någon som har erfarenhet av fånghäst med rotation

Sv: någon som har erfarenhet av fånghäst med rotation

Jag förstår att Wattle inte är direkt delaktig i alla fångpatienter, men han borde använda sin kunskap som en rekommendation.

tycker även att det verkar konstigt iom att Johnston numera är chef där(var tidigare på Strömsholm).

Hur ser SLU´s statistik ut på totalt tillfrisknande efter fång?
Strömsholm har en på 80%.

Jag antar att du avser det examensarbete som gick igenom Strömholms fångpatienter under en 2 årsperiod. Det är inte ett arbete som syftar till att redovisa sjukhusets behandlingsresultat vid fång. Examens arbetaren går igen 71 av de 190 hästar som under perioden fick diagnosen fång. Om 119 st vet vi ingenting. De som avlivades på ett tidigt stadium ingår inte t ex. Av de 71 som ingår i Limans redovisning blev 39 fullt återställda och i gång på samma nivå som tidigare.
Den enda säkra slutsats man kan dra är att av 190 registrerade fall av fång var det åtminstone 39 som blev fullt återställda. Säkert var det fler, men man vet inget om det.

Jag tror att alla våra större hästsjukhus är uppdaterade om fångbehandling. Man borde kunna förvänta att universitetskliniken i Uppsala är mest uppdaterad. Det är dess uppgift liksom. Jag har inte sett ngt som motsäger det. HH

OK.
Tack för rättelse.:bow:
Men varför går de ut med dessa siffror?
T o m i artikeln i Ridsport av Westberg.

För att på strömsholm har dom lyckats med att få 80% tillbaks till samma arbete som innan dom fick fång. M.W har behandlat över 1000st fånghästar under dessa år han jobbat där.:bow:

Han anväder säkert all sin kunskap som rekommendation. I alla fall alltid när jag har sett honom arbeta.
Även en veterinär (har för mig att hon åkte upp från skåne till ultuna) valde att ha sin häst med fång (mistänk cushing också) på SLU på villkoret att det var Wattle som hade "hand" om det.

Vattle själv kanske inte gör ingrepp som att skära upp hoven och göra som en "ruta" framtill, men jag är säker på att han vet mycket OM det. För och nackdelar och så vidare.

Vad är det att du tycker är konstigt? Du skrev aldrig det...

Ja, det var ju en stor skillnad på siffrorna i så fall!
Tack för upplysningen HH! :bow:
Har ju faktiskt själv läst limans examensarbete för snart ett år sedan, lade dock inte dessa siffror på minnet.

Där ser man. Jag tyckte att det var en bra statistik. Det verkade hoppfullt för fånghästar.

Men om Westberg har en statistik bedömd på antalet behandlade o även uppföljda hästar, så torde den vara ganska rättvis.

Jag har inte läst artikeln i ridsport utan det arbetet från Strömsholm- Jag tror att det var du som länkade dit i en annan tråd för ett tag sedan.

hej har en häst med hovbensrotation.hon har stått i sex veckor nu. har endast fått fjolårshö + någon morot ibland.dom vet som jag har haft kontakt med vågar inte säga hur jag ska bete mig ,varpå jag har sökt på internet och kommit fram till att följa stömsholms metoden när det gäller skötsel men jag vet inte hur länge hon bara ska äta fjolårshö.känns som att det blir massa andra problem pga att hon inte får äta mineraler o dyl

Varför ger du henne fjolårshö? Hästen behöver nring trots att den är sjuk. STÄLL DEN PÅ SAND. Det är det absolut bästa. Ta ut en massör med.

Orkar inte ge mig in i ännu en fångdebatt (som det lätt blir) just nu men du får gärna pm:a mig om du har frågor runt strömsholmsmetoden på fång! annars har axel nästan exakt samma erfarenheter och delar mina åsikter i ämnet :) :bow:

Men om Westberg har en statistik bedömd på antalet behandlade o även uppföljda hästar, så torde den vara ganska rättvis.

Jo Westbergs siffror är säkert just de som han behandlat hovarna på och kunna följa i 15 veckor. De som han inte har kunnat följa de är inte med i resultatet. När man tar del av resultat måste man alltid tänka på urvalet av det som presenteras.

Av Limans arbete framgår att under en 2 års period behandlades 190 hästar för diagnosen fång vid Strömsholm. 71 st har kunnat följas upp. Av var 39 helt återställda, 7 igång men inte återställda, 12 avlivade pga fång och 13 oklara. Eftersom det inte har gått att följa upp 119 av de ursprungliga 190 hästarna blir % siffror om hur många hästar som blir återställda ganska intetsägande. Utan att alls känna Micke Westberg tror jag ändå att han uttalar sig om just de hästar han ansvarat för hovbehandlingen av och haft på åb efter 15 veckor. HH

hon får fjolårshö för att min vanliga vet sa det när han var här dom 2 första veckorna,sen kom jag till kliniken där sa dom också fjolårshö.jag känner väl att strömsholm känns rätt för mig så här långt,det är jättejobbigt när man inte får besked på hur man ska bära sig åt utan får söka o ta ställning till saker själv. som jag är jättedålig på egentligen.men idag var hovis och kolla hennes hovar och på hur hon gick och sa att det såg mycket bättre ut,jag kände också att det var mycket bättre i morse när hon gick ut i sjukhagen.på strömsholm sa dom att det brukade bli en vändning efterspec verk efter röntgen efter 3 veck .och på månd är det 3 veck sen han verka ,så jag hoppas att det vänder här nu.har sökt wattle också men han börjar efter sin sem på månd.ni som haft era hästar på strömsholm vad sa dom om vad ni skulle ge era hästar under den här perioden .och hur går man vidare sen efter detta om nu allt går bra ,med att kolla vad dom tål att äta så dom inte får fång igen,

Hej
Har själv haft en fånghäst..
Tycker att jag hittade mest information på nätet,från England och Irland.Dom har Laminatisföreningar där...och jag kan ge dig några länkar som du själv kan gå in och titta på http://www.laminitis.org/http://www.horsehage.co.uk/
http://www.spillers-feeds.com/en-gb...s-and-stockists/chaffs-and-fibres/happy-hoof/
http://www.spillers-feeds.com/en-gb...se-studies/showing-success-for-veteran-harry/
Hoppas du hittar något du blir hjälpt utav.
Hör gärna av dig,så man får veta hur det löser sig.
I stallet har vi 2 ponnys som haft fång o ingen av dem har fått något återfall på det foder de äter nu.Hon som äger dem är dessutom vet.Fodret heter High fiber cubes.

Min skulle bantas o fick därför bara 6 kg bra hö uppdelat på säkert 20 tussar, linfrö, probimin, vitaminer o mineraler.
Gav oxå Steel Joint för den nya uppbyggnaden av frisk hov.

Det är säkert skillnad på din som inte behöver bantas beroende på vikt o storlek. 8-12 kg hö kanske.

Om kraftfoder vet jag inget. Min fick senare sin vanliga giva med havre o betfor, men i mindre mängd.

Hur stor rotation hade den?

hej tack för svaren ,jag är urdålig på engelska men tack så mycket ändå.fick aldrig reda på grader utan hon sa något mellanting, jag var vid det tillfället lite osäker på om det räknades i grader.däremot hovis som kom o verkade henne strax efter kände på hoven o sa att det inte var så farligt,han hade varit med om värre,han kände strax ovanför hoven och vid kraftig rot blev det liksom en grop,går era friska fånghästar på gräs.och hur kollar man vad dom tål.när började era hästar äta typ alla tillskott.

hej tack för svaren ,jag är urdålig på engelska men tack så mycket ändå.fick aldrig reda på grader utan hon sa något mellanting, jag var vid det tillfället lite osäker på om det räknades i grader.däremot hovis som kom o verkade henne strax efter kände på hoven o sa att det inte var så farligt,han hade varit med om värre,han kände strax ovanför hoven och vid kraftig rot blev det liksom en grop,går era friska fånghästar på gräs.och hur kollar man vad dom tål.när började era hästar äta typ alla tillskott.

Jag kan bara svara på en av frågorna.
Min fånghäst har gått på gräs hela sommaren dock ej på gräsvall.Men släpp inte den på gräs föränn du vet att den klarar det.
jag har inte lyckats få reda på vad hon fick det av.

det blir tidigast nästa vår eller något sådant,men hur kollar man att det inte är fång på gång igen.var jag förstår kan man ju kolla pulsen men den kan ju vara lite olika pga av omständigheterna eller måste man lära sig sin egen hästs puls schema eller finns det något annat knep.funderar lite eftersom hon de här 6 åren vi haft henne gått ute dygnet runt sommartid o dagtid övrig tid ,det blir ju lite omställning både för oss o henne.sen känns det ju lite konstigt att bara chansa efter allt man har gått igenom o kommer att gå igenom.samtidigt måste ju hon få ett liv också

Jag känner det ungefär likadant som du. Det verkar vara jättesvårt att veta om det är på väg tillbaka. En del lyckas se det på sina hästar men kanske inte alla.

Känner du dig orolig så tycker jag att du ska se till att ha protexin hemma.Min häst hade aldrig någon känning av fång mer.Han gick på grönt (fick fång 4 juni, i slutet på augusti gick han in i sommarhagen igen,men var försiktig,man kan inte göra lika med alla) Puls o värme kollar du varje dag,ta oxå för vana att titta när du vänder hästen på stallgången.Lycka till!!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 011
Senast: lizzie
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 159
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 846
Senast: Hoppsin
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka