Någon som lämnar in sin dieselbil för att få fuskad programvara åtgärdad?

Oj! Trodde det bara var våran skit som var sådan :eek:
de värden som uppges är främst till för att man skall kunna jämföra olika modeller med varandra. Testerna genomförs enligt ett strikt schema i laboratoriemiljö, för att det ska vara exakt lika för alla. Och som andra skrivit så stämmer det av olika anledningar ganska dåligt med verklig körning. Men, genom att köra på ett bränslesnålt sätt så kan man minska bränsleförbrukningen rejält.

Sant. Ecodriving is the shit.
Och enkelt. Det handlar i princip om att se varje gång man rör bromspedalen som en förlust för mänskligheten.

Med en sådan inställning kommer ecodrivingen med automatik, då man blir tvingad att planera sin körning.
Ecodriving är som att alltid köra som om man hade ett släp med hästar i :-)

Min Skoda drar mindre än vad det står att den ska dra, men det beror mest på att jag tävlar med min pappa i att köra bränslesnålt. Om jag skärper mig kan jag vara nere på 0,37 på vägen från stallet så här när det inte är kallt. Mammas bil (VW Golf) drar mer än vad det står när mamma kör, och mindre när jag kör...

Min Skoda drar mindre än vad det står att den ska dra, men det beror mest på att jag tävlar med min pappa i att köra bränslesnålt. Om jag skärper mig kan jag vara nere på 0,37 på vägen från stallet så här när det inte är kallt. Mammas bil (VW Golf) drar mer än vad det står när mamma kör, och mindre när jag kör...
Det gör vi också och det är ganska kul faktiskt. Vi köpte vår bil av min bror som kör lugnt och har gått kurser i eco-driving men när han körde bilen drog den nästan en deciliter mer per mil.

Och enkelt. Det handlar i princip om att se varje gång man rör bromspedalen som en förlust för mänskligheten.
Jag tog det ett steg längre genom att leta upp diagram över motorns verkningsgrad vid olika belastningar och varvtal och sedan försöka köra efter det, samt med så jämn belastning som möjligt plus då extra lättrullande däck och med lite större omkrets som sänker motorns varvtal.

Sen skall man inte glömma bort att allra minst drar bilen när den inte används, en bra cykel kommer man långt med :)

Ni som kör "ecodriving extreme" - hur går det med bromsarna? Jag känner att jag behöver köra med lite kraftiga bromsningar då och då när jag inte har släp på för att inte behöva byta dem för ofta eller få dålig bromsverkan.
Jag gör samma, emellanåt låter jag bilen rulla på frihjul (istället för att motorbromsa) och gör sedan en riktigt hård inbromsning. Det har ingen mätbar påverkan på bränsleförbrukningen.

Med en sådan inställning kommer ecodrivingen med automatik, då man blir tvingad att planera sin körning.

Och så får man byta bromsar. Både min verkstad och bilprovningen har upprepat sagt åt mig att jag måste bromsa mer.... Men svårt lära om...

Ni som kör "ecodriving extreme" - hur går det med bromsarna? Jag känner att jag behöver köra med lite kraftiga bromsningar då och då när jag inte har släp på för att inte behöva byta dem för ofta eller få dålig bromsverkan.

Se mitt svar nyss som jag såg innan det här. Jag får skäll både av bilprovningen och verkstan att jag måste bromsa mer. Försöker tänka på det men det är svårt lära om...

Jag bor inne i Sthlm och det blir en del köande på väg ut mot stallet så bilens bromsar har aldrig fått klagomål..

Jag tog det ett steg längre genom att leta upp diagram över motorns verkningsgrad vid olika belastningar och varvtal och sedan försöka köra efter det, samt med så jämn belastning som möjligt plus då extra lättrullande däck och med lite större omkrets som sänker motorns varvtal.
Ja prexis! Finn det varvtal som bilen går snålast på, och använd det. Och sen så jämn fart som möjligt på motorvägar.

Vi programerade upp en Vw diesel och som ett brev på posten började motorlarmet lysa med ojämna mellanrum.
Har bytt bil nu men det man programerade med verkar vara en nödlösning.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 913
Senast: Badger
·
Samhälle Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är...
2
Svar
22
· Visningar
1 678
Senast: honung
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar