Det är nog inte ovanligt att man är medveten om att hundar kan härma (framförallt varandra, men även människor), men då tänker man ofta på saker som att lära sig öppna dörren tex. Att använda härmning för att avsiktligt lära in komplexa beteenden är inte särskilt vanligt, nej.
Poängen med att använda härmning i hundträning (förutom det sociala samspelet som faktiskt är det värdefullaste för mig i alla fall, Monster blir så lycklig av härmträningen ) är att man kan lära in ganska avancerade beteendekedjor väldigt snabbt och lätt. För hundar handlar det heller inte bara om naturliga beteenden/beteenden som är lönande, utan hundar härmar för härmandets skull så att säga. Jag vet inte om hästar gör så?
Jag är lite trött. Så jag skyller på att det är därför jag behöver lite förtydligande..
Kan du ge exempel på en "komplex beteendekedja"?
Jag förstår inte helt vad vi pratar om. Jag är urkass på hund och kan inga termer.
Mina hundar har varit så simpla och bara funkat. Så jag har aldrig behövt läsa på.
Jag har nog heller inte samma driv i att träna hundar som med hästar, kan erkännas.