är precis utanför). Det har blivit lite av en "lek" att han ropar Mamma eller Pappa när vi springer upp o ner i trappen.

Det är lagom kul att komma ut till bilen och inse att nycklarna sitter i tändningslåset och grannen har lyckats låsa med sin fjärrkontroll, eller nästan ännu värre, bilen låser sig själv inom en viss tidsram.

Åh, jag skulle aldrig lämna nyckeln i bilen när/om jag går ur och går till t ex bankomaten intill. Det låter ganska oklokt. Jag lämnar i regel också dörren eller fönstret på sonens sida öppet (om det inte är vinter/kallt eller ösregnar).

Hej!
Tack för alla svar!
Lite skilda meningar om vad som är OK :). Jag lämnar ju Martin i bilen när jag packar ur varor om jag varit och handlat osv, iallafall om han sover. Är han vaken brukar jag ta in honom först...
Fast jag vet inte. Om jag var och tankade och det spöregnar/vräker ner snö och jag skulle välja mellan att ta ut bebisen i det eller låta han sitta kvar, väljer jag nog det sistnämda, när jag ska in och betala alltså! Från macken har jag uppsikt över bilen, bebis sitter fastspänd och nycklarna tar jag ur.

Nej, det får nog bli så att jag väntar till sambon kommer hem och hoppas att han kommer i tid så jag hinner innan lanthandeln stänger. Solen är väldigt varm idag!!

Behöver aldrig springa in och betala bensin men förstår din tidsram och då lämnar jag faktiskt i bilen om bebis sover eller är "Lycklig". Är han arg/ledsen får han oftast följa med men då tar jag oxå längre tid på mig.
De gånger jag lämnar är tex. om jag ska hämta/lämna någonting i stallet snabbt eller ta ut pengar och då har jag ju uppsikt över bilen. Brukar ställa en dörr på glänt så jag hör om han vaknar/blir ledsen.
Tex. när vi hälsar på svåger brukar Liten alltid ha somnat när vi kommer fram och då lämnar vi honom i bilen med dörr eller baklucka öppen tills han vaknar, om vi är ute såklart. Har även lämnat honom i bilen med "barnvakten" och gått in sånna gånger han precis somnat och verkligen behövt sova (självklart har vi kollat till honom "manuellt" oxå). Sebastian har nästan alltid varit benägen att vakna när vi lyfter ut stolen...

Mitt handlande till trots håller jag med Lambo om att man ska göra det till en vana att aldrig lämna barn i bilen. Jag är bara undantaget som bekräftar regeln. ;)

Skulle inte lämna större barn som kan ta sig loss och "ställa till" ensamma, och aldrig med nyckeln i tändningslåset! Man vet aldrig vad som händer den dagen de "bara ska starta bilen till mamma kommer"...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Äldre Igår hade jag ett ärende till en medelstor svensk stad. När jag kom ut från mitt ärende och skulle ta min bil så börjar en annan bil...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 206
Senast: AgentCarter
·
Övr. Hund Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur en del "hundfolk" tänker, nu senast på utställningarna i Österbyhus. På mindre än 30 minuter...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Kimz0r
·
  • Låst
Övr. Barn Ja syrran var här igår. Första barnet, bara det bästa och dyraste som gäller. Jag fick min första 8 år sedan och då var det INTE så här...
2
Svar
27
· Visningar
2 636
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar