någon som har erfarenhet av fånghäst med rotation

stumpan

Trådstartare
hej har en häst med hovbensrotation.hon har stått i sex veckor nu. har endast fått fjolårshö + någon morot ibland.dom vet som jag har haft kontakt med vågar inte säga hur jag ska bete mig ,varpå jag har sökt på internet och kommit fram till att följa stömsholms metoden när det gäller skötsel men jag vet inte hur länge hon bara ska äta fjolårshö.känns som att det blir massa andra problem pga att hon inte får äta mineraler o dyl

Sv: någon som har erfarenhet av fånghäst med rotation

Magen bör inte utsättas för mer störningar- om det är anledningen till fången.

Vänj in den på nytt hö.

Det som är viktigt är att inte ge den mer än den behöver.
Får intryck av att den är överviktig o då ska den bantas sakta.

När har du tid för ny röntgen?

hon är inte speciellt tjock,hon har gått på magert bete så jag känner mig osäker varför hon har fått fång.hon hade höga värde på erlichias ,vilket kan ge fång om man läser apotekets hästbok.hon ska röntgas igen om 2 veckor ,då har det gått 5 veckor mellan röntgen

Men vänta nu...:crazy:
Varför ger du fjolårshö? Varför inte mineraler?

Mineralfodret bör inte orsaka någon större störning i tarmen, däremot riskerar ett mindre fräscht hö att göra det. Lite beroende på var du bor såklart, men vintern som gick var inte den bästa för bra hölagring.

Jag vet att många veterinärer ordinerar fjolårshö, det gjorde även min, men jag skulle aldrig komma på tanken att ge en redan sjuk häst ett hö som riskerar att vara hygieniskt dåligt. Jag har gett vårt vanliga hö, som tyvärr har lite låga värden och behöver proteinkompletteras, men det jobbar jag på.

Även en fånghäst behöver få sina behov tillgodosedda ganska snart, även om det kanske är svårt i det första, akuta stadierna.

Jag var på Strömsholm med min för 2 år sen o den var bra vid första återbesöket 7 o 9 grader på fram.
Skoddes på det andra bara för att kunna promenera lite på grusvägar..

Vaför skulle den inte få mineraler?
Antar att den står på box.
Jag gav min linfrö för magen, men den bantades iom lite övervikt.
Fick örter - Hagtorn för cirkulation mm mm.

Min sköthäst fick fång, med en kraftig rotation.
Hovbenet hade roterat så att det gav ett tryck på sulan.

Efter 5 veckors boxvila blev det återbesök, och hovbenet hade roterat tillbaka i normalt läge! :banana:

Nu är han igång igen och är helt återställd, så man ska inte ge upp hoppet :D

Han fick ganska lite hö, utspritt i boxen, så han hade något att göra när han stod inne.
+ att de gjorde en lucka i hoven så att det skulle bli mindre tryck inne i hoven.

vet sa att jag inte skulle ge henne något annat än fjolårshö , inga mineraler ,men en morot kunde jag ge henne då o då . jag frågade vet om jag kunde ge henne typ A-FIL

Vet. på Strömsholm eller hemmavet?

fort följer.. eller något som får igång magen,men hon tyckte inte det var någon bra ide,men det kändes väl mest som att hon var inte ville svara på mina frågor för att hon var osäker

vet hemma på kliniken.strömsholm har jag ringt o pratat med angående röntgen och hur jag ska sköta henne,och jag går efter vad dom sa eftersom dom nog är bäst i sverige på fång.bor utanför gbg

Som gammal höodlare förstår jag inte varför den skall ha fjolårshö ,om man vill ha mindre näring bör sent skördat (mer utvuxet hö) vara bättre jag är dock osäker om sockerhaltens förändringar .

Tänk efter lite.
Gammalt hö innehåller knappt några vitaminer längre.

vill du att den ska bli frisk o kunna bygga upp sitt immunförsvar bör vit o mineralbehovet tillgodoses.
annars fråga Strömsholm om det med.

En fång häst har precis samma näringbehov som vilken annan häst som helst!!
Så länge det nya höt vänjs in LÅNGSAMT så skulle jag absolut satsa på det? Varför inte mineraler? Som sagt en fånghäst har samma behov..

Förövrigt är väl nästan SLU Med O.W i spettsen bäst på fång?!

när jag ringde strömsholm var det viktiga just då att vet på kliniken sa att hon skulle skos,fick tag på en jättebra hovslagare för detta och han kom hem ,vi titta på röntgenbilderna o han titta på hästen och sa att det var bättre om hon gick oskodd.hjälp så här var det hela första tiden fick olika svar. ringde min ord hovis som hade semester o prata med honom ,så han ringde den andra hovis ,och så hitta jag en art på internet om strömsholm så jag ringde o prata med dom där om hon skulle stå i box ,skos,hur länge mellan röntgen osv ,så detta med foder kom aldrig upp då

Förövrigt är väl nästan SLU Med O.W i spettsen bäst på fång?!

Håller med dig. Enligt mina uppfattningar är han överlägset bäst på det i alla fall!
Han har ju ett direktnummer till sitt jobb på SLU, inte alltid lätt att få tag i, men värt ett försök. Fång och hovar är ju hans stora passion :p

Vet nu inte hur stor rotation din häst hade i grader räknat:confused:

min behövde dock inga skor iom boxvila o inte heller ute i sjukhage.

Den skulle dock stå på mjukt, djupt o torrt underlag. Mockade hela tiden:crazy:

Min ponny återhämtar sig nu ifrån fång. Han får hö + en morot morgon och kväll (bara för att han ska få något i sin hink) samt mineraler.

Vet. sa att han fick mineraler, så jag har fortsatt med det han fick innan.

Hur ser SLU´s statistik ut på totalt tillfrisknande efter fång?
Strömsholm har en på 80%.

#knapplån#

Läste på en sida som verkade vederhäftig att det kan vara MYCKET socker i gräset i den nerbetade hagen.

Någon annan som stött på detta? Kan det ha varit horseconnexion??

mvh/:cool:

Hur ser SLU´s statistik ut på totalt tillfrisknande efter fång?
Strömsholm har en på 80%.

Vet inte alls, vet du?
Jag menar inte att KLINIKEN i sig är bättre, men att Wattle är den mest kunniga inom området är jag hyfsat övertygad om. Kliniken på SLU är inte särskilt stor (tycker inte jag) och har (mig veterligen) inget särskilt "fångprogram" eller inrikting på att försöka få fånghästar att bli friska. Det jag menar är att det bedrivs mycket forskning där uppe (mkt tack vare O.W), men som sagt, själva kliniken är nog troligen inte ledande i fångrehabilitering.
Men vill man ha svar på frågor (seriösa) så är Wattle rätt person att kontakta.

Jag rekommenderar honom som kunskap, inte kliniken!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 011
Senast: lizzie
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 159
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 846
Senast: Hoppsin
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka