Någon som lämnar in sin dieselbil för att få fuskad programvara åtgärdad?

Jag är ju "sur" på förbrukningen på min redan innan. Några 0.45 blandad körning som det är enligt deklarationen får man inte ned den till ens med ecodriving. 0,52 däremot. Och 0.7 - 0.8 med släp (sommar vs vinter). Det är helt okej. Men 0,6 blandad körning och jag skulle få totalt spel tex. Eller om den börjar dra en liter milen med släp. Eller orkar sämre med släp, eller...

Damnit jag köpte en bil enligt mycket snäva specifikationer. En var att det skulle vara en miljödiesel. De blåste mig på det - jag är inte sugen på att se vad de hittar på med "uppgraderingen". Ska man vara krass är det hittills staten som drabbats - de har gett mig fem års miljöbilsrabatt på skatten. Felaktigt. Men om nåt blir sämre av deras uppdatering drabbas jag...

Jag är ju "sur" på förbrukningen på min redan innan. Några 0.45 blandad körning som det är enligt deklarationen får man inte ned den till ens med ecodriving. 0,52 däremot. Och 0.7 - 0.8 med släp (sommar vs vinter). Det är helt okej. Men 0,6 blandad körning och jag skulle få totalt spel tex. Eller om den börjar dra en liter milen med släp. Eller orkar sämre med släp, eller...

Damnit jag köpte en bil enligt mycket snäva specifikationer. En var att det skulle vara en miljödiesel. De blåste mig på det - jag är inte sugen på att se vad de hittar på med "uppgraderingen". Ska man vara krass är det hittills staten som drabbats - de har gett mig fem års miljöbilsrabatt på skatten. Felaktigt. Men om nåt blir sämre av deras uppdatering drabbas jag...
Snarare miljön som drabbats kan jag tycka.

Jag förstår inte hur man ska kunna fixa utsläppen och behålla förbrukning och prestanda. Om det gick hade de ju inte fuskat från början liksom... och som du säger - de vill inte ens berätta vad de gör. Utan lite hokus pokus med programvaran och ev en flödesriktare och allt är som innan utom utsläppen. Sen kom Rödluvan i sällskap med de sju dvärgarna och åt upp pepparkakshuset...
En korrekt analys är jag rädd! :-D

Det var ju två år sen det dök upp? mycket snack om uppgraderingen men den skedde aldrig på min passat. Nu har jag bytt upp mig så nu ska det vara okej.

Det var ju två år sen det dök upp? mycket snack om uppgraderingen men den skedde aldrig på min passat. Nu har jag bytt upp mig så nu ska det vara okej.

Det är inte två år sen de började kalla in bilar. Tog ett jäkla tag innan de fick klart med lösning osv. Och ännu längre innan de började kalla in bilar. Och det är långt från alla bilar som varit inne än.

Mitt brev om "nu kan vi erbjuda en lösning och du kan komma in med din bil" kom i mitten på januari 2017. Innan skickade de brev om att de bad om ursäkt, räknade med att hitta en lösning, väntade på att få den godkänd oav osv.

Kanske Bukes längsta rubrik ;) Men "dieselgate", Volkswagens och VAG-gruppens fusk med programvara på dieselbilar, berör ju enormt många bilar.
Har någon här en bil som berörs och har lämnats in?

Min var inne i höstas och fick uppdateringen i samband med en service. (Skoda Superb, TDI)

Märker inget på prestanda, men förbrukningen har ökat liiiite, lite.

Pappa har via sitt jobb hört om några. Dessa har "kraschat ihop" totalt av uppgraderingen. Förbrukningen har ökat med 20-25% och effekten minskat med ungefär lika mycket. Dock var dessa bland de tidigare årsmodellerna (typ 2009-10?) och redan långmilade. Så det kan ju vara att de var lite "halvslut" redan innan, jag vet inte riktigt.

Våran Skrot-Skoda (Octavia Combi 4x4 TDI -14) är visserligen inte "officiellt" drabbad av Dieselgate, men är det nog ändå. Den ska dra typ 0.42 landsväg och 0.49 blandat. Den drar 0.58-0.6 landsväg och kring 0.65 blandat...Dessutom är den jättetrött och klarar inte av att dra ens ett litet obromsat släp, stånkar i uppförsbackar etc. etc.

Pappa har via sitt jobb hört om några. Dessa har "kraschat ihop" totalt av uppgraderingen. Förbrukningen har ökat med 20-25% och effekten minskat med ungefär lika mycket. Dock var dessa bland de tidigare årsmodellerna (typ 2009-10?) och redan långmilade. Så det kan ju vara att de var lite "halvslut" redan innan, jag vet inte riktigt.

Våran Skrot-Skoda (Octavia Combi 4x4 TDI -14) är visserligen inte "officiellt" drabbad av Dieselgate, men är det nog ändå. Den ska dra typ 0.42 landsväg och 0.49 blandat. Den drar 0.58-0.6 landsväg och kring 0.65 blandat...Dessutom är den jättetrött och klarar inte av att dra ens ett litet obromsat släp, stånkar i uppförsbackar etc. etc.

Har er Skoda uppgraderats?

Jag förstår inte hur man ska kunna fixa utsläppen och behålla förbrukning och prestanda.
Mitt enkla svar är,,,,,,det kan man inte. Jag har ju skruvat med en hel del dieslar genom åren och vet in i minsta detalj vad som händer när man gör ditten och datten, ska man ha prestanda och ta ut max av soppan så ska insprutningen börja 17 grader före övre dödläge samt ingen "recirkulation" av "oförbrända" avgaser (man blockerar EGR-ventilen med en bricka istället för packning) för det finns inget oförbränt i dom avgaserna samt att turbons "wastegateventil" ska sättas ur funktion så turbon ger max av vad den kan i tryck i alla lägen. MAP-sensorns slang drar man av från MAP-sensorn och sätter en lagom stor skruv i och hänger ner på lämpligt ställe,,,,,,,,klart! :up:

Mitt enkla svar är,,,,,,det kan man inte. Jag har ju skruvat med en hel del dieslar genom åren och vet in i minsta detalj vad som händer när man gör ditten och datten, ska man ha prestanda och ta ut max av soppan så ska insprutningen börja 17 grader före övre dödläge samt ingen "recirkulation" av "oförbrända" avgaser (man blockerar EGR-ventilen med en bricka istället för packning) för det finns inget oförbränt i dom avgaserna samt att turbons "wastegateventil" ska sättas ur funktion så turbon ger max av vad den kan i tryck i alla lägen. MAP-sensorns slang drar man av från MAP-sensorn och sätter en lagom stor skruv i och hänger ner på lämpligt ställe,,,,,,,,klart! :up:

Jag antar du läste hela inlägget och inte bara den del du valde att citera?

Hur många moderna dieslar har du skruvat?

Jag är inte insatt men maken hade läst det där om högre förbrukning osv så vi har inte kommit till nått beslut, så har inte lämna in den. Jag har en caddy som vi drar med också, så svagare vore ju hemskt trist med.

Jag antar du läste hela inlägget och inte bara den del du valde att citera?

Hur många moderna dieslar har du skruvat?
Ingen common-rail än så länge men tekniken är densamma, det finns mycket kul man kan göra även med moderna dieslar, saker kan modifieras så datorn tror att den vet vad värdena är och i dom flesta fall är det ganska simpla byggen. Kan man lite om elektronik och klarar allmän mätteknik så kan man göra mycket kul, det har många i div. hobbygarage bevisat om och om igen även med nya system.

Ingen common-rail än så länge men tekniken är densamma, det finns mycket kul man kan göra även med moderna dieslar, saker kan modifieras så datorn tror att den vet vad värdena är och i dom flesta fall är det ganska simpla byggen. Kan man lite om elektronik och klarar allmän mätteknik så kan man göra mycket kul, det har många i div. hobbygarage bevisat om och om igen även med nya system.

Jo fast det säger inte särskilt mycket ang trådens ämne. Med all respekt.

Nej. Eftersom att den "officiellt" sätt inte är drabbad. Även fast den egentligen är det. Osv. Osv. Överlag har jag dock fått känslan av att Skoda vill ha så lite med oss att göra som möjligt :(

Då beror det du upplever på något annat. De "drabbade" bilarna släpper ut mer av vissa avgaser än de ska. Det är det enda. Bilarna är inte påverkade i prestanda etc. Däremot så diskuteras om UPPGRADERINGEN som ska göras för att rätta till utsläppen påverkar prestanda mm

Dina problem har inte ett dugg med dieselgate att göra. Garanterat.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 913
Senast: Badger
·
Samhälle Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är...
2
Svar
22
· Visningar
1 678
Senast: honung
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar