Någon som lämnar in sin dieselbil för att få fuskad programvara åtgärdad?

Frågade min kollega nu! Hen har 1,6-dieselbilen, "Schmutzwagen" kallas den nu efter skandalen, och märkte ingen skillnad efter uppgraderingen. Däremot tipsade verkstaden om att öka lufttrycket i däcken från bilens instruktionsboks rekommenderade 2,5 till 3,0, och det minskade dieselförbrukningen en hel del. Så bilen blev snålare efter uppgraderingen men det berodde inte på uppgraderingen i sig :p

Ursäkta OT, men du kallar er 3 år gamla bil för "skrot"? :eek::p
Jag har bara just nyligen börjat inse att min snart 16 år gamla bil börjar bli gammal (det är även nu som lite små ålderskrämpor börjat dyka upp) och ändå ligger det långt bort för mig att kalla den skrot ;)
Antar att det är föräldrarnas benämning och att den mera är känslomässig ;) än objektiv.
Eftersom @Dressyrtjejen_97 inte kör själv väl?

Antar att det är föräldrarnas benämning och att den mera är känslomässig ;) än objektiv.
Eftersom @Dressyrtjejen_97 inte kör själv väl?
Det är nog säkert mycket möjligt, det är väl bara det att min i min definition av ordet "skrot" så passar inte en så ny bil in :p
Skulle väl snarare använda ordet "skit" själv i en sådan situation.
När jag hör eller läser "skrotbil" så ser jag för mitt inre en bil med halvdassig lack, lite bucklor och repor här och där, delar som är endera är sönder eller saknas helt och som inte går på alla cylindrar :D

Det är nog säkert mycket möjligt, det är väl bara det att min i min definition av ordet "skrot" så passar inte en så ny bil in :p
Skulle väl snarare använda ordet "skit" själv i en sådan situation.
När jag hör eller läser "skrotbil" så ser jag för mitt inre en bil med halvdassig lack, lite bucklor och repor här och där, delar som är endera är sönder eller saknas helt och som inte går på alla cylindrar :D
Samma här :D

Du har en Volvo... som sagt är det VAG-gruppens bilar som berörs. Inte Volvo.

De bilar som berörs är vissa dieselmodeller av VW, Audi, Skoda och Seat. Man vet om ens bil är berörd.

Tillägg: Vissa Porsche berörs också.

Och massor av andra märken kommer att beröras ..... anonym...

Frågade min kollega nu! Hen har 1,6-dieselbilen, "Schmutzwagen" kallas den nu efter skandalen, och märkte ingen skillnad efter uppgraderingen. Däremot tipsade verkstaden om att öka lufttrycket i däcken från bilens instruktionsboks rekommenderade 2,5 till 3,0, och det minskade dieselförbrukningen en hel del. Så bilen blev snålare efter uppgraderingen men det berodde inte på uppgraderingen i sig :p
Smalare, lättrullande däck gör en hel del för bränsleförbrukningen, vår bil skall dra 0,6 liter per mil enligt instruktionsboken men vi kör den på 0,45-0,5 blandad körning :)

Ursäkta OT, men du kallar er 3 år gamla bil för "skrot"? :eek::p
Jag har bara just nyligen börjat inse att min snart 16 år gamla bil börjar bli gammal (det är även nu som lite små ålderskrämpor börjat dyka upp) och ändå ligger det långt bort för mig att kalla den skrot ;)

Det är bara för att den är skit och skrot, och alltid varit :p
Min 21 år gamla och prima jättefina Volvo 850 kallas inte för skrot t.ex. :D

• Gilla
Reactions: MCP
Oj! Trodde det bara var våran skit som var sådan :eek:

Hade du läst tråden hade du sett att även min drar mer än deklarationen. Dessutom är de värdena satta i optimal temperatur och vid ecodriving.

Försök googla och kolla saker lite mer och inte bara tro på tex dina föräldrar. Alla vet att bilarna inte kontinuerligt går att köra enligt deklarationen och motormagasin har gjort upprepade tester. Och fenomenet har varit känt lika länge som bränsleförbrukningsuppggifter angetts av tillverkare. Det är alltså inget nytt.

Oj! Trodde det bara var våran skit som var sådan :eek:
Det är alltid bra att få nya infallsvinklar :) Börja läs dagstidningar!
Som flera sagt - de värden som biltillverkarna ger är extremt optimala. Den absoluta majoriteten av bilarna drar mer. Bor du i kuperat landskap drar bilen mer. Bor du i Norden drar bilen mer. Kör du fort eller kör om ofta drar bilen mer. Kör du rakt fram på bra väg tenderar bilen att dra mer då också.

När du själv tar körkort så vet du i alla fall att du inte ska köpa en likadan bil som dina föräldrar..... (eller så visar det sig att du älskar den när du väl börjar köra bil ;) )

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 913
Senast: Badger
·
Samhälle Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är...
2
Svar
22
· Visningar
1 678
Senast: honung
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar