Monstermom
Trådstartare
ÅÅÅH jag har alltid velat testa Do as I do! Sett massa youtubefilmer om det och tänkte köra med Alice! Platt fall. Hände noll.
Hur börjar man ens?!
OBS. "Alltid"= typ tre månader.
Hm, det är inte särskilt krångligt att börja, därmed inte sagt att det är lätt men det är inte komplicerat i alla fall.
Få se om jag kan förklara... Du behöver några bergsäkra grundbeteenden först, som sitter 100% på verbalt kommando - och är något du också kan göra såklart. (ex typ hämta bollen, vinka, hopp upp, eller så) Så börjar du med att gå igenom de kommandona som vanligt (så de är uppe på toppen av "saker att prova"-listan), och sen ber du hunden vara uppmärksam på dig ("do as I do"), visar beteendet, ger kommando att härma ("do it"), och hoppas hon gör det - gör hon det inte ger du gamla kommandot som stöd så länge. Meningen är att hon ska fatta att du visar henne nåt till slut, när du visat ett antal bekanta beteenden några gånger. När hon är uppmärksam på vad du visar och kan upprepa fem-sex redan kända beteenden utan stöd av verbalt kommando (och var uppmärksam på ditt eget kroppsspråk så du inte visar med blicken eller så) kan du prova att visa nya, då borde hon ha greppat "härma"-regeln.
Men som jag och @Corminta diskuterade, det är nog inte mågot som passar alla hundar - inte för att de inte är smarta nog! Men jag tror många hundar helt enkelt inte är roade/intresserade av själva härmningen, och då kämpar man nog i en onödig uppförsbacke...