Någon som jobbar på apotek här?

Ringde idag Apoteket, och ja, det ÄR slut på Lamotrigin, beräknas inkomma 3/3.... Tydligen var det föreskrivet just 1 tillverkare och fick inte bytas.... Har skickat meddelande via Mina vårdkontakter men inte fått svar. Hoppas kunna få ersättningsmedicin, en vecka kan jag klara, men en månad känns sisådär...
Lär säkert finnas de som har svårare att klara sig så länge.

Varför förskriver man på endast en speciell tillverkare???:confused:

Varför förskriver man på endast en speciell tillverkare???:confused:
För att det inte får bytas ut. I många fall kan man byta till en annan tillverkares identiska tabletter men om läkaren skrivit på receptet att det inte får bytas ut så får de inte göra det. Och det är, som sagt, ända ner till tillverkarnivå detta gäller.

Jag själv har Diklofenak Mylan som inte får bytas ut, för att det är den enda Diklofenaken som finns i burk istället för blister. I många år, innan jag fick läkaren att sätta bock i rutan för ej utbyte, fick jag betala extra ibland för att få det i burk. (Och varför man har värktabletter i svåra blisterförpackningar är för mig en gåta, det är ju inte sällan som smärtpatienter har ont i händerna....)

För att det inte får bytas ut. I många fall kan man byta till en annan tillverkares identiska tabletter men om läkaren skrivit på receptet att det inte får bytas ut så får de inte göra det. Och det är, som sagt, ända ner till tillverkarnivå detta gäller.

Jag själv har Diklofenak Mylan som inte får bytas ut, för att det är den enda Diklofenaken som finns i burk istället för blister. I många år, innan jag fick läkaren att sätta bock i rutan för ej utbyte, fick jag betala extra ibland för att få det i burk. (Och varför man har värktabletter i svåra blisterförpackningar är för mig en gåta, det är ju inte sällan som smärtpatienter har ont i händerna....)

+1 på det.
Med tillägg att läkaren SKA fylla i att det inte får bytas (ex burk) om det finns medicinska skäl till det (ont i händerna). Skönt din gör det till sist :)

Och tillägg att ibland så får det inte bytas tillverkare trots att läkaren på receptet inte direkt motsatt sig byte. Detta om det inte finns någon annan tillverkare som har blivit godkänd som identisk med den första. Ex vissa epilepsimediciner, som vissa tillverkare av lamotrigin. Många gånger är inte läkare medvetna om att den tillverkaren de skriver inte är utbytbar (min erfarenhet) med de andra. Men det ändrar ju inte reglerna....

Hm, det känns ju galet om det som i det här fallet tar slut hos tillverkaren:mad:

Hm, det känns ju galet om det som i det här fallet tar slut hos tillverkaren:mad:

Baksidan på allt... Tar det slut hos tillverkaren så är det omöjligt att beställa hem och tillverkaren har ingen skyldighet vad jag vet..
Men det ändrar tyvärr fortfarande inte TLV s regler. Finns att läsa på TLV s hemsida.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 318
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24