Någon som kan ngt om mögel?

stjarnhimmel

Trådstartare
I helgen var jag hos en vän och hjälpte denne att städa och diska. Hen har inte kunnat göra det på några veckor pga vissa saker.
I alla fall så hittade jag några tallrikar med lite mögel i. :(Jag diskade dessa men undrar om det är tillräckligt att bara diska dom? Går det att använda dom igen nu eller finns det ngt kvar av möglet även fast man diskat dom?
Jag frågar då jag inte kan så mkt om mögel..;)
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Förr var mögel jättevanligt. Bröd möglade, ost möglade etc etc. Numera möglar tex inte ost alls. Jag antar att man hittat något bra sätt att behandla den så det inte händer...

Om sylten hade mögel på ytan lyfte man bort det och åt resten.

Jag har genom åren ätit många många kilo mat som fått möglet borttaget och jag - och mina generationskamratet - har inte tagit någon större skada.

Numera vet man att mat som möglat har mögelsporer i sig även om man tar bort det synliga, och rekommendationen är att slänga rubbet.

Men en tallrik ska man ju inte äta. Den äter man på. Det finns inget för möglet att fästa på när den mögliga matresten är bortdiskad.
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Förr var mögel jättevanligt. Bröd möglade, ost möglade etc etc. Numera möglar tex inte ost alls. Jag antar att man hittat något bra sätt att behandla den så det inte händer....

Jag vet inte vad du köper för ostar men nog finns det ost som möglar alltid! Våra ostar brukar mögla (vanlig hårdost ex grevé samt parmesan) om de ligger orörda för länge. Jag brukar hyvla av det dåliga och fortsätta använda osten.
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Tack så mkt för svar!
Denna sidan är fantastisk.. vad man än undrar över kan man få svar...
Vilken kunskap som måste finnas bland användarna här! :)
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Jodå, ost möglar fortfarande. Men tar extremt lång tid om man låter den ligga i bra förhållanden. Om den istället ligger fuktigt går det fortare
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Mina ostar möglar också efter ett tag..brukar skära bort det mögliga och lite till.. under förutsättning att den luktar ok och ser ok ut.. Men borde man egentligen slänga hela? Har den fått mögelsporer i hela osten då?
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Mina ostar möglar också efter ett tag..brukar skära bort det mögliga och lite till.. under förutsättning att den luktar ok och ser ok ut.. Men borde man egentligen slänga hela? Har den fått mögelsporer i hela osten då?

När jag varit på ostföreläsning har de sagt att det bara är att skära bort möglet. Det bildas inte gift av mögel i ost som det gör i tex bröd. Bröd ska man ju slänga om det är mögel på det.

Finns lite info hos livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...hallbarhet/Vad-gor-man-med-mogliga-livsmedel/
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

För tio år sedan var det vanligt att affärena gjorde så med osten, de sålde över disk. Hört från flera.

Tycker du om pannkakas sylt. Vet jag att förr trettio år sedan bestod den av tillbacka sänd sylt. Som öppnades upp slogs i gryta, kokades upp, mer konseverings medel och förpackades. Bob anstäld berättade det. Mums. Mögel var inget de plockade bort. Troligen har de ändreat det nu mera.
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Det jag vet är att bröd och andra fluffiga saker ska man kasta men sylt, saft och ost tex som är "hårda" sprider sig inte sporerna gärna i. Och, ja, jag är också uppväxt med ett "bara att hyvla bort-lyfta bort och problemet löst". :)
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Undrar hur många kilo mögel man satte i sig redan i skolan? Lite skit dör man inte av. :p
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Det låter logiskt. Ja bröd har jag slängt så fort jag sett mögel varit på väg.
men ost har jag skurit bort det dåliga samt lite till...:)
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Var inne på sidan som rekommenderades ovan från Livsmedelsverket. Det var lärorikt!
"Hård ost
Skär bort mögelfläckar plus en cm runt det angripna stället"

Färskost
"Kassera om de har möglat. I dessa och andra livsmedel som innehåller mycket vatten finns det risk att mögelgifter sprids i hela livsmedlet, och då räcker det inte med att bara ta bort mögelfläcken."

Ungefär som jag trodde då..

Tänk att det kunde vara intressant att läsa på om mögel.. Det trodde jag aldrig...
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

I det här hushållet äts inget som är eller har varit mögligt. Inte en chans. Jag har hört till leda att jag är fjantig, men jag svälter hellre ihjäl än äter en ost där möglet är bortskuret. Så viktigt är det inte att äta så att jag måste äta mat som inte är färsk.
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Jo det gör man ibland, typ lite skit i ett sår kan ge blodförgiftning och död. Lite skit i en bal kan ge botulism och död om man är en häst eller om det är i en konserv och man är människa. Mögel är cancerogent och kan på sikt ge död om man har oflyt osv.

Visst kan man dö av lite skit.
 
Sv: Någon som kan ngt om mögel?

Jo det gör man ibland, typ lite skit i ett sår kan ge blodförgiftning och död. Lite skit i en bal kan ge botulism och död om man är en häst eller om det är i en konserv och man är människa. Mögel är cancerogent och kan på sikt ge död om man har oflyt osv.

Visst kan man dö av lite skit.



Ha ha, dör gör vi allihop ändå på ett eller annat sätt, så lätt slipper man inte undan bara för att man undviker mögel och lite skit.;):D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 524
Senast: Badger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 359
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp